Gå till innehåll
torsdag 24 april 2025
Nautilus

Nya dynor i förpiken, hur gör man?

Rekommendera Poster

Tänkte byta ut mina gamla sunkiga dynor i förpiken. Tänkte bara kolla om det fanns någon med erfarenhet av detta? Skall man malla själv, och hur gör man det bäst? Vilken sorts material är bäst?

Tycker mig uppleva en viss lutning mot aktern när man ligger i förpiken (vattenlinjen är rak, och har aldrig upplevt detta i någon annan koj), är detta normalt? Skall man i så fall kompensera för detta med kilformade dynor?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du fixa själv? Jag lejde bort det.

Grymt nöjd. Proffsigt och kompetent utförande. Hög kvalitet.
Polydresshttp://gulasidorna.eniro.se/query?what=ip&advert_code=11626009&nimbus_id=117447&referring_what=cs&search_word=båtdynor&geo_area=hönö\' />

Tel. 031 - 96 87 02

Heinöv. 84 43091 HÖNÖ

Senast ändrad av ulfa | 13 augusti 2007 | 19:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tänkte nog leja bort det! Mallade du om eller lämnade du in gamla dynorna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

När jag fick gjort nya dynor till förpiken (typ resårmadrass, finns andra också) så kom dom ut och mallade samt levererade till båten. Fördelen med att firman mallar är ju att det inte blir diskussioner om det inte passar när det är färdigt.

Speciellt när det är lite komplicerad form som det normalt är i förpiken, och sen kan man diskutera på plats ifall man vill ändra form eller annat, beroende på vad som kan göras.

Jag fick gjort mina här  www.flatmo.se  dom mallar och levererade över nästan hela sverige.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi lämnade in alla de gamla dynorna till firman som använde ånga för att få tillbaka den gamla formen på dem, sedan skar de nya med de gamla som mall. Nackdelen att göra så är att om passformen inte var riktigt bra från början så får man ju inte riktigt rätt på de nya heller. Man bör nog testa dynorna när de ångat dem för o se om det behöver kompenseras på någon, det gjorde inte vi men hade hyfsad tur med resultatet. Det blir ju några kronor billigare om de inte behöver lägga tid på och malla i båten. Våra nya dynor blev bra förutom en som blev lite kort, kan dock leva med det då det knappt syns. Vi valde 8 cm eldfast polyeter. Det där med kilformade dynor för att kompensera för lutningen kan man nog göra om det inte lutar för mycket, då får man nog ge sej på underlaget. Vi har lite lutning på våra kojplatser med, dock inte så mycket så att man inte kan sova, och ingen i famliljen har klagat ännu.

Mvh Thomas

post-22841-1394235185,0534_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar. Om man bortser från priset så verkar det ju smartast att låta de man anlitar malla, i fall något går fel, så att man slipper diskussion. Det där med att använda ånga var något nytt för mig, skall fundera på det då jag inte är helt prisokänslig och mina nyvarande dynor faktiskt har bra passform (dock inte kilformad). Vill ju gärna sova där framöver.

Förra året under vintersäsongen så tog jag hem all dynor i salongen och tvättade (kunde nog ha kokat soppa på vattnet). De fluffade till sig väldigt fint när de torkade. Efter det köpte vi tyg på IKEA och bad en kompis sy nya överdrag, resultatet blev väldigt bra.

post-27988-1394235185,0826_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...