Krister_22 0 Postad 14 Augusti , 2007 Hej! Jag har en Flipper 717 med en AQAD31 från 1996. Förra året började den bli slö och tog allt längre tid på sig att gå upp i planing. Den hade dock hela tiden väldigt fin och jämn gång. Säsongen slutade med att den plötsligt tappade tomgång. Det visade sig sedan att det var vatten i tanken som fått flera delar i bränslesystemet att rosta. Givaren till bränslemätaren i tanken var angripen av gravrost, vilket gör att man tror att det varit vatten i tanken ganska länge. Nipplar, spridare, givare m.m. byttes och pumpen lämnades in och justerades och renoverades. Allt kostade givetvis en förmögenhet, men båten har gått bra i sommar – ända tills nu. Nu tycker jag den börjar bli slö igen. Kanske inbillning, men jag umgås med tankar om att det ånyo har kommit vatten i bränslet. I så fall – hur kommer det in? Läcker det in i tanken? Kommer det in vatten i förbränningen någon annanstans ifrån, tex laddluftkylaren? Det är fortfarande jämn och fin gång. Det enda symtomet är att den ”stannar upp” vid ca 2.200 varv och har förskräckligt jobbigt att komma vidare! Gasen i botten och man får vänta… Kan det vara något annat? Borde man mäta turbotryck? Tacksam för teorier… /Krister Ps Jag svampar upp 10 liter vatten per 15 gångtimmar från durken under motorn. Har det samband? Jag antar att det är sjövatten och kommer från något läckage i motorn. Var bör jag leta??? Senast ändrad av Krister_22 | 14 augusti 2007 | 10:46 Senast ändrad av Krister_22 | 14 augusti 2007 | 11:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 14 Augusti , 2007 Hur ser det ut i det vattenavskiljande filtret, finns det vatten i det? Om du inte har ett sånt så köp ett omgående och sätt på inkommade bränsleslang. Och i ditt fall skulle jag välje ett med dubbla filter och glas (CAV-filter). Det skall fånga upp vattnet och annan skit innan bränslet når motorns bränslefilter. Eftersom du inte behöver fylla på kylvatten så får man anta att det är sjövatten. Ta med dig ett par hörselskydd och kör motorn på olika varvtal och titta runt motorn. De borde droppa eller rinna vatten. Om du kan så torka rent och tort runt hela motorn och motorrum innan du börjar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 15 Augusti , 2007 Tack för svar! Jag måste kolla om det finns vatten i filtret. Det fanns ju onekligen det i höstas. Troligen gör jag som du föreslår och köper ytterligare ett filter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser