Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
oneillsurf

Akut

Rekommendera Poster

Jag har akuta elproblem, från början.

Jag har precis installerat en Stereo med två enkla högtalare i min Ryds 515 GTX. Installation gick problemfritt och vi satte igång stereon utan problem, tredje gången vi skulle sätta på den funkde ingenting. Tilten, Motorn,Radion. Vi kontrollerade att det fanns kräm i batteriet och det var inga problem där. Vi har bytt säkringen vid batteriet samt huvudsäkringen i Motorn (Evinrude E-Tec ) utan resultat. Vi tog chansning och bytte ut huvudströmbrytaren med hopp om att att det var ngn överspänning eller nått men även där utan resultat. Det mest märkliga måste nog ändå vara att både polerna visar positiv .  Precis innan vi lämnade båten testade vi lanternorna och de funkar utan anmärkning både den kringlysande, babard och styrbord. Vad återstår att kontrollera ?.

VÄLDIGT TACKSAM FÖR HJÄLP !

Senast ändrad av oneillsurf | 13 augusti 2007 | 18:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar detta: ..tredje gången vi skulle sätta på den funkade ingenting. Tilten, Motorn och Radion
Jag skulle tycka det kändes lite akut nu mitt i säsongen smiley-wink.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ett akut problem, och inte tar dig i hamn, så kontakta sjöräddningen.

Ligger du i hamn är det väl inte akut?

Ladda batteriet under natten, så kommer det att fungera igen imorgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det akut.. kan ju inte göra sådant som är planerat.

ladda batteriet kommer ju knappast att hjälpa eftersom det redan är fulladdat. Det var inte det som var problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om grejorna har fungerat så är oddsen goda för att det är ett enkelt fel. Kabel som hoppat av från skruv, Kabel som gått av utan att det syns, säkring har gått.

1. Om du inte har en sådan redan; skaffa en 12V testmejsel. Alltså en med lampa i som lyser när man hittar spänning. Kostar några tior på bensinmacken och mer användbar än voltmeter.

2. Se till att du har en stund i båten utan jäkt. Dvs utan att du känner pressen av kompisen at åka ut NU.

3. Mät igenom lugnt metodiskt med testmejseln hur långt du har 12 V. Koppla jordklämman till minus på bateriet och peta med spetsen på olika ställen för att se om det finns spänning.

Börja med batteriets pluspol så du vet att testmejseln inte är trasig.

Följ utgående 12V kabel till säkringen och fram till stereon. Rätt vad det är så hittar du t ex 12V i början av en kabel men inte i slutet av den. Byt kabeln i så fall.

4. Det kan lika görna vara avbrott i jordledningen (=minusledningen). Där finns det ingen säkring, men kablar kan fortfarande gå av.

Om du får 12V (lysande lampa) mellan batteri-minus och ändra framme vid matningen på stereon men det fortfarande inte fungerar så flytta jordklämman till stereon. Lyser inte lampan då får du göra tvärtom mot nyss:

Koppla jordklämman till plus på batteriet och mät dig systematiskt bakåt från stereon tills du hittar en jordkabel som fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...