Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
tuben

Nyrenoverad b30 startar inte!

Rekommendera Poster

hej alla kloka och erfarna maringuidare. under våren har jag helrenoverat en b30 och hängt i min båt. det satt en aq170 i tidigare och det var av enkelhetsskäl jag bytte till en likadan. det är ett helrenoverat bilblock med en renoverad båttopp från mitt gamla block. till det en brytarlös fördelare från en volvo 164. när jag hade kopplat in allt sammans provstartate jag motorn och den gick igång direkt. jag grovinställde tändningen så att motorn gick jämnt. efter det har jag inte haft igång motorn på ett par veckor, och nu när det äntligen var dags för sjösättning så startade inte motorn. det finns gnista och det kommer soppa i acc-pumparna men det tänder inte. inte ens med startgas! jag tar testat med dubbla batterier för att säkra strömtillförseln, och jag har trippelkollat att tändföljden stämmer. vad gör man? jag börjar känna mig desperat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gnista, soppa och komp så skall motorn gå.

 

Jag tänker högt nu dvs skriver vad jag tänker:

 

Du uppger att du har gnista, Ok.

 

Soppan som kommer är den färsk? Ok, du säger att den inte ens startar med startgas. Då är det något allvarligt.

 

Har du gjort kompprov?

 

Jag skulle ha gjort så här:

 

Förvissat mig om att det finns komp. För då är det bara att starta....

 

Plockat ur stiften, tagit kompprov, ifall denna var ok skulle jag kört med startmotorn med stiften hängande i kablarna så jag blev 100 på att jag har ordentliga gnistor. Det skall spraka ordentligt.

 

Därefter skulle jag satt i stiften och kört/gasat så att motorn antingen startat eller stiften blivit ordentligt sura. Startar motorn är allt ok. Men ifall stiften blir sura betyder det att jag ändå inte får någon gnista alternativt tändningen står åt helvete.

 

Är stiften rena efter att jag kört, är det bara att köra med startgasen och fan ifall motorn inte startar.

 

Ovan var mina spontana tankar. Lycka till/Nitro

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har inte kompmätt, men blocket är nyhonat och kolvar  ringar och lager är bytta till helt nya. det är tungt så inihelvete att dra runt så kompet tror jag inte det är något fel på. det märkliga är ju att motorn gick direkt när jag provstartade första gången, för att nu, två veckor senare, inte gå ens hosta på startgas. har öst i gas som fan med öppna spjäll...

 

det lite märkliga i det hela är väl att stiften (som är nya) faktiskt inte blir märkbart blöta av varken soppa eller startgas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena. Fick ett tips av svärfar igår: Fördelar locken kan ha mikrosprickor med överslag som följd. Du kan ha bra gnista vid kontroll men komp:et liksom blåser ut gnistan i cylindern. Byt fördelarlock och rotor. Svärfar talade om att det e mycket vanligt förekommande problem.

Lyck till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aldrig hört talas om. hur som helst, både lock och rotor är sprillans nya...

 

ett annat tips som jag fått är att berus tändstift är helt värdelösa och att jag ska testa med de gamla stiften som min gamla motor gick med. om jag bara hittar stiften så är ju det enkelt kollat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har råkat ut för att stift som blivit sura helt enkelt inte tänder igen, provade att torka ren dom, blåsa av dom. Bytte och motorn gick som en klocka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det var nog du som blev blåst, har du gått på den med ögonmått och synvinkel också2.gif\ Gnistan blåstes bort av kompet, ja jisses va man kan hitta på, den skall jag dra över fikabordet på jobbet en dag2.gif\

 

Senast ändrad av Westfjord26 | 15 augusti 2007 | 12:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är fullt möjligt att gnistan uteblir vid kompression, dock blåser den nog inte bort, utan det är nog mer att den inte orkar hoppa mellan elektroderna pga av något fel, typ dålig tändspole eller ngt. Antar att resistansen för att gnistan skall hoppa mellan elektroderna är högre under kompression än ute i friska luften...

 

/henrik

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh...ursäkta mig, men här kommer några frågor från en novis:

 

1: Bränner man sig inte i fingrarna om man håller i gnistan?

 

2: Hur länge kan man hålla i gnistan innan man bränner sig?

 

3: Måste man ha handskar på sig när man håller i gnistan?

 

4: Vart ska man lägga ifrån sig gnistan någonstans när man inte vill hålla i den längre? Duger ett vanligt köksbord tror du eller anses köksbord som gnistfritt område?

 

Tacksam för snabbt svar till en novis nybörjare! 2.gif\

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

ähh bry dig inte om de.

Flipper kör sina kinky lekar regniga kvällar vid elstängslen utanför ridskolor!

 

 

 

Senast ändrad av nutshell | 15 augusti 2007 | 14:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man som du har frökenhänder måste det nog till handskar, för att hålla i gnistan, men tiden blir ändå begränsad. Hoppas på korta stormar.

 

Gnistan kan du med fördel omsorgsfullt bädda ner i sängen, under täcket. Det ska vara bra med gnista där, har jag hört. Även soffan kan fungera bra att ha gnistan i. Köksbordet endast i undantagsfall, det finns stor risk för överslag till diskbänken.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he...ja, tack för seriöst svar på en liga seriös fråga! 2.gif\

 

Jag får väl testa dina förslag....tror jag föredrar varianten under täcket i så fall...7.gif\

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu lär det vara så att det går åt ca 1000V för att få en gnista att slå över ett gap på 1 mm i normalt atmosfärtryck.
Dubblar man trycket går det åt 2000V, vid en kompression på 10 bar går det åt ca 10 000V för att få gnistan att hoppa över gapet på 1 mm.
Så att det inte blir någon gnista inne i cylindern trots att det finns gnista på det lösa stiftet utanför är inget konstigt.... 
Inte så konstigt alltså att man kan behöva minska på elektrodavståndet när man höjer kompressionstrycket - om inte tändsystemet orkar med.
Ett gammalt brytarstyrt tändsystem brukar orka med upp till 20 000V om det är i gott skick. Dagens tändsystem levererar över 50 000V - så håll fingrarna och pacemakern borta! 
Mvh Lasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade fortsatt letat fel i tändningen om jag var du. Börja med att kolla tändningen med instrument.

 

Förresten så kan en spänning på 1000 V vid bra (eller obra beroende på omständigheterna) förhållanden tända en ljusbåge på 1 cm. Gäller åtminstone i kraftbranschen, men samma naturlagar gissar jag gäller i en motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att ställa tillbaka tändningen mot noll (grundinställning).

Din grovinställning kan ha blivit för mycket förtändning, och då lär den väl aldrig gå igång.

 

/ PA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först av allt ta bort bilfördelaren,den är helt fel.men den gör inte att inte startar utan bara att du kommer bränna hål i kolvarna.

 

om gnistan är för svag får du den inte att tända.vilken spänning har du på tändspolen?

ett vanligt fel när man har brytarlöst är att spänningen är för låg och då funkar ej brytarlöst.ex under 9volt så glöm gnistan.vanligt fel är korrision.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först av allt ta bort bilfördelaren,den är helt fel.men den gör inte att inte startar utan bara att du kommer bränna hål i kolvarna.

 

om gnistan är för svag får du den inte att tända.vilken spänning har du på tändspolen?

ett vanligt fel när man har brytarlöst är att spänningen är för låg och då funkar ej brytarlöst.ex under 9volt så glöm gnistan.vanligt fel är korrision.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får gärna utveckla ditt resonemang angående bilfördelare och bränna hål på kolvarna. Vore intressant eftersom jag kör med en bilfördelare till en AQ 130 och det går alldeles utmärkt.

 

Mvh Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var blåser du in startgasen? har du plockat bort luftburken? Om inte - gör det! Vad skiljer från den gången motorn gick? är det verkligen ingenting som du ändrat på? pumpar matarpumpen verkligen fram bensin till förgasarna?

 

Berätta gärna vad det var som var fel när du får igång den mvh /Christer

 

Senast ändrad av christer_pers | 15 augusti 2007 | 22:49

 

Senast ändrad av christer_pers | 15 augusti 2007 | 22:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har inte läst alla fantastiska, men går den tungt så blir det spänningsfall pga startens belastning.  torka rent stiften, ta en slang putsa i lite soppa i varje cylinder, dit med stiften lossa pluskablen vid spolen och lägg en kabel direkt till från batteriet och starta eländet. eller om spänninsfallet är för stort ta ett extra batteri till tändningen.

 

Har du vacumförgasare så en mejsel i varje så kolven hålls lagom uppe.

 

vill du kolla att du verkligen ställt tändningen så den tänder på rätt varv: av med fördelar locket rulla runt motorn till insugventilen öppnar forsätt vrid tills du ser den stänga och kolven går i topp backa sen motorn ca 10 grader eller 2mm om du känner med mejsel då ska brytaren vid backning precis stänga här ska rotorn träffa 1:an ofta brukar det finnas ett tunt märke just där i fördelarhuset.

när den stängt öppna kontakterna lite med finger elle mejsel är tändningen på och inget lock då ska du få en liten gnista över brytaren då vet du att kondingens laddning är ok.

 

När du sen har fått igång eländet och kört den varm stängt av och gjort kväll glöm då inte att blåsa ut gnistan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Rotorn blir ju sliten med åren och har hört sägas att f-locket kan få lite  torrsprickor på ålderns höst så inte undra på att gnistan uteblir allt som oftast.

 

Jag tror det svärfar ville säga dig lite underförstått är att det är dags för skilsmässa.

 

Bara att ta nya tag med en nyare och frächare f-lock brukar även en gammal rotor få liv igen så gnistor åter tänds.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behandlingen avslutad. Dr Dängroth kan verkligen göra underverk.

 

Känner mig helt normal nu. 14.gif\

 

Har ni förresten tänkt på följande? Ljdsda asdfdf  asdffdfs asdfsdf asfyj uj jdfgkljfk srkfjkljklg lklgkljgil oökgkgkkljsgödf oökgoökdfögkfä ......

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


helvete vad många svar. synd bara att 90% är blaj, haha.
hur som helst, motorn går fortfarande inte. men för att försöka svara poå några av era frågor.
1. jag har hört att ett brytarlöst system från bil ska fungera utmärkt i båt. varför skulle det egentligen vara nån skillnad? motor som motor?
2. jag har grundinställt fördelaren enligt följande: vridit motorn åt samma håll som den ska snurra tills insugsventilen precis stängt. sedan vidare till 0 grader på svänghjulet, det är ca ett kvarts varv. då är båda ventilerna fortfarande stängda, och kolven står i topp vid kontroll.
3. jag har inte luftburken monterad, utan har kört startgas rakt ner i mittenfuggen med öppna spjäll. gasen bör fördela sig till de andra två via grenröret. 
4. när jag har det brytarlösa systemet inkopplat sjunker spänningen över tändspolen till 8 volt. om jag kopplar bort ligger den på 12. är detta normalt? 
5. det kommer fram soppa. när jag pumpar kommer det sås ur alla 3 acc-pumpar. 
6. efter att ha försökt ett antal ggr och trippelcheckat det mesta så bytte jag tillbaka till en gammal brytarfördelare, kollade gnistan och försökte starta. fortfarande utan resultat...

 

missade jag nåt nu? nån som har lite dynamit att sälja kanske?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tilläggas bör kanske att jag har testat med en annan uppsättning tändstift, samt att stiftjävlarna inte blivit blöta trots att jag baxat runt motorn ett ansenligt antal varv nu...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...