Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Frazao

Motorn tappar effekt

Rekommendera Poster


Har en Ford turbodiesel 2704. Märker att den inte riktigt orkar upp i maxfart, utan tappar ca 4 knop. När jag har båten i neutralläge och gasar kommer jag upp i 2200 rph, vid belastning (max) orkar den upp i ca 2000 rph. Någon som har ett tips om vad jag kika på?? Kan det vara ngt med turbon? Sotning??
Tomgång mkt bra, startar utan problem, ryker inte... 
Tacksam för lite hjälp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

att motorn torrvarvar 200 varv mer i friläge än med växel i är helt normalt, den skall inte orka upp i toppvarv unde belastning.

 

Du skriver att du tappar 4 knop, har motorn varvat mer än 2000 på fullgas med växel i under belastning förut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det så att båten tidigare kommit upp i en högre hastighet än nu? Om den stått länge så kan det ju finns en väldigt enkel förklaring - beväxning, sänker toppfart förvånande lätt....

 

Går motorn bra även på högre varvtal än tomgång? Om inte är det bränslerelaterat och därmed ofta spridare eller helt enkelt gammal diesel med massa mikroorganismer...diesel är ju idag färskvara :S

 

Hoppas det löser sig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Jag kommer inte ihåg hur många varv det var, men vi har åkt 4 knop mer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ingen beväxning och motorn jobbar stabilt. Det är inga problem me bränslet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...