Fidran 0 Postad 14 Augusti , 2007 Kravlista:-Plats för 2 vuxna 2 barn under ett par veckors segling. Helst med någon form av akterkoj för 2 personer som ej behöver användas som stuv. -Hanterbar/seglingsbar för 1 person-Gärna ganska beprövat/välkänt märke -Separat toalettutrymmen-Vettig köksdel med vask, ugn m.m-Relativt stor sittbrunn -Max djupgående 1,60 m-Max pris 300 000:-Vilka båtar tycker ni bäst uppfyller denna kravlista? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fenix28 0 Postad 14 Augusti , 2007 Hej! Jag gjorde valet för tre år sen, ganska lätt och stämer med allt Du önskar. En Maxi Fenix Dinette för strax över tvåhundratusen, samt lite nya segel och grejor för femtiotusen och enbåtplats för resten. Enkel att segla ensam om det blåser mindre än 15 m/sek. Gott om plats att ligga och sova/sola i sittbrunnen Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 15 Augusti , 2007 Finns massor av 70-talare som uppfyller det mesta, tom djupgåendet. Men det där med stor sittbrunn fanns inte på den tiden så ... om jag får ge exempel på en mindre känd konstruktion här? http://www.blocket.se/vi/12112136.htm?ca=11_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fidran 0 Postad 15 Augusti , 2007 Ja Fenixen har jag funderat på. Ser ju fortfarande ganska modern och trevlig ut, åtminstone i jämförelse med Maxi 95.Lägger till ett krav:-Ståhöjd min 1,85 m i salongen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 16 Augusti , 2007 Med detta tillägg går inte ekvationen ihop. Inte vad jag vet iaf. För att få en ståhöjd på min 1,85 i salongen måste du gå upp i storlek och dessutom titta på lite nyare båtar. Då räcket inte 300.000 långt tyvärr. För 300.000 får du en hyfsad båt från slutet av 70- och 80-talet, men då blir ståhöjden därefter också (ca 1,80 vid ruffluckan som Fenix). Men som sagt, jag kanske har missat någon båtmodell... /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 16 Augusti , 2007 Hm....ALLA båtar jag har varit inne i har ståhöjd....om man ligger ner! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanpetersen 0 Postad 16 Augusti , 2007 Kolla på mamba 311 el 31, fin båt att bo i och seglar ok! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
delta160 2 Postad 18 Augusti , 2007 Albin Delta uppfyller det mesta, det kan dock vara svårt att hitta ett ex för max 300000 kr/HW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 18 Augusti , 2007 Kan rekomendera Möre 30 i fint skick med fin inredning. MKT båt för pengarna och den är nästan en kopia på ballad fast Möre 30 är lite modernare med bulb aktig köl samt modernare roder m.m 9.15m lång 2.96 bred 3500kg 155djup bra botten konstruktion med en järn platta ca 0.5 m bred och 1.5 m lång som kölen är bultad i och kölen har en likdan anlägningsyta fast den syns ej då den går flush med skrovet. så när man går på grund med den 1350kg järn bulb kölen så trycks kölen upp mot skrovet på en anlägningsyta på 0.5*1.5 m som sagt. riggen står på däck masthead. båten har samma egenskaper och utseende som ballad som är en snygg o säker och omtyckt båt. men kölen på ballad är av bly och är inplastad . vet ej om den har samma konstruktion. men den har ej bulb. sen kostar en ballad dubbelt så mkt som en möre 30. seglings egenskaperna är hel sköna. den är styv o säker och seglar väl 1.09 i lys det är en sådan båt jag själv har och håller på att renovera, byter inredning motor samt skall måla om den med topcoat . så den kommer bli som ny igen. balladen är ju faktiskt ocean klassad klass 1 det är inte så dumt. och sittbrunnen är JÄTTE STOR på Möre 30 det är en bra och snygg båt för en vettig peng. och info om den finns att läsa på sailguide.com har jag för mej att det hette. mvh Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
designboy 0 Postad 19 Augusti , 2007 Föregångaren till Albin Delta är Scampi 30. En sån går att få för 200-250. Dock är sittbrunnen mindre och Scampin har heller ingen akterruff (men ändå 5-6 sovplatser.) Liknande tråd finns här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=176765 /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 19 Augusti , 2007 här är en Möre30 som var ute på blocket för 135.000kr jag har mer bilder på insidan o sittbrunn m.m vid intresse. såg den på blocket och häpnades över det låga priset på en så snygg båt. jag skall själv ha det dubbla för min när jag är klar med renoveringen och upprustningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fidran 0 Postad 6 April , 2008 Kan dessa vara nåt? Guyline 822Nordship 28Targa 96Compis 97 Lite udda skapelser allihopa men uppfylle ganska många av önskemålen eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser