Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
wberg

Sköna o praktiska stolar till min AMT ?

Rekommendera Poster

Hej Allihopa!

Igår gjorde jag min beställning på en AMT 185BR, så numera kan jag titulera mig båtägare dock kan det nog bli så att jag tyvärr inte hinner få i den denna säsongen utan får tålmodigt.... vänta till våren-08.

Jag beställde min båt utan komfortstolarna som media o andra förståsigpåare rekomenderat. Jag har sett o testat bägge varianterna men kom till slutsatsen att de stolar som är extrautrustning var väldigt bekväma men troligen inte speciellt praktiska, då i första hand med tanke på rengöring.

Min fråga till er är om ni känner till några bra varianter på komfortstolar samt lite bra länkar till firmor som säljer stolar (o kanske annat).

Tack på förhand!

Bosse W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ev nackdel med de standardstolar som sitter i kan vara att det kan bli lite obekvämt att stå upp och köra. Komfortstolarna har ju uppfällbar framdel som har två funktioner, dels ge bättre plats åt benen när man står och kör dels kan man halvsitta stående mot den uppfällda delen.

Jens Sagen har en del båtstolar i sitt sortiment.

http://www.jens-sagen.no/Baatstoler.htm

Byggplast och Båtprylar har en del av deras sortiment.

Man får köpa av deras återförsäljare i så fall.

http://www.byggplast-batprylar.se/SectionList.aspx?CatID=5080

Rengöring: så länge man har tyg så blir det kanske lite svårare att hålla rent men ofta används Markilux eller Sunbrella som är väldigt bra tyg.

Man får väl se upp lite med djupet på annan än orginalstol så att det funkar att snurra runt stolen utan att det tar i skrovsidan. Man får även se upp var gas-/växelreglaget är monterat så det inte tar i stolsidan när man för spaken framåt el bakåt speciellt i ändlägena.

Sen är det frågan om du hittar andra stolar som matchar färgmässigt tyget på övriga sittdynor i din båt. Du får ta reda på vilket tyg dynorna har och färgkod.

Har Sunbrella tyg på allt tyg inkl offshorestolarna i min Yamarin 5820/58BR och de ser efter 5 säsonger fortfarande ut som nya. De är lätta att hålla rena. Om AMT har Sunbrella tyg på sina dynor och säten så behöver du inte oroa dig för hållbarheten osv. Dessutom är ju tyget grått på AMTs båtar så smuts lär inte synas i första taget.

Ta reda på vilket tyg AMT använder.

Finns en kille på Fendern som har en AMT 185BR, kanske du kan kontakta honom och höra ifall han har komfortstolar och hur han tycker de i så fall går att hålla rena.

http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=7305

/Bo

Senast ändrad av bossee | 15 augusti 2007 | 11:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan har du även de stolar som t.ex. Bella, HR, Buster och många andra fabrikat väljer att fabriksmontera till många av deras modeller: http://www.ergo.fi/ergoseatinner/english/tuotteet.html

Detta fabrikat finns att köpa i alla Watski-butiker. Några av modellerna finns på Watski`s hemsida och i deras katalog, men jag tror att det finns fler än just Watski som säljer detta fabrikat som heter Ergo och som är en finsk tillverkare.

Det finns för och nackdelar med komfortstolar jämfört med enklare stolar av plast som bara har en dyna i regel: Man kan står upp på ett bättre eftersom stolens framkant oftast kan vikas upp (på de flesta modeller) så att benen kan ha en rakplacering, och man kan stå-sitta på stolens framkant när man fäller upp den. Att den är uppfällbar ger alltså både bättre utrymme för benen vid de tillfällen som man står och/eller stå-sitter. Andra fördelar med en komfortstol är att det helt enkelt att det är mycket bekvämare och ger mindre träsmak i både häcken och ryggen och att stolarna tål hög/hård sjö när man sitter i dem. Plaststolar sviktar mer och ger därför inte alls samma stöd. Sedan finns det ju stolskydd att köpa eller om man vill tillverka det själv. Dem trär man bara på hela stolen innan man lämnar båten och åker hem. Det skyddar mot regn, löv, fågelspillning och annat.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

Kommer med största sannorlikhet att testa med originalstolarna och känna mig för om jag skall skaffa höj/sänkbara ben, storlek på sitsen resp, vilket material o färg som blir snyggast!

Bosse W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...