madette 0 Postad 15 Augusti , 2007 hej jag har en 2,3l konverterad peugeot bil motor. (samma som MD21 fast lite större)Jag har upptäckt ett litet ffrrr ljud, trodde först det var inpellerpumpen.Det visade sig vara insprutningspumpen. Ljudet kommer vid 1000-1300 varv om det finns kvar efter högre varv är svårt att säga , motorn väsnas ju så mycket då.Vad kan detta vara? Är det miljödieseln som är för mager och smörjer dårligt? Om så , vad kan man smörja med, har hört olika versioner om en skvätt 2-takts olja.????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Augusti , 2007 rasslar och lever så ar det nog kamdrivningen, har du turbo och inte bochpumpen så är pumpen något avlastad via en liten kulventil och vid belastning när tillskott behövs då ökar trycket kan vara detta du hör. är du säker på att det är en 2.3 dvs en xd2 är det inte xd3 2,5 liters Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
madette 0 Postad 15 Augusti , 2007 Den är med turbo och heter XD2S har för mig att det är en bosch pump på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Augusti , 2007 Då vet jag vilken det är hade samma i som jag hade i jeepen de första dieselåren, sen blev det den större. Gav faktist bort den motorn till en som skulle bygga båt med den men han har den fortfarande liggande omonterad. Bochpumpen sköter tillskottet med vacumklockan och det ska inte låta något extra vad jag minns men visst ökar trycket något med varvet och det kan var detta som som du hör ev kan spridarör börja sjunga lite av resonansljud. ev kan det ligga vatten i botten på pumphuset men detta är inte så troligt men du kan ju ändå drenera någon gång. Du vet väl att den pumpen är mycket lätt att ställa om så du får lite mer fart på båten, sitter väl en m6 mutter och låser en ställskruv uppe på klockan, vill du ställa upp den så ändrar du där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
madette 0 Postad 17 Augusti , 2007 Det låter ju lite intressant att ställa på den lite. är det bara att lossa låsmuttern och vrida på ställskruven? Medsols är och motsols -??? Senast ändrad av madette | 17 augusti 2007 | 12:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Augusti , 2007 när den får jobba hårt dvs när du trökar den vid snabb gasspådrag ska en diesel svart röka en del, ha detta som grundinställning. minns jag rätt så skruvar du upp skruven något får den mer, och vill du strypa den skruvade man nog ner skruven, styp inte för mycket då blir en diesel onödigt varm det ska höras spridarljud annars är trycket på tok för lågt ställt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser