Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Spax

Limpor blir varma men ej knän på V8 Mercruiser

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Är ny här och slänger ut min första fråga angående

en 5,7l V8 Mercruiser -94.

 

Har provkört en båt som har följande problem och undrar vad

ni tror det är som är fel:

 

Vid tomgång och vid vanlig marschfart är temperaturen normal.

Drar man sedan på mer så stiger den snabbt för att sedan gå tillbaks lika fort om man återgår till marschfart. Kände på knän och limpor efter att

vi lagt till och motorn stängts av. Knäna går att hålla handen på utan problem men det går inte på limporna som var väldigt varma.

Impeller och termostat är utbytta i år. Vad tror ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..en limpa är vattenmantlad runt om, det vanligaste brukar vara att det har börjat tättna i den undre delen av limpan (mot sumpen) för att sedan tättna på sidorna och för att slutligen även tättna på ovansidan.

 

även om limpan är tät tex på undersidan och kanske lite upp på sidorna är det så att värmen i avgaserna är VÄLDIGT varma och då klarar inte kvarvarande öppna kanaler att kyla limpan helt och hållet..

 

Du har provkört en båt som du ev. vill köpa??

Om du köper båten demontera limporna när du tagit upp båten, och försök att rensa kanalerna med tex en gassvetstråd, tryckluft och vatten.. skölj, peta, blås, skölj.. Många skulle säga byt limpa, men du kan faktiskt ha uppemot 4-5 år till på limpan om du rensar ordentligt om det inte har rostat hål mellan vattenkanalerna och avgaskanalerna.

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer bra att det är en båt som jag eventuellt vill köpa.

 

Så därför vill jag antingen lösa detta med säljaren innan jag köper eller

om man nu säkert kan säga att det är limporna p.g.a symtomen så får jag pruta av priset för nya limpor. För vi båda tror hur som helst att det är dags att byta limpor. Motorn är sjövattenkyld och båten (Sea Ray 230 Sundancer) är importerad från USA om jag inte nämnt det.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag håller helt med RC - förhoppningsvis räcker det att rensa limporna.

Om du inte har köpt båten än men överväger att göra det så bör du i alla fall pruta ner priset minst med två nya limpor och knän. Även om det förhoppningsvis räcker att rensa dom, så är det slitdelar som vid sjövattenkylning i saltvatten ofta håller mindre än 10 år innan dom är sönderrostade.

Dock - överhettningsskador på motorer kan kosta mycket flis att laga vilket skulle få mig att tveka kring en båt med kända kylningsproblem. Du bör helst ta ett kompressionsprov och om inte den möjligheten finns testa toppfarten på båten och jämföra med likvärdiga båtars toppfart. Om toppfarten är bra kan man utgå ifrån att motorn ger den effekt den ska och det är i alla fall ett gott tecken.

Det kan naturligtvis vara svårt att testa toppfarten i o m att motorn överhettar... Vår båt hade liknande problem när vi köpte den förra sommaren och det slutade med renovering av bägge topparna (skeva och lösa ventilsäten p g a överhettning = ingen komp på två cylindrar) som i och för sig bekostades av säljaren (11 000 kr). Jag hade skrivit en reservation i köpekontraktet mot dålig kompression inom en månad efter köpet i och med att jag inte kunde testa toppfarten p g a kylningsproblemet.

Alltså - det kan vara en enkel match att fixa kylproblemen (rensa eller byta limpor och knän), men överhettningarna kan ha orsakat betydligt värre motorskador.

Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns i vissa fåtal fall något som heter hel system då det gäller sötvattensystem. Man sätter då en mellandel mellan riser och limpan för att kunna köra slutet system på limpan och sjövatten i risern. Det är inget sådant system på motorn? Annars om det är rensning som gäller så kan jag tipsa om när jag gjort det har jag använt ett gammalt hölje till en gasvajer. Kapat en lagom bit och satt i borrmaskinen. Stålkardelerna i höljer piskar som en hårdare stålborste på väggarna. Det ränsar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppföljning på problemet:

 

Ägaren har nu fått hjälp av en mek som konstaterade att vattenkopplingen till drevet inte satts på rätt, inget vattentryck... Så nu ska de ta upp båten för att sätta på det rätt.

 

Vad kan det här ha inneburit? Kan något ha tagit skada av det här tror ni?

 

Förstår inte exakt vad som hänt, innebär det att det har funnits lite tryck som orkat kyla på tomgång samt under marschfart men inte vid högre farter? För jag hoppas att den inte varit utan kylning och vatten??

 

/ Orolig båtspekulant 

 

 

Senast ändrad av Spax | 20 augusti 2007 | 18:03

 

Senast ändrad av Spax | 20 augusti 2007 | 18:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm..ja maskinen bör ju haft kylning som du säger.... en V8 blir VÄLDIGT varm om den inte får kylning-väldigt fort.

om den tagit skada beror HELT på om man legat och kört med mätaren på rött eller om man har slagit av när den närmat sig 95 grader..

 

en fundering hade slangen kommit ikläm eller??  är det impellern som ha stökat för dom ?

 

om dom fixar problemet med kylningen och motorn fortfarande startar lätt inte har vatten i oljan, och allmänt känns pigg och glad, behöver du inte va så orolig..

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provkört den igen efter att säljaren åtgärdat kylproblemet.

Nu stack inte temperaturen iväg som den gjorde tidigare. Och motorn gick bra och verkade pigg. MEN jag vill känna på limporna och knäna under gång, så det fick jag göra. Limporna är fortfarande för varma att hålla handen på men med knäna gick det bra.

Vad tycker ni, bör man åtgärda det omgående? Temperaturen på termostaten visar ju inget tecken på att det är för varmt ...

 

Jag har prutat bort priset för nya limpor.

Och om jag inte kommer på några andra tankar så lägger jag handpenning på båten imorgon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du gratislimpor så tycker jag det verkar ok...MEN, gör som jag sa tidigare, rensa dom själv i vinter...nu vet du ju att det inte är ngt annat som är fel på maskinen.

 

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där då var båten inköpt. Hade första turen med familjen idag, inte allt för varmt ute men solen sken lite iaf. Har för säkerhets skull bett en mekaniker kolla på båten då jag inte kan meka så mycket själv med den. Men har viljan och ska väl lära mig det också ...

Återkommer med info vad det är för fel som gör att limporna blir så varma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GRATTIS !! Och välkommen till gemenskapen på sjön. 

 

Vad blev det för ngt? du har inte berättat vad det är för båt..

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Ray 230 Sundancer 1994! smiley-laughing.gif\ Tack, och tack för alla tips och råd.

Riktigt snygg båt du har RC, kanske en sån man ska ha när man växt ur den här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbåt ju.. 21.gif\... ......smiley-embarassed.gif\t..tack.. den har ju blivit bra nu...., men nu är den förliten för oss (5 pers, jag& sambo och barn på 10,14,17 som inte vill åka ensamma utan ngn kompis eller tjej) så vi tittar på en flybrige på 37 just nu....

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag haft en båt mek som kollat temperaturen på knän och limpor.

Han sa att allt var helt normalt. Så kylningen är det enligt honom inget problem med. Han säger att det är så här om det är sjövattenkylt system.

Då blir limporna varma, men inte knäna. Han mätte temperaturen på limporna och knäna med ett instrument för att säkerställa rätt temp.

Blir lite förvirrad när man hör olika från olika personer. Men jag litar på honom och tänker inte göra nåt nu, förutom att kanske lossa limpor och knän till våren och se hur skicket är på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...