Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
tuben

Nyrenoverad b30 startar inte!

Rekommendera Poster

Gäst

du glömde gnistan!!

 

ang tändningen så inte ska den tända på nollan då vet den inte vilket håll den ska gå och är den för högtänd får du aldrig igång den, läs mitt tidigare inlägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

första gången jag startade motorn(då den gick igång) tände den även på nollan. den gick inte men det var liv i den. jag vred fördelaren ca 10 grader och då gick den, och efter ytterligare några grader gick den rent. nu har jag testat att starta på både nollan och ca 10 grader före...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om adhd Flipper får komma med en fråga, då han inte alls tror på teorin om bortblåst gnista.

 

Har du kontrollerat att kamaxeln står rätt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ingen aning om varken hur man kontrollerar kamaxelvinkel eller hur man ändrar den. men som sagt, motorn gick för några veckor sedan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Följer tråden och förutom att det är vissa humorister här så finns det ju några seriösa förslag. nikitalord her skrivit ett par inlägg som jag tycker är bra och som jag också tror på.

 

Om du börjar med att prova dessa förslag istället för att envisas om att den fungerade ju för några veckor sen, den fungerar INTE NU det är ju därför personer på forumet försöker hjälpa dig.

 

Slappna av och börja om från början med förslagen som finns här.

 

Per

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de flesta förslagen har jag redan listat ut själv och testat mer än en gång, inget nytt under solen. förutom kamvinkeln då men den ställer knappast om sig själv på två veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst PV-Johnson

Provstartade du din motor före eller efter montaget i båten?

Om du provstartade den med en annan bensintank kanske det är så att bensinpumpen har poblem att suga utt luft ur bensinrören.

När jag startade min AQ130 (B20) i våras fick jag köra länge på startmotorn och till slut använda startgas för få igång den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök tänka enkelt. Om det kommer bränsle och gnista i någesånär rätt läge så bör den tända, för att sedan få den att gå bra krävs justeringar. Kan du fått en luft läcka på insugssidan? Kontrollera så allt är tätt. Dock tror jag på tändfel, startgas brukar vara = 100% tändning eller tändsmäll, är den totaldöd även med gas, så tvivlar jag på gnistans kvalité.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspolen OK ???

Kablarna mellan spole och fördelare OK ???

 

Har själv råkat ut för att en kabel mellan spole och fördelare var kass med följd att motorn inte startade. Det var avbrott inne i kabeln. Speciellt om du har s.k avstörda kablar händer detta ibland.

 

Tror också mest på tändfel. Men är förvånad att du inte får blöta stift då.

 

Per

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt att inte stiften blir blöta???

Lossa stiften å slå på en kork soppa i varje burk på med stiften igen å vrid å se om de smäller till.

 

 

Senast ändrad av nutshell | 17 augusti 2007 | 08:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm kom å tänka på en grej till men kanske är långsökt i detta fallet.

Men om motorn stått ett tag så kan detta ske.

Lossa ventilkåpan å vrid på starten å kolla så det vippar på alla ventilerna.

Borde ju igentligen hosta till men jag tänkte på om va fan heter dom nu igen ja lyftarna som ligger imot kammen som knör upp stötstängerna att de inte fastnat.

Om de fastnat så står ventilen öppen hela tiden.

De e ju itte bra.

Har även varit med om att stötstängerna sviktat då öppnar ju inte ventilerna riktigt.

Men som sagt vette fan om de har nått med detta å göra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag syftade inte på kamvinkeln (vilket är detsamma som brytaravståndet). Det jag menade var om du ställt kamaxeln rätt i förhållande till vevaxeln. Det finns markeringar på dreven som ska stå mitt för varandra.

 

Jag finner det märkligt att du bara har ett kvarts varv på veven från att insuget stängt tills kompressionsslaget är fullbordat. Då har ju kolven gjort halva slaget med öppen ventil, hälften av bränsle-luftblandningen tryckts ut och kompressionen blir låg. Eller har jag otur när jag tänker nu?

 

 

Vad har du för kamaxel, det ska väl vara en P-kam för marint bruk?

 

 

Dom mest lustiga saker kan ske när motorer står still, det finns t.ex. ett par exempel här på forat, där tändkablar hoppat runt mellan stiften trots att ingen gjort något med motorerna.

 

 

 

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 17 augusti 2007 | 09:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ang el och gnista

 

Hade du gnista nere på brytaren när du öppnade brytaren med tändningen på?

 

Har varit med om usla brytare som dels har jordad dåligt eller där själva brytar armen jordat eller där lilla isolirade kablen varit så dålig att den slutat leda och detta har varit på helt nya grejer. även plattan där brytaren sitter på kan sluta leda där ska finnas på vissa bilar en liten jordfläta.

-----------------

kolla sen vidare att du har när du drar runt motorn på starten med stift i så starten belastar systemet riktigt en  gnista från kablen direkt från spolen inte via locket gnistan ska hoppa 1 cm och vara blå.

-------------------

kolla sen gnistan via locket dvs med ett stift mot gods gnistan ska nu också vara blå.

-------------------

pytsa sen i lite soppa i varje cylinder lämpligen med en genomskinlig slangstump och munnen så du inte ger den soppa så du dränker den.

---------------------

 

Full gas se till att inte ev vacumkolvar ligger ligger och jävlas i med ett par mejslar, starta eländet och kör den varm. 

 

ang soppa;

 

du har ju vevat runt denna motor några dagar nu och lossar du en soppa slang ska det var rejält tryck kvar från pumpen och upp till förgasaren, är det inte så blås i slangen går det att blåsa är backventelen hängd i pumpen går dit inte ta ett sug istället kommer soppa smaka på den om det verkligen är bensin du har i tanken. vrid runt motorn något på starten soppa ska nu komma pumpande.

 

-------------------------

Går nu inte motorn be då någon som vet något ta en titt.

-------------

överkurs:

kamvinkel kan du strunta i eftersom du ändå inte verkar veta vad det är och har inget med själva kammen utan är den laddtid kondingen får på sig uttyckt i grader och tiden blir därför själva brytaravståndet, en 6cyl bör bli runt 30-35 en 4cyl runt 55-60 osv. det hela motsvarar ett brytaravstånd på knappt 0.40 mm inkluderat ev glapp eftersom det inte ska mätas statiskt utan vid marchvarv.

------------

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kamvinkeln skall enligt killen som plockade ihop motorn vara ställd på 35 grader.

 

nikita, angående gnista mellan brytarspetsarna så har jag inte kollat det eftersom jag ända tills igårkväll använt ett brytarlöst system. igår bytte jag till min gamla brytarfördelare (med hembyggd transistortändning som fungerade utmärkt på min gamla motor). om det finns vakuumkolv i förgasarna eller inte har jag ingen aning om, det är vanliga tripla solex pai 44-or. soppa kommer genom acc-pumparna och därmed rakt ner i insuget. soppan är från en separat dunk som är nytankad för kanske en månad sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

stoppa dit en vanlig standarfördelare där bara vanliga kända problem kan uppstå, mer komplicerat behöver det inte bli, ju mer moderna påhitt ju mer fantasifulla fel uppstår se bara dagens bilar som kan bete sig som rena flipperspel bara något litet krånglar.

 

Har föresten tröttna på all modern skit och börjat plocka ihop min gamla hobby bil och där kommer ingen ny teknik att få finnas mer än sådant jag själv konstruerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


motorn går! lyckades till sist med lite assistans klura ut att kamvinkeln inte stod på 35 grader utan snarare 45, och då stämde inte min grundinställning av fördelaren. men det förklarar fortfarande inte hur motorn kunde gå tidigare, logikens lagar borde omfatta även gamla volvomotorer?
tilläggas bör att det var med mina gamla volvo original-tändstift jag fick igång den. när jag bytte till nya beru-stift gick inte skiten att få igång! plockade tillbaka volvostiften och då funkade allt igen... köp inte sån skit med andra ord!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Så din svärfar hade rätt det hängde bara på gnistan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ingen svärfar och jag har inte tänkt skaffa en heller...:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Men du får säkert låna hoppilandkalles svärfar, han verkar ju vara en kul typ.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...