Malarnara 0 Postad 13 Augusti , 2007 Hej har en boggietrailer som hoppar och studsar väldigt mkt redan i farter kring 40-50 km/h. Märket är Continental, med rätt många år på nacken. Är det normalt? Finns något man kan göra. Vad kan det bero på? Slitna/trasiga nav eller obalans i däck? Har inte provkört det med båt på ännu. Tacksam för tips och ideér. Senast ändrad av Malarnara | 13 augusti 2007 | 18:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 13 Augusti , 2007 De brukar hoppa när inte båten är på. Får du på båten går den mycket stadigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malarnara 0 Postad 13 Augusti , 2007 OK tack, känns redan bättre. Behöver inte tyda på att lager el liknande är slut alltså?!. Köpte den idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 13 Augusti , 2007 Troligtvis inte. Alla mina trailar av olika märken har stutsat som bara den när de gått tomma så det är säkert inga fel på din trailer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 13 Augusti , 2007 Kan tillägga att jag körde ner ett hjullager en gång och det började med ett litet dunkande ljud som bara blev värre och värre på ganska kort tid. Så är det lagret så hör du det, men det ska inte trailern studsa för om det skulle vara fel på lagret. Senast ändrad av Gesse | 13 augusti 2007 | 19:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 13 Augusti , 2007 Hej Det är inte ovanligt på äldre bilsläp att gummistavarna i axeln rostar fast och släpet blir då utan fjädring. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 13 Augusti , 2007 Om du smörjer upp bromsar och lager varje år mer rätt sorts fett så får du mycket längre livslängd på trailern och mindre strul vid besiktningen. Försök att undvika att köra ner hjulen i vattnet övanför hjulnavet om du kan. Särskilt saltvatten sliter extra på hjullagren då salt löser upp fett. Använd fotbromsen lite då och då så är det mindre risk att bromsarna rostar fast. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Augusti , 2007 Helt normalt enligt min egen erfarenhet - har haft två boggietrailers. En 2 ton och en 2,5 ton. På den sista så var det ena hjulparet endast marginellt belastad vid färd utan båt, på den andra så låg hjulparet flera centimeter upp i luften. Dessa hade ingen fjädring av något slag och studsade rätt bra ... Får du ett hjullager som skär så har det inget med studsandet att göra. Men nya däck kan bidra marginellt till \båtens komfort\ när du kör längre sträckor - men ger dig väl än mer säkerhet att inte få punka kanske. Däremot har jag skött om mina trailers såtillvida att jag alltid ändå riggat upp med sötvatten för att skölja av båten... då börjar du med trailern och ta dock lite försiktigt på lagren innanför däcken ( inte högtryck men ordentligt med vatten ) samt sedan hela trailern. På den ena fanns öppet hålrum i fyrkantjärnen och där sprutade jag in olja mha tryckluft. Sedan kollar du lagren och fyller dem fulla med fett. Detta är bra då du samtidigt tar av hjulen - kan bli knepigt annars om du väntar åratal tills nästa gång. Sista tipset, kör lugnt i kurvorna. Det gör jag själv, retsamt för en del... men jag har sett en mindre segelbåt som välte hela trailern pga att föraren inte var så van och hade för hög fart... Du har väl boggietrailer för att du har en tung båt antagligen? Det blir bra med sidkrafter i kurvor! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 17 Augusti , 2007 Dessutom skulle man anpassa trycket i däcken efter belastning. Jag är medveten om att ingen gör det( inte jag heller:-) ), men är däcken pumpade för belastning och trailern är inte lastad, då hoppar det. Kör en vanligt liten 750 kg släppkärra tomt, men med 2.5 eller 3 bar luft i däcken på ojämn väg. Den är mer i luften än på vägen :-) Mitt sätt att spara slitage på däck :-) Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 17 Augusti , 2007 Montera på vingar på din trailer så får du nog lite större bärighet när den är i luften! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 17 Augusti , 2007 Jag har funderat på detta. Men det bli för bredd. Vill man undvika hoppande kärror eller trailers skall man köra lastad jämt och ständig:-) Hälsningar Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 17 Augusti , 2007 Ja just ja....jag tänkte`nte på de.... Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Augusti , 2007 min ny byggda levde jävelen ordentligt vid 40 km, kändes ganska besviken när man lagt någon dags jobb på ny trailer men sen provade jag att åka på ordentlligt och vid 60 och uppåt finns iget hoppande så tydligen hanmade den i någon självsvängning just vid 40 km. förr fanns en regel tror det var en 7 eller 5 del av tjänstevikten så fick efterfordonet dras i 70km nån som vet om den finns kvar de uppfällbara miniatyrhusvagnarna rullade på denna hastighetsregel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 17 Augusti , 2007 kolla om det sitter smörjnipplar på axeln. om det är en sådan axel så ska den vara fyld med fett. för att fjädringen ska fungera. men som sagt tomma kärror studsar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malarnara 0 Postad 17 Augusti , 2007 Det är bladfjädrar på trailern. Ingen smörjning där va?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser