Gäst Postad 15 Augusti , 2007 Du kanske bara rör dig i fel kretsar, ex tar jag hand om ungar och snackar med de ytterst få män man ser vid lekplatsen så går det ju bra att snacka barn men när man sitter och spånar runt fikabordet med de andra garageråttorna då funkar inte barnämnet något vidare. Sen förstår jag inte ideen med att fruarna redan från början skulle lära sig att det lutar eller vad du skrev, då borde deras föräldrar klandras de flesta män känner ju inte sina fruar redan från barnsben. Själv skulle jag aldrig segla inte för lutningen skull utan blåsten man kan ju få ont i öronen, jag föredrar hellre lite avgaslukt och en spegelblank sjö så visst är det tur att det finns båtar för alla läggningar. mvh macho på rätt ställe men aldrig feminist Senast ändrad av nikitalord | 15 augusti 2007 | 12:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 15 Augusti , 2007 ingen såndär kvinnosakskvinna med hår under armarna kände inte till det sambandet ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malin_K 0 Postad 15 Augusti , 2007 Ditt första stycke hängde jag inte riktigt med på. Vad menar du? Jag har inte sagt att kvinnorna har lärt sig från barnsben att segelbåtar lutar. Jag sa att många män tror att deras fruar ska tycka att det är otäckt när båten lutar, trots att dom aldrig har varit ute och provat. Japp, tur att dt finns båtar för alla sorters människor. Men själv har jag svårt att förstå tjusningen med motorbåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 15 Augusti , 2007 Malin! Ännu fler kloka ord från dig. Intressena är olika. Kvinnan i mitt liv är inte ett dugg intresserad av motorer och teknik och kan därmed inget om motorer. Hon HJÄLPER till med vårutrustningen. Jag basar (dvs har koll på vad som behöver göras och vad som är gjort) och gör huvuddelen. För jag tycker det är kul. Hon har full koll på hemmet där är det lite mer omvända roller. Men på sjön delar vi på allt är lika bra på seglingen. Jag är lite bättre på tekniken och på navigationen för jag gillar detta men hon kan utan minsta problem navigera med sjökort och plotter och komma säkert fram. Vad jag vill komma till är att vi har olika intressen oavsett kön. Låt det bara bero på det. Det finns faktiskt människor, de är dessutom är i majoritet, som inte är det minsta intresserad av att vara på sjön (vilket i och för sig är märkligt). Men jag är inte intresserad av knyppling... eller sniffa avgaser...vi gillar att glida fram för vindkraft oavsett om det lutar lite eller inte. Att det finns folk oavsett kön som tycker att det är obehagligt att det lutar, vad beror det på? Kanske på okunskap vad som kan hända. Jag tycker inte det är behagligt att det lutar mer än ca 25 grader. Det ända man gör då är ju att klamra sig fast. Då revar jag och det lutar mindre. Senast ändrad av CaptainH | 15 augusti 2007 | 13:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Augusti , 2007 Klart att era fruar tycker det, när ni redan från början har fått dom att förstå att det ska vara så... misstolkade det kanske men spelar kvitta kul att du tycker om segling själv är jag ointresserad, men många saker är ju damer bättre eller har lättare att bli bra på, sysslade med dykning några år och de elever som lärde sig lättast var damerna, de dykare man träffade och guidade då var även damerna de som rörde sig och beteede sig bäst i vattnet, detta trots att dykning på 80 talet var rena matchosporten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schvidja 0 Postad 17 Augusti , 2007 Jag förutsätter inte att kvinnor och barn ska tycka illa om sjön, däremot är vi lyhörda för att alla i besättningen tycker att det är komfortabelt och säkert. Jag har ett stort intresse för segling och rent egoistiskt så har jag mycket större möjlighet att få utlopp för detta om jag involverar hela familjen, delad glädje dubbel glädje. Det finns ju även en säkerhetsaspekt, alla ska kunna hantera båten även barnen på sikt. Jag har ambition att leva jämlikt och det gäller i allra högsta grad på en båt, det blir betydligt trevligare och mindre betungande för den ofta självutnämnda manliga kaptenen när vi delar på ansvaret. Om jag ser långsiktigt på det hela så ökar också möjligheterna att få segla till jag dör om jag har en fru som uppskattar seglandet och kan ta hand om det när jag inte orkar själv. Kvinnor lever ju faktiskt lite längre !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 17 Augusti , 2007 Kan inte låta bli att hålla med föregående talare. De blir mycket roligare om alla är intresserade och kan hjälpas åt. Min tjej var/är lite orolig när det lutar men det är nog inte pga att hon är tjej utan pga. erfarenheten på sjön. Jag vet nog minst lika många killar som säger samma sak. Nu efter en sommar tillsammans på sjön när hon kört lite själv är det inte alls lika otäckt som det var i börgan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 17 Augusti , 2007 Det är nog av samma anledning som man förutsätter att det går att spola på dass efter besök. D.v.s. i 99,9% av fallen är det så, och en viss förvåning uppstår när det inte är så. Min båt ligger dock och väntar på kvinnligt sällskap, någon som vill putsa och städa, serva, ta upp, lägga i, och köra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Augusti , 2007 D.v.s. i 99,9% av fallen är det så att flipper väntar förgäves. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 17 Augusti , 2007 Hej Eilean (m fl) Måste svara på dina rader och förtydliga mig.CitatUndrar var dessa sanningar kommer ifrån? Statistik från någon haverikommission? Så med en kvinna bakom rodret skulle alltså risken finnas att hon hellre styr mot grund än att riskera segla över en simmande mås? Vet du vad Kalman - sådan unkna exempel få i alla fall mig att skämmas litet å männens vägnar. Tyvärr finns det statistik på sådant . Det har kommit fram bla efter at vi har fått kvinnliga militärer och piloter och flygledare m fl andra riskyrken.Varför skall det vara så svårt att acceptera att vi faktiskt är olika, och HURRA för det. (Jag vill för allt i världen inte bli en könlös vitaminarbetare som Karin Boye uttryckte det....)Sedan kan inviduella skillnader vara mycket vä större än sådant som beror på kön. Kom ihåg också att jag sa att jag generaliserar och överdriver för att belysa just poängen. Jag sa inte att det är så alla och överallt och alltid och för alla. Tack och lov finns något som heter inlärning också. Ditt exempel med fiskmåsen och grundet, jahaaa, just sådant händer och samma vid bilkörning. Så jag vet inte om det var så unkna exempel. Men skall du skämmas över nåt så undrar jag varför? Det är väl jag som skall göra det och inte männen eller du på deras vägnar eller hur? Du måtte ha blivit sårad/stucken av det jag skrev och som du sedan tolkade på ditt sätt. ang simultant med kninnors hjärna. Det är en stor överdrift för det första och enklassisk missuppfattning precis som det var med snacket på sin tid med vänster o höger hjärnhalva. Ingen är simultant, varken män eller kvinnor, vi kan bara utföra en handling i taget. Men vi växlar väldigt snabb mellan dem. Och när vi gör det klarar vi inte av samtidigt att växla mellan sådana uppgifter som kräver djupare logik och samband. (Fråga professorn i fysik Bodil Jönsson) Så för att nu ytterligare en gång kanske trampa någon på tårna vill jag tala om att den där sk kvinnliga simultantkapaciteten (som alltså alla har men kvinnor lite lättare)går bara använda på enkla uppgifter som man växlar mellan, och då med risk för att misstolkas och ogillas igen blir det exempelvis just klassiska kvinnosysslor i hemmet där mamma håller rätt på tusen och en saker men ingen av dom kräver 100 poäng och en dokktorsexamen att utföras, som att snyta Kalle medan man plockar fram klänningen åt Lisa och drar av kastrullen från spisen när man ändå gick förbi. Var de generellt nog? (Kvinnliga flygledare blir inte lika lätt stressade, somliga alltså, av att kastas mellan olika uppgifter, annars är det just sådant som får kvinnor att stressa och bli utbrända på jobben, så det är motsägelsefullt. Tillbaks till seglingen. Jag vågar påstå att de allra flesta män drömmer om en kvinna som gillar och tar hand om båten och kan allting om/med båten lika bra. Herre Je det skulle vara oerhört mycket lättare och enklare och slippa en viss press om jag visste att min fru kunde ta rodret!Så du som skrev och trodde att min fru blev arg om jag sade åt henne sväng/gira nu har alldeles misstolkat det hela. (Tyvärr kan inte min fru ta rodret pga ett visst armskada men hon följer med trots det!) Det vi snackar om är troligtvis att det finns ett antal män som gillar att stila och imponera på damerna och har det som ett sätt att ragga eller vad vetjag. Men sånt går inte hem. Sedan har vi säkert den som verkligen tror att han är macho men det sitter bara i potensförlängaren. Osäkra killar försöker kanske dölja det med en macho attitud. Men det är väl inte det vi diskuterar? Sånt snack trodde jag ni tjejer genomskådade från de killarna eller? Ärligt sagt känner jag inte igen snacket alls om att mannen skulle dominera och inte släppa ifrån sig styret till kvinna. Kastar in en ny vedklabb på brasan, för jag har sett sånt mest hos motorbåtsfolk oftast med stora båtar. Jag är personligen bekant med fler seglande damer än män faktiskt.Hoppas jag har klartgjort mina synpunkter och slipper fler påhopp.Kom igen annars. Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 17 Augusti , 2007 Jag tror jag baxnar. Jag har aldrig läst så mycket skitsnack någon annan stans än som det skrivs här på maringuiden av bakåtsträvande män Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Augusti , 2007 Ge inte upp Stina, det finns riktiga män oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 18 Augusti , 2007 Ojdå! Ska jag tolka det som att nikitalord har rätt, att jag väntar förgäves? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 18 Augusti , 2007 Flipper du lär få vänta med att få en kvinna i din båt med din inställning. Kalman jag förvånas att du har en kvinna i din båt om inte hennes enda funktion ska vara kuttersmycke och matlagare. Det är mycket roligare med en tjej som man delar båtlivet med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 20 Augusti , 2007 CaptainHDu har tydligen inte fattat innebörden i det jag skrev. Gå tillbaka till huvudrubriken. Kom också ihåg att jag sa att jag generaliserar för att lättare få fram själva poängen /tanken.Ang kvinnor i båten så har jag sällskap och kompisar. Du får inte döma hur jag är bara för att du läst och inte förstått mina rader.Ang hustru---nej hon är inget kuttersmycke. Kuttersmycken vill jag inte ha i båten.Nej hon är inte matlagerska heller. Hon gillar det här med segelbåt. Och, nu skall jag bli personlig, trots ett handikap med en arm, hon kan inte ta emot och röra den, så följer hon med. Det rimmar väldigt illa med det du och ev alla andra tror om mig. HON tar rodret medan JAG hoppar i land, osv bara som en kommentar till vissa tidigare inlägg. Vad diskuterar vi egentligen? En massa teorier och tankar eller hur vi personligen är och uppför oss. Det var inte det sista jag avsåg men det är vad flera bemött och trott om mig. Sorry gubbar och damer, fråga mina vänner. De är många och seglar.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 21 Augusti , 2007 Jag kommer tillbaka till mig käpphäst; generalisering. Vad mycket den ställer till med. Det är omöjligt att diskutera genusfrågor eftersom alla har sin uppfattning.Men roligt/skrattretande att läsa om det är det. Jag har hela tiden undrat, Malin, vad du har fått ovanstående påstående ifrån, att det förutsätts att tjejer ska tycka illa om sjön, tycka att segling är tråkigt och att det är läskigt när det lutar. Har du något exempel?Jag antar att du har läst tråden Seglare??. Ja, det var ingen vacker diskussion, men jag tror nog att du tolkade ett par inlägg lite tokigt och sedan på kvällstidnings-/kvinnomaner (kalla mig vad ni vill, men så är det) blåser upp det i för stora proportioner samtidigt som generalliseringen kommer som ett brev på posten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 21 Augusti , 2007 Det här fungerar faktiskt åt båda hållen så kvinnorna får ta sin del av ansvaret. Min sambo är uppvuxen med båt under det att jag aldrig hade kört en när vi köpte vår första. Trots detta tvärvägrade hon att köra och gör det fortfarande trots konstant tjat fråm min sida. (Jag vill ju dricka öl ibland ) Så kom inte och snacka en massa skit om manschauvinism. Antingen kör jag eller så blir det ingen båttur. Så enkelt är det och det har inte ett dugg med manschauvinism att göra. Senast ändrad av Uffe70 | 21 augusti 2007 | 12:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 21 Augusti , 2007 Tråkigt att hon inte vill. Jag kan rekommendera boken Ta rodret kvinna. Den kanske kan hjälpa er! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe70 0 Postad 21 Augusti , 2007 Det löjliga är ju att hon har kört båt under hela sin uppväxt. Mindre än vår, javisst men jag hade ju aldrig kört. Jag var skitnervös hela första säsongen. Hur som helst var poängen med mitt inlägg att motsätta mig tendensen i dagens samhälle att med en ryggmärgsreflex skylla alla ojämlikheter mellan könen på oss män. Nåja, tillbaks till båtpratet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 21 Augusti , 2007 Jag skrev att det är -löjligt svårt för många gubbar att släppa på prestigen. Det är tråkigt att du verkar ta det personligt trots att jag skriver att det gäller många gubbar och inte alla. Det är också tråkigt att du tydligen inte ser att de faktiskt inte är särskilt ovanligt att många faktiskt har svårt att släppa på sin prestig. Självklart finns det olikheter mellan könen och många gånger ska man också tillåta att det finns skillnader. Hur man än vrider på sig så handlar det till slut ändå om att vara lyhörd och lyssnande på varandras viljor och behov. Om man gör det och på det sättet försöker att fungera som ett teamwork precis som i förhållandet i övrigt så borde man på det sättet skapa sig ett förhållningssätt till både sig själv och sin partner så att båda får sina behov tillfredställda så att båda känner sig både delaktiga, respekterade och nöjda. För det är väl det ett samvaro handlar om. Om det sedan sker i hemmet eller på sjön har för min del ingen betydelse. Båda ska må bra och känna sig nöjda helt enkelt. Då får man vara beredd på att jobba aktivt med det. Det var ju trist att du tog mina ord så personligt, men det är upp till var och en att göra det. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 21 Augusti , 2007 OK kalman tar tillbaka. Du verkar modifierat dina inlägg med det sista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 22 Augusti , 2007 Kalman, Du anger ett par exempel på skillnader i könens beteende som bilförare och piloter. I ett senare inlägg säger du att det finns undersökningar som stöder dina exempel. Vore kul att se dessa. Ett annat påpekande: Dina exempel vill visa att män är bättre bilförare och piloter. Jag vet inte hur det är med piloter, men vad gäller bilkörandet är det fel. Olyckstatestiken för Sverige visar att kvinnliga bilförare är inblandade i färre, mycket färre, olycker. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 22 Augusti , 2007 Kvinnor är inblandade i bet, fler olyckor när man räknar antalet körda mil/kön. Inte svårt att hålla olycksstatistiken nere om man inte kör... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 22 Augusti , 2007 Kan du visa var du hittat den informationen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 22 Augusti , 2007 Hur menar du nu? Vad är min inställning? En kvinna i båten har jag redan. Frågan var om det finns någon som vill ta rodret och på annat sätt ta ansvar för, och i, båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 22 Augusti , 2007 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 22 Augusti , 2007 Behöver ingen statistik, räcker med sunt förnuft. Se dej omkring när du är ute och kör på dagtid, vardagar, helt klart är männen i stor majoritet bak ratten. Ni säger ju dessutom själva att vi alltid kör utom när vi är fulla vid privat körning. Räknar man sen körning i tjänst så är vi ju helt klart i majoritet där med... Är ju lätt att hålla olycksstatistiken nere när man bara kör till konsum två dagar i veckan och annars bara sitter bredvid... )) Kan garantera dej att minst 75% av alla körda mil i Sverige görs av män... Vore väldigt kul att se en statistik baserad på ovanstående, då kunde det änteligen bli tyst på tjatet kvinnor kör bättre..... Befintlig statistik som bara ser till antalet olyckor och huruvida det var män el, kvinnor som körde, utan att ta hänsyn till hur mycket resp, kön kör el, ens hur stor andel av varje kön som har körkort är ju rent löjlig... Bara att inse, allt ni kan, kan en man bättre... )) (med vissa få undantag, kommer inte på ngt, väsentligt just nu bara) Du behöver inte erkänna det, vi låter er hållas, vi bryr oss inte, men ibland kan ett sanningens ord röra om i grytan... Nu kommer väl alla manliga feminister att skrika rätt ut, bara kör på.... Ni är ju kärringar ni med.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 22 Augusti , 2007 Inlägget rapporterat. Att komma så här med den här typen av påståenden accepteras inte utan fakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 22 Augusti , 2007 Var i reglerna står det, sist jag kollade fick man påstå vad man vill i en demokrati... För det är det väl än så länge... Själva tråden startades med ett påstående utan ngn, som helst fakta..... Men som sagt, sanningen svider, men den är inte mindre sann för det... )) Edit: Tråden är full av påståenden utan fakta, jag är bara rak på sak... Men bjuder på rapporteringen (med ett leende) När orden tar slut då tar man till.... rapportknappen... )) Som jag sa rör om i grytan.. hehe... Senast ändrad av 7anne | 22 augusti 2007 | 22:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 22 Augusti , 2007 Sist jag kollade fick man även rapportera inlägg som skrivs här på Maringuiden. Det ingår också i en demokrati! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser