Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
nmop

Blankt efter stripe

Rekommendera Poster

Hej. Jag funderar på att byta mina breda stripes mot smalare. Under gamla stripen är plasten vit och i nyskick. Klarar man att polera övrigt skrov till detta skick eller kommer det att bli en blank rand på skrovet. Någon som har erfarenhet? Mvh NP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofast så går det att åtgärda i de flesta fall. Har du någon hyfsad närbild så att man får se hur skillnaderna ser ut?

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har båten några år på nacken är det mkt svårt att polera upp det gamla, det kan t.o.m. vara höjdskillnad i gelcoaten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte från breda stripes till smala på vår Fenix. Gelcoaten var ny under stripen och sliten och polerad många gången där stripen ej suttit. Jag polerade allt till maximal glans och brydde mig inte om höjdskillnaden. Det syns inte om man inte tittar extremt nära och absolut inte när båten ligger i sjön.

Fredrik

Fenix 445

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Bild som visar skillanden. Mvh NP

post-5956-1394235191,8709_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, ser där ja....ja, jag får i alla fall den uppfattningen att båten ser ganska fräsch ut även på de ställen som dekalen INTE har suttit. Alltså med andra ord...att det inte borde vara några som helst problem att få till en yta på resten av båten som ser lika blank och fin ut på alla ställen.

En aning diffus är jag kanske i svaret när jag säger borde, men det är för att man alltid ska ha en viss reservation för bilder som ju kan ljuga ibland. Men min spontana bedömning av det, så som jag uppfattar det, så tror jag att du på ett väldigt enkelt sätt kan få hela båten att se väldigt fin ut! Jag var beredd på att båten var väldigt matt för övrigt, nästan som på 70-tals båtar som inte har polerats de senaste 25 åren, men tycker inte alls att det ser så anskrämligt anmärkningsvärt ut alls här. Ser bra ut och att du rimligtvis kan få upp det där lilla extra blänket med rubbing och vax. 

Eller om jag säger så här: Om du sätter fart och kör rubbing på hela båten så får du ju en mycket blankare båt än vad du har nu, så det blir ju ingen försämring av det. Du har alltså ingenting att förslora med det.....bara att vinna. Vad som är det svåra i bedömningen är ju hur stor effekten blir av att du kör rubbing en gång. I sämsta fall får du köra rubbing i två omgångar, men den risken är väldigt liten så som jag ser det. En omgång rubbing så har du nog fått upp en jättefin finnish är jag nästan säker på. Lycka till!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...