Shetland640 0 Postad 13 Augusti , 2007 Har någon en manual för inställning av ventiler. Det finns visst 2 olika sätt att göra det på. 1: När 1:ans cyl vipparmar möts, justera 4:an o.s.v 2: När 1:ans cyl i ödp, justera 1,2,3 ?? o.s.v. Och när 4:an i ödp justera 4,5,6 ?? o.s.v Vilket ät rätt?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 13 Augusti , 2007 1 - 3 - 4 - 2 vill jag minnas tändföljden är på en B20. Då är det bara att justera 4:n när 1:n vänder, 2:n när 3:n vänder osv. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 14 Augusti , 2007 en enkel regel för 1 3 4 2 motorer som b20 är, är att väger,möts,vippar eller vad man vill kalla det en cylinder i ena änden så justerar man i andra änden, väger en cylinder i mitten justerar man den andra cylindern i mitten, blev det rörigt.....hmm väger 1:an justera 4:an, väger 4:an justera 1:an, väger 2:an justera 3:an, väger 3:an justera 2:an Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 14 Augusti , 2007 Håll till godo, saxat ur reparationshandboken. Mvh Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 Augusti , 2007 Hur du än gör gör bara inte tvåvarvs varianten som brukade vara i äldre handböcker då brukar ventil 7 och 8 dvs 4ans av någon anledning få något för stort spel. Ibland stöter man på fordon där man varken har märkningar eller kan riva ur stift eller spridare då funkar följande metod: först lossa alla muttrarna något utan att ändra justeringen detta för att inte missa någon, sen veva runt den och efter varje ventil gjort sin öppningstakt vet man ju att den ska ligga i vilo med spel där ställer jag den och sen sist känna att alla låss muttrarna är dragna då vet man att ingen är missad. Tydligen hittade Dessin just detta gamla ventiljusterar tips med de två varven under tiden jag först skrev inlägget, prova det gärna kör sen och lyssna. Senast ändrad av nikitalord | 14 augusti 2007 | 08:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qsecofr 0 Postad 14 Augusti , 2007 Ventilspelet justeras med fördel vid stillstående motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 Augusti , 2007 Fast det går också med motorn igång men bladmåtten blir utbankade med tiden, vissa motorer skvätter en del så det är inget att rekomendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser