Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Gäst Mats Melin

B20 KAMAXEL; VAD GÄLLER?!

Rekommendera Poster

Gäst Mats Melin

Hej alla fantaster! Är det någon med erfarenheter av C-, P- resp. K-kamaxlar i marint bruk? En del påstår att K-kam är värdelös för detta bruk, då den saknar bottendrag. Andra påstår igen att bottendraget blir bättre än med C-kam. P-kam ska vara den bästa för marint bruk just pga sitt utmärkta bottenvrid. En del menar att C är samma som P... Är det nån som kan reda ut detta och förklara för mig om jag investerat i fel grejer (Weber DGV 32/36 K-kam)? Båten är en 575 Scantic HT från -75. Tackar för råd! /Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst JÖRGEN

HEJ MATS! JAG HAR SJÄLV EN SAFIR CABIN -74, MED EN NYRENOVERAD B20 MOTOR.SATTE IN K-KAM OCH HAR BARA POSITIVA ERFARENHTER.TYCKER ATT DEN BLEV PIGGARE OCH STARKARE,HAR EN SOLEXFÖRGASARE TILL DETTA OCH DET HAR FUNKAT PERFEKT. TREVLIG BÅTSOMMAR! HÄLSN.NORRMAN I VBG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonnyponny

Hej, Det beror på hur stor båt du har, det borde gå ganska bra med din kombination, prova och se. En C kam är en gammal sportkam för b18 motorn med dubba förg. En K kam är en kam som satt original i b20E motorer from 1974. En P kam är lika som K på insugssidan, men lite annorlunda på avgas. Den ska visst vara gjord av lite bättre mtrl, ej verifierat. En D kam som jag själv föredrar till min lilla lätta 17 fotare är lite vassare än K och satt original i b20E fram tom 1973. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Emil

Har satt i en d kam i min aq 130 och en steg 2 topp och en weber 36/36 Från början satt det i en c-kam i Vid byte till d-kam blev bottendraget oförändrat möjligen bättre och klart rappare i toppfart. Min båt väger ca: 900kg och är strax över 5meter lång. Tror att 32/36 och k-kam fungerar utmärkt För bästa resultat bör du höja kompen lite genom att plana toppen lite och bestycka förgasaren rätt, Kolla in KG trimmnings katalog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara positiva erfarenheter av K-kammen härifrån också. Bottendraget lite sämre än A-kam, likvärdigt med C-kam, men KLART bättre toppfart än C och A-kam. Värdelös är K-kammen inte, det kan jag berga mig om efter att jag kört 1 år med en sån. Men de som du behöver bättra som jag tidigare sade, så är förgasaren, den är ohjälpligt liten för K-kammen. Själv var jag nöjd med min B20:a som hade K-kam, 2x Solex 44PAI förgasare och 8,8:1 komp. Komppet skulle nog ha fått vara runt 9,7:1.... men gick bra även så. Skulle vara mycket intresserad av den sk. P kammens exakta data, jag fick dem på KG-trimmning att berätta att P-kammen är så gott som lika som C-kammen, men detta är bara vad jag fick veta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppfarten på min Scantic 575 HT är uppmätt till 29 knop med Webern, men ska väl kunna orka med lite till? Är dock sugen på att prova dubbla Solexar, så om nån har till salu med insug och allt, så var vänlig och mejla eller ring på 358405001915. Ska ännu kolla riktigt varvtal på motorn, varvar 5200 nu med 14x17 propeller. K-kammen fungerar för övrigt utmärkt; drar bra och varvar lätt, så den får nog bli där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robert Thylin

Hej! Kan ni visa flera bilder på just denhär Scantic 575 HT. Fanns båten som jet-version? Jag har hittat en liknande båt med jet. Har inte ännu fått kontakt med ägaren till båten. Mvh. Robbi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Emil

Tycker att du borde testa med en weber 36/36 istället, för solex och testa lite olika bestyckningar på den, Hade dubbla stormberg på min B20 och då gick den 30kn nu med weber 36/36 och nogrant utprovad bestyckning så går den 33,5 kn dock har bränsle förbrukningen ökad från ca 0,77 till 0,85 men det kan vara tillfäligheter också. Jag har steg 2 topp d kam kompförhållande är ca:11:1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...