HasseTT 0 Postad 13 Augusti , 2007 Hur kan jag se vilken b20 jag har? På sidan av blocket står bara b20, på blockets ovansida( topplockets anliggningsyta) är det stansat D på fler ställen. Behöver ny toppackning och det skiljer på A och B modellen...Har en enkel Solex förgasare = AQ115. Mycket tacksam för snabba svar. //Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke 0 Postad 13 Augusti , 2007 Hej Hasse, Om du följer länken under så kommer du till Volvoforum där jag direkt fann ett svar som känns relevant http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?p=121748&sid=8684f3150128449dd69e067b01426648 Mvh /Ricke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 13 Augusti , 2007 Som du kunde se var det bara tjockleken som skillde från 2mm på b20A till 0,8mm på B20B. Bokstaven som står stansad på ovansidan blocket är endast en toleranssiffra som anger hur toleransen på cylindrarna blev vid borrningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseTT 0 Postad 14 Augusti , 2007 Tack. Blir som jag misstänkte, den tjockare packningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 Augusti , 2007 b20 a var två förgasare och ingen vacumföställning på fördelaren och några kusar extra b20b var standar varianten en förgasare och vacum, tjockare packning är alltid en fördel kompen räcker till ändå. kör du med tunna kan större risk finnas för spikningar och är du oerfarne på att finlira med tändning mm så åker du på att tanka högsta oktan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas-z 0 Postad 14 Augusti , 2007 Hej !! Glöm detta med A resp B, dessa beteckningar gäller för bilmotorerna. Din aq115 skall ha den tunnare packningen på 0,8mm, detta gäller samtliga b20 i marinutförande oavsett antal förgasare. 0,8mm packningen är för övrigt den samma som sitter i bilmotorerna med dubbla förgasare & med insprutning, B20B resp B20E. Mvh /// Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 Augusti , 2007 Varför är det fördel med den tunnare på marinsidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas-z 0 Postad 15 Augusti , 2007 Jag vill inte dra några större växlar på vilken packning som är fördelaktig eller ej. Enl volvo pentas verkstadshandok skall AQ115 ha en packning på 0,8 mm för att ge full effekt. I de länder där det inte gick att uppbringa bensin på 97oktan eller mer levereades aq130 med en packning på 2,5mm tor jag det var då levereade motorn endast 115hk. Sensmoral: Vill du ha den effekt din motor är specad för, kör med 0,8 packning & min 97okt soppa. Vill du köra på 95okt & mindre effekt, bör du kanske fundera på en tjockare packning. Personligen håller jag mig till det som står i verkstadshandboken & några spikningar eller andra problem har jag inte upplevt. Mvh /// Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Augusti , 2007 Det var vad jag misstänkte var anledningen. Skulle ni ändå drabbas av spikningar så skjut lite på tändningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser