Gesse 0 Postad 14 Augusti , 2007 Jag fick för en tid sedan ett mindre problem med min Lowrance LMS-334c. Det försvann lite menyer m.m. Men det gick och trycka sig fram genom menyerna som fanns kvar. (Den hade hängt sig och fick göra en systemåterställning sen) När jag tryckt ett tag och blev mer och mer irriterad över de saknade menyerna så tryckte jag snabbt Exit 3 ggr. Då kom en knopmätare upp på hela displayen. Den ser ut som en analog mätare. Det står inget om denna knopmätare i instruktionsboken. Har nu provat den när jag kört och den funkar som den ska. Min 334c är en kombi med ekolod. För att få fram denna knopmätare måste man vara på kartsidan och trycka Exit snabbt 3 ggr. För att lämna den funktionen trycker man Exit igen. Är det någon mer som sett denna mätare? Prova era plotters och se om ni har den funktionen med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scrat 2 Postad 14 Augusti , 2007 japp, har också fått fram hastighetsmätaren på min Lowrance 5300c iGPS på det sätt du beskriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 14 Augusti , 2007 Stod det något om detta i din instruktionsbok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scrat 2 Postad 15 Augusti , 2007 inte vad jag sett... men har inte orkat lusläsa den heller då den innehåller mestadels en massa bs för att ha ryggen fri vid försäljning i USA. när jag fick den var den dessutom ej resetad från fabriken utan gick in i demo-läge efter 30s... detta stod det inte heller något om! men annars är jag helnöjd med den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 15 Augusti , 2007 Läs den engelska instruktionsboken. Översättningarna till svenska är ofta misserabelt skrivna. Eller gå in på hemsidan och kolla om det finns uppdaterade instruktionsböcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scrat 2 Postad 16 Augusti , 2007 det är den engelska instruktionsboken jag har... innehållet hade med fördel kunnat halverats eller reducerats ännu mer! för min del är det ganska ointressant att veta hur man hittar vägar, städer etc i USA. tack och lov är GPSn lättanvänd och det går dessutom att tanka ned en simulator från lowrance hemsida, så att man kan sitta hemma vid datorn och experimentera och lära sig dess funktioner! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 16 Augusti , 2007 Lowrance har ju även en bränsleflödesmätare som man kan köpa till som extra tillbehör. Man kan också koppla in radar till GPS-enheten. Kan det kanske vara så att det finns dolda funktioner som är avsedda för radarn och bränsleflödesmätaren? Det är ju inte helt osannolikt att det skulle kunna vara så. Kan kanske vara värt att kolla upp det. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 26 Augusti , 2007 Lowrance flödesmätare EP-10 samt Lowrance Motorinterface med flöde m.m. får man upp på skärmen i siffror. Denna mätare kom upp som en analog mätare och har troligen inget med andra funktioner att göra. Ska ta en bild på den nästa gång jag är i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 Augusti , 2007 Okay. Du tycks ha Lowrance bränsleflödesmätare. Hur pass bra och tillförlitlig är den och är den värd pengarna? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 26 Augusti , 2007 Jag köpte EP-10 en gång men fick returnera den då den inte kan visa flödet på så låga varv som i trollingfart. Då visade den att motorn tog 0.00 liter. Har nu istället köpt Lowrance Motorinterface där flöde m.m visas elektronikt och exakt i alla farter. Finns lite att läsa om här http://www.maringuiden.se/forum/;thread=163728&highlight=motorinterface Denna är jag riktigt nöjd med och kostar inte så värst mycket mer än EP-10. Men den kan man inte koppla in till alla motorer tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 Augusti , 2007 Okay, Gesse...tack för info! Den låter ju klart intressant. Går det även att se den aktuella/pågående bränsleförbrukningen så att man i realtid kan se om man kör ekonomiskt eller ej? Alltså där man ser hur mycket bränsle motorn drar exakt just för stunden? Hälsnoingar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 26 Augusti , 2007 Jajamän. Den visar aktuellt flöde vid alla vartal/farter. Du ser direkt på flödet om man gasar eller trimmar lite för mest ekonomisk körning. Fördelen med interfacet är att den visar flöde/liter per timme. EP-10 visar hur många sjömil man kommer per liter bränsle. EP-10 får man en till två gånger per år ta bort och blåsa ren från ev. skräp som hamnat i den. Det behövs inte med interfacet då allt sköts elektroniskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 26 Augusti , 2007 Så här ser den dolda knopmätaren ut. Men nu ses den lite dåligt på vänsterkanten p.g.a all overlaydata från motorinterfacet. Men det är denna funktion jag inte hittar någonting om i instruktionsboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 21 April , 2008 Hej Gesse! Väcker en gammal tråd, kollade denna mätare i helgen, vi funderade vad trippmätaren egentligen mäter?? Vi fick det inte att stämma med vare sig distans eller tid. Har du (eller någon annan) någon idé om detta? //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 21 April , 2008 Hej Thomas. Jag fick det inte att stämma heller. Kan det vara antal motortimmar tro? Ska kolla vidare på detta senare vid något tillfälle och se om jag kan klura ut vad den mäter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 21 April , 2008 Nej, det kan inte vara motortimmar heller. Är en trollingbåt, motorn går för tredje säsongen, och då blir det mer än 110,8 tim!! Kommer du på något så kan du väl skriva! (Å vice versa!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 21 April , 2008 Jajamän. Ska gå till botten med detta framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern-6000 0 Postad 26 April , 2008 intressant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perpro 0 Postad 26 April , 2008 Hej, har en Lowrance 5300 som jag bara har använt några timmar. Tiden som visas skulle kunna vara trippmätaren, som bara räknas upp vid 5 knop eller snabbare hastighet. ? //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 26 Maj , 2010 Man kan dessutom ändra skalningen på mätaren genom att trycka zoom in eller zoom out så att det passar det fartområde man ligger i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 26 Maj , 2010 En trippmätare som inte räknar NM utan km eller miles? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser