TheStaff 0 Postad 13 Augusti , 2007 Hej! Jag äger en Oclebo T13, gammal -60 tal tror jag. Och båten känns väldigt mjuk i plasten. Är det så att man på båtar med enkelskrov känner sjön rejält under fötterna när man åker? Det dunkar och slår och plasten böjer sig syndbart mkt. Om jag nu i hörst vill förstärka detta hur gör jag då? Jag tänkte slipa ur båten och klä nya plast läger invändigt så att säga, blir det bra? Sen tänkte jag även bygga en aktersoffa och då plasta fast två stycken tvärliggare över botten (durken) för att bygga soffan på och dessa borde ju stabilisera också. är det möjligt att det går hål i en sådan gammal båt här på för att plasten är mjuk/gammal eller ska det kanske rent av vara som det är? Mkt tacksam för svar, just nu känns båten obehaglig att vara ute med. Mvh/Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 13 Augusti , 2007 Har du någon bild på båten? Gärna även en bild ovanifrån så att man ser durken. På båtar med enkelskrov är det inte så kontstigt eller anmärkningsvärt att man känner vågorna lite grand under dina fötter. Så långt är det okay och normalt. Vad som däremot låter ganska skrämmande är att du säger att plasten böjer sig synbart mycket!! Att den har en viss flexibiltet är naturligt då enkelskrov inte är så vridstyva som det heter, men därifrån till att du tydligt verkligen ser att plasten ger med sig låter inte alls bra! Det tyder på att något är fel. Kanske så enkelt att plasten i skrovet är utmattat. Det är extra lätt hänt om man övermotoriserar en sådan här båt, men det kan ske även om man inte övermotoriserar. Men det brukar då ta lite längre tid. Frågan är hur utmattat ditt bottenskrov är. Kanske borde du tom. avstå helt från att köra den just nu? Jag kan inte svara på det, men risken finns att din båt är farlig i det skick som det är nu. Kan du inte video-filma durken medan du kör ett par 50-tal meter så kanske det går att se? Se bara till att hålla dig väldigt strandnära och ha flytvästen och nödstopp-snöret till motorn på dig! Vad har du för motorstyrka förresten? Ta en bra bild på durken och om du har möjlighet även på bottenskrovet underifrån om du kan. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheStaff 0 Postad 13 Augusti , 2007 Hej Roddarn! tack för att du svarar. Jag åker inte i båten som det är nu, den får ligga vid bryggan tills dess att det är upptagnings dax. Båten är nog lite övermotoriserad, Merc 500, 50hk från 60-70 tal men det går bara i ca 24-30 knop så det borde vara ok, eller? Det tydligaste som jag ser är att akterut så ligger det en tvärbalk som har gått av ca 20 cm från skrovsidan och där ser man att den böjer sig fram och tillbaka. Att den balken måste bytas är jag helt med på men det jag undrar är om man kan förstärka båten mera genom att bara lägga nya lager epoxi matta invändigt i båten så att säga. Ska jag ändå plasta balken så kan man ju lika gärna lägga på flera platta lager också tänkte jag. Om plasten nu har mattats ganska mkt är det bara att göra sig av med båten i såfall? Mvh/Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 13 Augusti , 2007 om du vill att den skall bli stadigare i skrovet kan du plasta in några vanliga VP rör i båtens längriktning, 2 på var sida om kölen borde räcka på en T13. Finns bilder på Boatlife.se där en gjort så på ett skrov som flexade för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 13 Augusti , 2007 Okay...om du inte åker med båten (vilket nog är klokt) så är det bra om du kan plocka upp den redan nu inför vintern så att den får torka upp så mycket som möjligt. Jag vet inte hur mycket båten är maxad för, men 50 hk kan eventuellt vara lite för mycket. Jag vet inte. Men det är i varje fall antagliten ingen våldsam övermotorisering. Att båten bara gör 24-30 knop vet jag inte om det är så bara. I varje fall inte om den närmar sig de 30. Men en sak är säkert: En gammal motor ger sämre effekt än en nyare. En gammal propeller likaså och ännu sämre effekt ger det om det är fel slags propeller. En annan sak som också är lika säkert är att ett bottenskrov som sviktar och ger med sig också sänker farten. Här påverkar det väldigt mycket. Att tvärbalken är av är ju inte så bra. Den måste bytas. Och visst kan du förstärka hela durken genom att lägga nya lager med epoxi matta invändigt. Det vore inte helt fel, och om du vill föra skrovet ännu mer vridstyvt och stabilt så kan du sätta ytterligare en eller ett par tvärbalkar jämt fördelat från för till akter. Dessa tvärbalkar behöver inte alls vara så grova...titta på hur tvärbalkar brukar se ut på en gammal eka av trä! Små tunna och diskreta, men i kombination med epoxin och en matta så lär det bli starkt och styvt. Det här grejar du nog gallant! På det här sättet får du en båt igen så slipper du sälja. Och om du ändå vill det så kan du ju argumentera med att din båt är vridstyv och fungerar som den bör. Dessutom känns det nog lugnare för samvetet också om man vet med sig att båten inte är livsfarlig om du nu tänker sälja den. Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheStaff 0 Postad 13 Augusti , 2007 Tja ba! Tack snälla du för toppensvar. Du läser lite mina tankar. Blir plastningen bra så kan jag behålla, känns det fortfarande för litet så säljer jag en ok båt = viktigt för själafriden. Jag ska fota ASAP och komma med fler frågor, om det är ok? Plasta in VP rör i längsgående lät ju oxå bra. Jag ska försöka göra en skiss och se vad ni tror om det hela, för det blir lite meck då det är flytankar både under soffan och längst fram i fören och det vill jag helst inte skära upp. Tänkte förstärka emellan så att säga, hoppas det fungerar ok. Mvh/S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 13 Augusti , 2007 Tusen tack för din feedback! Det värmer må jag säga!! Det är ju klart att du ska komma tillbaka med fler tips om du nu skulle behöva det även om jag inte är säker på att just jag har alla svaren. Det finns många här som är duktiga och som både jag och andra hela tiden tar lärdom av! Jag gör bara så gott jag kan precis som alla andra. Ser fram med spänning hur det går för dig i ditt projekt. Att förstärka mellan soffan och fören ska nog gå bra det med. Jag misstänker att det är just där som det också i första hand behövs. Ha det så bra och lycka till nu! Vi hörs... Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser