7anne 0 Postad 22 Augusti , 2007 Som jag sa, bjuder på det, känns som det kvittar. Däremot så bryter trådskaparen som jag ser det mot: Påhopp och oförskämdheter mot individer eller grupper accepteras INTE! Då det är just det den här tråden handlar om, fast lite fint inlindat. Ett generelt påhopp mot oss män på MG:en och då får man räkna med svar... Märker att du tog åt dej av det jag skrev, bara att beklaga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Augusti , 2007 Ja du, ser du denna tråden som ett generellt påhopp på oss män så tror jag inte du får särskilt mycket medhåll. det är ju för fan så man skäms över sitt kön. Stå på er tjejer och Roddarn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 23 Augusti , 2007 Vilken knapp ska man trycka på om man vill rapportera hela tråden.......??? Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 23 Augusti , 2007 Visst får man säga vad man vill i en demokrati. Men ingen ingen behöver lyssna. Vill man att folk skall lyssna får man nog backa upp sina påståenden. Mitt underlag är statestik som går att finna på VTI webbplats. Den visar att 4-5 gånger fler manliga bilförare dör i trafiken över åren, tex 2004 178 män, 32 kvinnor. Men som du sa måste man också ta hänsyn till att män kör mer än kvinnor. På Samma webbplats finns statestik som visar att män kör i genomsnitt 26 km per dag mot kvinnornas 10 km. Män kör alltså 2.5 gånger mer men kör ihjäl sig 4-5 så mycket. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 23 Augusti , 2007 Att jag tar det personligt beror på att jag upplever en ihopklumpning av alla män med medföljande skuldbeläggning av mig för att jag a. kör bilen mest. b. kör båten ALLTID och c. bara var hemma 2 månader med våra barn. Som jag nämde tidigare upplever jag det som att alla ojämlikheter mellan könen automatiskt skylls på oss män. I vårt fall är det dock så att alla de tre ovan nämda exemplen beror helt och hållet på min bättre hälft. Hon trivs med att sitta i pasagerarsätet i bilen för det mesta, att aldrig köra båt och hon TVÄRVÄGRADE att låta mig ta ett halvårs pappaledighet trots att denna vägran ledde till den djupaste konflikt vi har haft under de 10 år vi varit tillsammans. Jag var, kort sagt, skitförbannad. Detta hade jag ingenting för. Så utifrån sett är jag en riktig mullig mansgris på grund av min sambos val. Tack för den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Augusti , 2007 Jaaa jösses....!!!! Vilken tråd! Det finns statistik.... Varje sund människa vet.... Stackars satar! Om alla män i maktens korridorer som i sista valet kallade sig för feminister verkligen levde upp till det epitetet skulle många män inte fått det lätt! Jämlikhet a´ la vissa på Maringuiden: Jag VET att kvinnor kör schämre än män. Men för f-n, man e ju sjysst! (blurp) Lilla Stumpan får vischt köra bilen! (Detta sagt av en hickande, surmagad halvsovande man i passagerarsätet på väg hem från en fest på lördagsnatten - med den mineralvattensdrickande frun vid ratten) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 23 Augusti , 2007 Jag blir så trött på detta med jämställdhet. Lite OT. Pappor gå hem och var pappalediga låter det överallt, men när man ska ha ersättning från F-Kassan så fungerar det inte, och i mitt fall som många andra där mannen i familjen tjänar mer så är det viktigt att det fungarar, då dom flesta liksom vi har räkningar att betala varje månad. (Håller just nu på att ringa om det då jag inte fått några pengar. På F_Kassan jobbar tydligen dom som blev över) Snart så ska vi väl föda barn och amma å hela köret. Åter till ämnet. Frugan kör bil i stort sätt aldrig när vi ska någonstans tillsammans. Och Båten kör hon väldigt sällan då hon helst vill sitta brevid och slappna av, trots att jag försöker få henne till att köra så vill hon sällan det. Så då var jag väl oxå en mansgris då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 23 Augusti , 2007 Bra svar Bruce! Har en kompis vars sambo är likadan. När vi skulle köra till Herons City en dag kom dom och hämtade mig vid mitt jobb. Det var kompisen som körde och jag frågade hans flickvän varför inte hon körde. Med nytaget korkort är det väl hon som behöver mest körträning?Nej, hon kör aldrig när det är andra i bilen, då kör alltid kompisen. De är så rädda att göra misstag när andra är närvarande att de väljer bort det osäkra så att dom inte kan göra bort sig.Ja, jösses. I min bok lär man sig av sina misstag och det är OK att göra fel, bara man tar ansvar för misstagen. Om man inte utsätter sig för risker kan man inte bli bättre. Ang. jämställdhet. Det är bara glömma gubbar. Jämställdhet i kvinnornas ögon är total kvinnodominans. Hur jämställt är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 23 Augusti , 2007 Exakt! Huvet på spiken. Jag skulle kunna skriva ner oändligt många fall som du beskriver, både vad det gäller bilkörning och båtkörning. Det räcker med att ta min svägerska, vars sambo skjutsar henne överallt, trots att hon har körkort och trots att vi inte bor i någon storstad. Han har tom. fått ta ledigt från jobbet pga detta. Det finns hur många exempel som helst. Ändå blir man klassad som mansgris pga. att det är så. Tittar man i skärgården där vi håller till, så är det endast Yrkesfiskarnas döttrar som kör fritidsbåtar själva. Resten sitter brevid och det är inte för att dom inte får, utan för att dom inte vill eller vågar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 23 Augusti , 2007 Vilken skärgård kör du i? Visst är det mest män som kör fritidsbåt ( kan man köra segelbåt) men inte är det alltid. Kvinnor är nu såpass vanliga i den rollen att man inte lägger märke till det längre. detta på västkusten. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 23 Augusti , 2007 Jag är inget litet blåbär som sitter med röda strumpor på soffan och argumenterar. Jag är fullt medveten om att det finns massor med kvinnor som t ex inte låter sina män ta sin del av föräldraledigheten eller inte vill styra båten. Men de kvinnorna är inte här och diskuterar. Här är det bara jag och en handfull tjejer till och de flesta har nog ungefär samma uppfattning som jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Augusti , 2007 Vet du vad? Det går inte lära gamla hundar att sitta. Och inte vissa raser av yngre heller.... Det spelar nog ingen roll vad man säger och skriver - det finns alltid någon som vet eller har läst en undersökning... Skit i dom! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 23 Augusti , 2007 Nja, det är ju en sanning med modifikation. Men jag gör vad jag kan för att kanske plantera en god tanke i den yngre generationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 Augusti , 2007 Jag, som knappast längre kan anses tillhöra den yngre generationen ser till min förtvivlan att klockan verkar ha vridits tillbaka i den här frågan. Men för all del - kämpa på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 24 Augusti , 2007 Kim, Malin och alla andra tjejer!!! Man skäms när som man läser vissa inlägg i denna tråd. Det är ju tur att alla inte har samma åsikter som de mossiga bakåtsträvande sk machomän som skriver i denna tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 24 Augusti , 2007 Visst skäms man....men jag tror inte att de är bakåtsträvare alls. Snarare så tror jag att de bara är lite efter och har svårt att sträva framåt. Men det har nog även med en hel del dåligt självförtroende att göra också skulle jag nog tro. Men vad det än nu beror på så är det ju väldigt trist. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 24 Augusti , 2007 En del män (med viss modifikation) här inne skulle platsa som medlemmar i FI Kanske tom. ta över efter Gudrun Skyman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 24 Augusti , 2007 Jag visste det! Att FI och GS förr eller senare skulle komma upp här i tråden! Trots deras flopp i valet sitter tydligen traumat kvar! Tydligen är fortfarande FI bland det mest skrämmande vissa män kan föreställa sig! Tänk att några få kvinnor så bokstavligen kan skrämma skiten ur stora starka karlar! Litet terapi kanke? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 24 Augusti , 2007 Jag är inte rädd för dom... Patetiskt enligt min menig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 24 Augusti , 2007 Hehehe Gissar att du bara väntade på att det skulle nämnas för att skicka in ovanstående inlägg. Skrämma skiten? FI? Nä, snarare vara årtiondets skämt. Man kan inte göra annat än att garva åt eländet. (Tänk vad lång bort från ursprungsfrågan man kan komma. Nytt rekord?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser