Daniel_B 0 Postad 14 Augusti , 2007 Jag tänkte försöka få ner mina wobblers på djupet. Min djupaste wobbler går ner på 9 meter men fisken står på mellan 15-20 meter. Så det är ju en bit ner till dem. Var inne på en sportfiskeaffär i sta´ n och där försökte de kränga djupriggar till mig. Ska man verkligen behöva betala närmare 4000 kr för att få ner en wobbler 6 meter till..? Finns det inget annat sätt som är billigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McDz 0 Postad 14 Augusti , 2007 Tjena, det är oftast rätt som du säger att man brukar se mycket fisk på under 15 meters djup dock så hugger aldrig fisken där nere... fisken jagar i de övre delarna av språngskiktet dvs runt 10 meter. Har du prylar som går ner till 9 meter sätt bara lite extra bly på linan med ett päronsänke och ett gummiband. Självklart är det bättre med en djuprigg men men man kan inte ha allt. Blya ner prylarna har jag kört med länge tills jag själv skaffade rigg genom att det då är enkelt att ändra djup jämnfört med blyningen. Senast ändrad av McDz | 14 augusti 2007 | 13:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Augusti , 2007 Päronsänke och gummiband..? Knyter man fast gummibandet runt linan ett stycke framför wobblern och häktar i sänket i det..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 14 Augusti , 2007 Köp päronsänke med ögla. Ta en gummisnodd o kör igenom päronsänkets ögla och in genom gummisnoddsöglan som är på andra sidan päronsänkets ögla o dra åt. Dra sen gummisnodden runt linan och in med päronsänket genom öglan du just drog runt linan. Dvs inga knutar görs. Gummisnodden fäster enormt bra på linan. Senast ändrad av Yadis | 14 augusti 2007 | 14:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Augusti , 2007 Tackar så mycket för förklaringen Yadis! Ska pröva till helgen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Augusti , 2007 Bara en fråga till... hur långt framför wobblern/tafsen ska det sitta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 14 Augusti , 2007 Typ 50 cm - 1 m eller nåt brukar jag köra. Jag kör också med såna här - djupparavaner. Men nog en smaksak. http://www.askedalensfiske.se/item.do;jsessionid=BF57554BC1602117D7DC33728C5FF30D?productId=19251 Ibland får man köra med flera tyngder för att få ned draget och alltid svårt o veta på vilket djup draget går. Men man får en uppfattning efter ett tag när man fått några bottennapp/bottenkänning(dvs om man har ekolod o vet hur djupt det var vid bottennappet). Senast ändrad av Yadis | 14 augusti 2007 | 14:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Augusti , 2007 Tack så mycket! Då är det bara att pröva sig fram då.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 14 Augusti , 2007 Intressant det du skrev om att fisken jagar i de övre språngskikten. Har samma problem på ett ställe i vättern, massor med fisk på ekolodet på typ 13 meters djup men aldrig några hugg där. Men du menar att jag ska fiska lite högre upp fastän (det mesta av) fisken står längre ned? Senast ändrad av Yadis | 14 augusti 2007 | 14:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 14 Augusti , 2007 Hej Yadis! Fisk som står på djupet kan många gånger vara svåra att få att hugga då de ofta går in på grundare vatten för att jaga (då det ju är lättare att ta dem pga att de är hungriga). Däremot så ser huggreflexen till att du kan få napp i a f på större djup om du lyckas presentera draget fint för fisken. Däremot så är det nog inte så att du fiskar på 5 meters djup o på så sätt lockar upp fisken från djupet... Tror att det var så McDZ menade... MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 14 Augusti , 2007 Vadå inte hugger under 15 meter??? Det var det värsta jag hört. Själv fiskar jag med djupriggar ner till 40 meters djup. På sommaren där jag fiskar går det knappt inte att få en Röding över 20 meter. Så visst nappar det under 15 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 14 Augusti , 2007 Absolut, o torsken eller vitlingen eller en massa andra fiskar hugger också på djupet... Det är nog olika i olika sjöar o beroende på vilken fisk du är ute efter... Gösen som jag försöker plocka på djupet skiter i mig... MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Augusti , 2007 Det jag har fått för mig är att fisken går ner på djupet under dagarna (speciellt varma dagar)för att det är svalare där, för att sedan gå upp igen och jaga framåt kvällen och morgontimmarna. Därför om jag vill fiska under dagen så måste jag ju komma ner till dem.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 14 Augusti , 2007 Är det Gädda eller vad är det du är ute efter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Augusti , 2007 Gädda, Gös, Öring och Röding... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 14 Augusti , 2007 Det finns flera olika modeller av paravaner du kan sätta en bit framför betet som drar ner till olika djup. T.ex denna Pink Lady drar ner betet till över 20 meters djup. Men det är riktigt motstånd i den så det går åt hållbar lina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 14 Augusti , 2007 Sen finns det Dipsy Diver för olika djup. Dessa finns här http://www.olssonsfiske.se/. De har inte allt på sin hemsida så beställ en katalog. Där finns allt med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Augusti , 2007 Jag har, tror det är 0,17mm Fireline på alla mina spön.. håller det eller måste jag skaffa grövre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 14 Augusti , 2007 Här är en tabell över Pink Lady modell 2 och enligt den så ska din lina räcka om man ser till vad din lina håller för. Jag kollade i katalogen och Pink Lady finns i 3 storlekar. Modell 0 64g går ner till 15 meter. Modell 1 96g går ner till 24 meter. Modell 2 120g går ner till 36 meter. Djupet kan varieras beroende på hur mycket lina man släpper ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Augusti , 2007 Tackar för det Gesse! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 14 Augusti , 2007 Här är en omräknare från fot till meter m.m så kan du kolla lite vilka djup den kan gå på beroende på hur mycket lina man släpper ut. http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjohan/convert/conv2_s.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Augusti , 2007 Jag bara slogs av hur man kan bli lurad av försäljare... - Du måste skaffa en djuprigg om du ska ner under 12 meter! Det går inte annars. Tur jag har er här på forumet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Augusti , 2007 Tillägg till Gesses senaste inlägg: Djupet beror också t stor del på lingrovleken. Tunnare lina = djupare betespresentation. Se´ n en liten inflikning till det där med på vilka djup fisken hugger. Självklart är det så att olika arter har olika trivseldjup eller hur man nu ska säga. Havsfiske har jag noll erfarenhet av, så där kan jag varken hålla med eller säga emot. Däremot: Gösfisket sker djupare på dagen, grundare på kväll och natt. Rödingfisket sker nästan uteslutande dagtid (åtm har jag aldrig hört om nattfiske på röding) och oftast som Gesse säger på stora djup. Gemensamt för de flesta fisken är ändå att fisken oftast attackerar bytet nerifrån. Kanske kan jag klarlägga lite som övriga kanske tagit för givet när man förklarar. Hittar du fisken på 15 meters djup så hugger dom troligen lättare på beten som tresenteras på 10-12 m djup än de som går på 16 m eller kanske 5 m. Det har att göra med hur fisken uppfattar saker o ting, hur dom ser bytet alltså. De allra flesta predatorer ser bättre snett uppåt än snett nedåt. När jag fiskar gädda(i öppet vatten) brukar jag strunta i att anv ekolodet för att hitta FISKEN, utan går mer på bottenstruktur osv, för att sedan presentera betena på olika djup tills man hittar det som funkar. Hmmm, undrar om d här inlägget blir lika rörigt att läsa som det känns att skriva det? Jaja, säg till om vad som är oklart så ska jag försöka förtydliga mig Senast ändrad av KillerBoo | 14 augusti 2007 | 20:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 14 Augusti , 2007 Kan meddela att priset på dessa som jag länkade till är- Modell 0 - 109 kr. Modell 1 - 118 kr. Modell 2 - 127 kr. Billigare än djupriggar. Ta gärna en grövre lina om du köper en större modell för du kommer märka att det är riktigt motstånd. Synd om linan går av när bamsen smäller på. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Augusti , 2007 Tyckte det kändes ganska klart.. Det där med att de ser snett uppåt har jag faktiskt inte tänkt på..! Ännu en lärdom att ta med i ryggsäcken.. Då jag har börjat fiska i vatten som är 20-60 meter djupt så har jag faktiskt ekolodet på.. annars har jag mina ställen som jag vet var de står på grundare områden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 14 Augusti , 2007 Ska köpa ny rulle och spö så då kan jag ju passa på att skaffa grövre lina också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 14 Augusti , 2007 Jo det stämmer till stor del. Men jag såg på lodet sist jag var ute att en fisk simmade från översta riggen på 20 meter ner till den undre riggen på 30 meter. Nu högg den inte men kul att se när fisken simmar mellan betena på olika djup. Detta var troligtvis en Sik och jag körde vid det tillfället med lite för stora beten för att få Sik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 Augusti , 2007 Jo, som du säger, det stämmer nog till viss del. Givetvis ingen regel u undantag utan menade mest att grunderna ligger däri. Sen funkar inte det uppenbara varje gång Fick faktiskt en sik u-för Karlsborg förra året på ett ytbete.... löja m 30gr bly. 3.6 kg eller nåt hehehe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser