wberg 0 Postad 14 Augusti , 2007 Efter ett antal veckors idogt forskande på nätet o information från kunnigt båtfolk(tack bossee) skriver jag nu mitt första inlägg! Jag har bestämt mig för en AMT 185BR med en 115 hk 4-t. Jag håller som bäst på att förhandla med försäljaren. Det finns naturligtvis massor av saker som man måste ha/tänka på men det som just nu upptar min hjärna är om jag skall låta dom bottenmåla den. Jag planerar att låta den ligga i vänern (Vänersborg) för att kunna traila den till kusten under ett antal sommarveckor. Bör jag låta dom bottenmåla den? Bör/går det att måla den i år? (lär inte bli kusten om den ens kommer i vatten i år) Vilken typ av färg osv? Är det sedan någon (dum kommentar!) som har några andra tips vad jag skall tänka på så tar jag med största tacksamhet emot dessa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahla77 0 Postad 14 Augusti , 2007 Vad gäller bottenmålningen så skulle jag låta dem göra det.Helt enkelt för att du då får linjen exakt där den skall vara. Annars får man göra som vi gjorde när vi köpte vår lilla båt... Lägga i den några veckor och sen ta upp den och se var det vuxit, sedan tejpa efter det och måla. Men om det är så att du redan vet exakt var du ska måla, så gör det själv. Det är ju ett enkelt arbete.Vad du mer behöver i den? Ja, du... Ska du fiska med den eller ska du bara ut och bada? Se till att planera ett bra och lättillgängligt ställe för ankaret. Alltid jobbigt att behöva flytta saker för att få fram det och stuva undan det. Vet inte om du har någon generator i en sådan motor? Har aldrig själv ägt stor utombordare. Om du saknar laddning till batteriet och vill vara ute mycket på kvällar med lanternor, använda stereo eller sätta in elektrisk automatisk länspump, så kanske du bör fundera på ett batteri för start och ett för förbrukning? Om du inte ännu köpt tampar, så vill jag rekomendera slät tamp. Lättare att hantera och de glider lättare genom öglor. Vi har nyligen bytt på den stora båten och det är väldigt smidigt. Större skillnad än vad jag trodde innan.Se också till att du har en lätt dunk/flera mindre lätta dunkar att ta med för tankning om du inte har en sjömack i närheten.Vet inte riktigt hur det är med tilten på den typen av båtar, men trimplan kan vara roligt för att effektivisera hur fort den går upp i planing samt hur den går i sjön. Men det kanske räcker med tilten? Alltid trevligt med elektriska trimplan (inte farligt dyrt) om du ibland snedbelastar båten. Passagerare har ofta en tendens på båtar att vilja sätta sig uta att tänka på hur det lutar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Augusti , 2007 Välkommen hit! Här finns det många som kan lite om allt verkar det som - samt delar med sig av sina erfarenheter... Bottenmålning? Tja, en prisfråga? Eller bara bekvämt att få det gjort? Men du har trailer och då löser du det som de flesta faller på - att det är bökigt att ta upp för att skrubba av botten... I inlägg ovan ser du att det är skillnad på färg och färg, fråga säljaren! En helt annan fråga, en del ägare kostar på att slipa ner det fina yttre skiktet och lägger på flera lager med epoxi innan de lägger färg... Brukar vara ganska dyrt eller ganska tidskrävande att göra själv... Men gött att ha. Om din båt är helt ny och du enkelt kan ta upp den så är nog ett alternativ att inte bottenmåla alls, utan avvakta tills du vet hur mycket det faktiskt växer där du ligger nästa sommar? Prylar? Brukar säga att detta är männens motsvarighet till tjejernas sko och klädesaffär ( nu får jag de tjejer som är aktiva på detta forum på mig... ) men man lägger alltid lite mer pengar på grejor än vad man ( ofta en man ) vill erkänna. Gör en liten lista på vad som är tex SÄKERHET, NAVIGATION, ANKRING, KOMFORT och bara GLÄDJE... sedan kommer det roliga = att prioritera. Navigator/plotter är alltid kul och du vet väl att det finns sådana som kan mäta bränsleförbrukningen också? Annars är väl mitt standardtips ett extra bränslefilter! Enligt sjöräddningen så är båtar som har låg bränslenivå och är ute i riktigt guppig sjö överrepresenterade i statistik för motorer som stannar... skiten i tanken kommer då upp och sätter igen någonstans. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wberg 0 Postad 14 Augusti , 2007 Jag är tacksam för de tips som ni givit mig och skall ta reda på hur leverantören hanterar bottenmålning både vad gäller teknik o färg. Tar emot alla tips, då jag är under inlärning Mvh. Bo W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser