nutshell 1 Postad 14 Augusti , 2007 Hej Håller redan på att införskaffa alla saker till vinterns renoverings project. Skall riva ut båten totalt. Skall slita bort heltäckningsmattan och lägga i teak durk. Heltäckningsmattan går upp på skrovsidorna. Där tänkte jag limma typ vinyl/galon. Någon som har erfarenhet av detta? Vilket material skall jag använda? Någon som vet något ställe med hyffade priser? är tacksam för alla svar. Mvh Nutshell http://img43.imagevenue.com/img.php?image=45607_inredning_122_1035lo.jpg Senast ändrad av nutshell | 14 augusti 2007 | 09:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 14 Augusti , 2007 Det flesta båttillbehörsbutiker har skrovbeklädnadsmatrial till olika priser. Ämnet har avhandlats i många tidigare trådar så om du söker lite här på forumet så bör du kunna hitta bra svar och tips. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 14 Augusti , 2007 Att riva ur heltäckningsmattan är ett väldigt klokt beslut tycker jag! Att ersätta den med teak är ett lika klokt beslut det med. Ska du ha äkta teak eller teaklaminat förresten? Däremot tycker jag personligen att vinyl/galon på skrovsidorna inte är en så där jättebra lösning. I de flesta båtar som jag har tittat in i som har en sådan lösning så är det en eller flera skador i vinylen/galonet redan efter en kort tid. Ibland har det handlat om väldigt nya båtar och ibland äldre båtar där ägaren har klätt om. Men det är egentligen inte så konstigt att det är så vanligt med skador på just vinylen. Det är ju väldigt lätt hänt att man fastnar i med någonting som river upp och då ser det rätt fult ut. Näe, jag skulle nog hellre ha valt äkta teak även på skrovsidorna. En självhäftande dekallist eller en helt ren skrovsida utan någonting alls annat än en ren och blank gelcoat är andra alternativ som jag hellre skulle föredra framför vinyl. Men allra snyggast blir det en list av äkta teak enligt min smak. Även om nu teak är dyrare och kräver lite omvårdnad så är det inte mycket som slår riktig teak tycker jag. Teak är dessutom väldigt skönt att gå, stå och ta på och den ger även ett rätt lyxig utseende och känsla. Tycker jag. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 14 Augusti , 2007 Gällande durken så lade jag detta själv (ett evigt kontrollerande av måtten så blir det bra). Epoxybehandlat och lackat. http://www.maringuiden.se/u/Fredric_sthlm/;action=fotoalbum&id=2044 Mvh Fredric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 14 Augusti , 2007 Mycket bra info här de tackar jag för! Sant som du skriver att det nog lätt blir skador på galon/vinylen. Men tror det hade varit de snyggast i en daycrusier. Och mattan sitter även på lådorna som back to back stolarna står på. Lätt att klä om dessa med med det materialet. Gelcoat känns som om det skulle bli livlöst se dött ut om du förstår vad jag menar. Jag har renoverat många bilar men detta är första ggn jag ger mig på en båt. Därför ställer jag dessa kanske dumma frågor nu. Teak på skrovsidorna? Hur funkar detta då skrovsidorna inte är raka? Det är ju vinklar åt alla håll. Självhäftande dekallist? vad innebär det? (typ klisterdekal?) Du får gjärna förklara mer Jag funderar på lägga teaklaminat verkar smidigt. Men som sagt det är ju därför jag skapat denna tråd för att få lite råd och tipps innan man gör något dumt man kommer ångra Tackar för svaret. Mvh Nutshell Senast ändrad av nutshell | 14 augusti 2007 | 15:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 14 Augusti , 2007 As nice de e så jag vill ha det. Ser så fräsht ut. är det teaklaminat eller äkta teak? Mvh Nutshell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 14 Augusti , 2007 Ok tackar. Men känns lättare att skapa en egen tråd då har man allt under samma tak om man säger så. Hoppas på att de som kan lite om detta tar sig lite tid på en tråd till på detta ämnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 14 Augusti , 2007 Jäkligt snyggt med teaken. Är ju inte utan att blir lite sugen på att slänga ut sunkmattan och fixa trä... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 14 Augusti , 2007 Tackar! det är durkplywood. Finns på Erlandssons, Palms m fl. Bara att göra ordentliga mallar, hyra en handöverfräs och köra :-). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 20 Augusti , 2007 Har surfat runt på näatet utan att hitta.Någon som vet vart jag kan köpa loss liknande rutor till ruffen. http://www.blocket.se/vi/12497042.htm?ca=15_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grovah 0 Postad 9 September , 2007 Hej! Har precis köpt en Flipper 640 (från 1990) och den har en ful blå textilmatta på durken. Dock är den lös så jag har tänkt slänga ut den och lägga in trä istället. Såg Fredric_sthlm:s bilder och det ser helt OK ut tycker jag! Jag är inne på att ha lösa durkar så att kom kan tas bort för rengöring och dyligt. Går det eller kommer dom att slå sig? Måste man limma fast dom mot plastdurken så att dom sitter fast för evigt för att det skall bli bra? Vilken typ av behandling bör man göra? Läste om epoxy lack i tråden. Vad är epoxy egentligen? Har man det överallt eller bara på sidorna? Läste även i en annan tråd om att någon hade plastat sin durkplywood, vilken finish får man då? Om någon gjort detta på en Flipper 640 så kanske man kan få lite tips och bilder? Läste även om FlexiTeak men det blir väl dyrt tycker jag, men det så förbaskat bra ut! MVH /Grovah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser