Gäst Johan Postad 30 Mars , 2005 Hej, undrar om någon har erfarenhet av vad som lkämpar sig bäst när man ska försöka plocka ur lite mer kraft ur en B20. Vanligt biltrim kan ju slå lite fel i en båt. Jag har en 21fot HT som väger ca 1300kg och med lite passagerare och last så är det väl en 1500kg drygt som ska släpas fram. Min första idé är att göra sådant som kan ske med motorn kvar i båten, dvs topp, förgasare och kamaxel. Någon som kan råda, topp, steg 2,3 eller 4 kamaxel standard marin, K,D, R eller S förgasare, dubbla stromberg, weber 32/36, dubbla 40, enkle 45 eller dubbel 45. Dessa delar har jag sett att man kan hitta med lite tur på nätet till en i båtsammanhang liten penning. Men vilken kombination är bäst. Eller ska man sonika lägga detta åt sidan och fokusera på slagvolym och byta till en B23/230. Tacksam för alla råd. Hälsn Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 30 Mars , 2005 Jag brukar fokusera på slagvolym. Börjar man ta ut för mycket effekt i en mindre äldre motor brukar tyvärr problemen komma. Bränsleförbrukningen brukar bli jobbig när man trimmar hårt. Du kanske kan trimma B20:n lite moderat och använda båten samtidigt som du bygger en rejäl maskin vid sidan om för att sedan byta. Montera en kam med högre lyft och och lite mer duration. (Går du upp mycket i duration på avgassidan och har stort overlap kanske du behöver minska motståndet i avgassystemet och höja varvtalet med ny propeller.) Montera dubbla förgasare eller en 2-ports weber. Man behöver inte så stora förgasare på en marinmotor då varvtalet oftast inte är så högt. Det blir inte så dyrt och är motorn någorlunda frisk bör den hålla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 30 Mars , 2005 Det finns en firma som heter KG trimning i Lund som är specialist på bl.a. gamla volvo motorer. De kan säkert komma med förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarle 0 Postad 30 Mars , 2005 jeg har en b20 med weber 36/36 toporter og k-kam i en 20 fot nordkapp det går som fyyyyyy kjempekombinasjon har slipt av propellen til ca 13 i stedet for 14 org akselerer og går fort i plan (satt på smarttabs trimplan) går bra bruker lite bensin tenkte jeg skal plane toppen en millimeter så går den enda litt bedre/billigere Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 30 Mars , 2005 Beklagar om det är lite off topic i denna tråden :oops: , men jag kunde inte låta bli... Jarle: är du nöjd med dina smart tabs trimplan? Har du några praktiska erfarenheter du kan berätta om - negativa såväl som positiva? //flipbop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 31 Mars , 2005 VOLVO PENTA sålde på sjuttio talet två B20 racemotorer, dessa gav 155 och 165hp med dubbla solex45or racetopp och marin racekamaxel, rostfritt extraktorrör, mm. Nu har ju utvecklingen gått frammåt sedan dess och man får säkert betydligt mer effekt ur B20 i dag utan att den blir okörbar....= tappar för mycket vridmoment. MEN. I en fritidsbåt tas ju även driftskostnader och serviceintervaller med i kalkylen. En trimmad motor med högre varvtal behöver ofta mera kärlek och marginalerna blir mindre.... Som Stenson säger så tror jag det kan bli svårare att sälja en standard båt (ej tävlingsbåt) med trimmad motor. Personligen skulle jag nog föreslå att byta motor till en större. Kanske en VP171, 2,5 liters 16 ventilare på 170hp, jag har själv haft en sådan i en Striker och den var helt OK. Eller kanske en 4,3 liters V6 på 190 - 225hp, -dessa fungerar också mycket fint och kommer garanterat ge nybåtskänsla. Det finns ju också några mindre och billigare 4 cylindriga att välja på tex B23 etc. Men kom ihåg.... -ökar du effekten med 20hp kommer du önska att du ökade den med 30-50hp då du ändå var igång....... Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 1 April , 2005 Så klok han är! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 2 April , 2005 Tack Torpedo. Nu rodnar jag..... :oops: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojan 0 Postad 10 Maj , 2005 Jag söker VOLVO PENTA 155 rör rostfritt extraktorrör,eller hemma byggt. Har en aq115 men aq130top dubbla solex okänd kam och vill få ut mer fart Men fått klart för mig att standard avgaslimpa stoppar vid 130Hk har någon tips på var man kan få tag på Min Gilbert Yacht 21 gör nu 35 knop med ovan motor och ett vp100 chalmersdrev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Emil Linde Postad 19 Maj , 2005 Jag har trimat min b20 i min båt och fått en hastighets ökning med ca: 8 knop båten går nu 36 knop istället för 28 som den gick orginal. Jag har gjort följande med motorn kvar i båten, började med ett komprisions test. detta var ok så nu var det ide att fortsätta. Toppen byttes ut mot en Egenhändigt portad insprutar topp som desutom fick 37mm avgasventiler. kamaxeln byttes till D Har testat med tre typer av förgasare. Orginal 2x stromberg båten gjorde 31 knop 1 x weber 36/36 efter lite expremententerande 33 knop 2 x weber 45 båten gjorde 36 knop men har inte testat med olika bestyckningar. Till i år har jag trimmat vidare med elektroniskt tändsystem 123/fördelare och en nyrenoverad förstärkt vipparmsbrygga från KG volvotrimmning. Samt ombestyckade förgasre. Motorn går otroligt jämt och fint med weber 45orna . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 20 Maj , 2005 Hej! Vad har du för drev och prop? Hur mycket varvar motorn nu och hur mycket fart blir detta? Hur fort vill du kunna köra (fullvarv)? Angående din första idé, kan givetvis en del göras med motorblocket kvar i båten. Men resultatet är nog inget att yvas över. Som en parentes, min före detta båt gjorde när vi köpte denna 17,4 knop. Som bäst gick den i 30 knop. När jag för några veckor sedan sålde den hade jag tagit bort en massa godis och den gjorde med 4 pers 25,x knop (utan att pressa). Och varför skrev jag nu detta. Jo, därför att vi körde nästan aldrig så fort utan mellan 16 och 20 knop. För då gick båten som bäst! Det finns egentligen ingenting positivt med en massa fart. Det viktiga är att man har en massa vridmoment så båten orkar!! Tror du att du för en liten penning kan få till stånd en större förändring, lägg ned projektet innan du börjat.Det kostar att ligga på topp/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 20 Maj , 2005 Gilbert med chalmersdrev... Många kultpoäng! http://www.a-alt-avgassystem.se/avgaslimpa.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 14 Juli , 2005 Hej, Har åkt på just problemet med avgaserna nu. Har gjort detta -Block nyrenoverat med nya lager, kolvar och ringar. -Nyrenoverad steg3 topp med hårdmetallsäten och stora ventiler, planad och portad. -KG 17 kam med 11.1 lyft, 107 grader nock /205 grader duration -Nytt bränsle och tändsystem -Original dubbla Solex Båten är en liten lätt smuggler med 280 drev. Kan ej dra gasen fullt ut då den kväver sig då avgaseran inte verkar hinna ut. Jag har Krök co sedna 90 grades böj ut under vattenytan och ej avgas ut i drevet. Min fråga. Kan jag sätta på en krök till i nadra ändan av limpan och få dubbla flödet så gaseran kan smita ut åt båda hållen i limpan. det är ju själva bottenkanalen i limpan som är trång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 14 Juli , 2005 Ett annat alternativ är att montera kompressor. Det är enkelt att montera, och det du behöver göra är att få toppens förbränningsrum modifierade, så att kompressionen sänks något. Kamaxel bör inte vara vassare än K eller D-profil, då större överlapp blir lite jobbigt med överladdning. Till detta en enkel weber/solex 45mm förgasare som monteras på kompressorns sugsida. Håller man sig till 0,4-0,6 bars övertryck, får du en motor med mycket mos, och med näst intill samma bränsleförbrukning och hållbarhet som original. Jag har provat detta i en Amazon jag hade för en massa år sedan. Den bromsades i bänk till över 160hk, och vridmoment på en bra bit över 200nm. Körde nästan 10000 mil innan bilen såldes. Ahhhh...vilka minnen! Kompressorsats är dock förhållandevis dyrt, men förbaskat bekvämt, då det ökar både effekten och vridet över HELA registret. Och visst är ljudet av en vinande kompressor läckert?:-) Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser