Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
nmop

Ljudisolera motorrummet

Rekommendera Poster

Hej.

Funderar på att komplettera ljudisoleringen i motorrummet på min segelbåt. Är det någon som har erfarenhet av effektivare material än den vanliga, enkla skummgummivarianten? Den dämpar inte speciellt effektivt. 

Mvh NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att isolera och att ljuddämpa är två helt olika saker, men det hör ju ändå oftast ihop. Båst vore om du kunde börja med att fotografera hur det ser ut i ditt motorrum. Bra om man får se hur väggarna inne i motorrummet ser ut i relation hur motorn sitter. Då är det lättare att ge råd som är anpassat efter just din situation. Ta gärna även en eller ett par bilder på hur luckan till motorrummet ser ut för isoleringen av den är en mycket viktig faktor i sammanhanget. Samma sak hur det ser ut på den kant som luckan vilar på i nedfällt läge. (Om det finns något spår eller liknande som luckans kant vilar på.)

 

Näe....skumgummivarianten är helt förkastligt! Den gör ingen nytta alls. Det ska till mycket mer effektiva material än så för att det ska ge hyfsat bra effekt, men det återkommer jag gärna till efter att ha sett några bilder.

 

Jag har två frågor innan vi går vidare: Är det i något speciellt fartförhållande som du upplever ljudet som särskilt störande och vill isolera lite extra?

Är det i så fall under tomgång....max fart..marschfart....eller är det en generell isolering över hela fart/(frekvens)-registret som du vill isolera? Vad har du för motor...bensin eller diesel?

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har lagt blygummimatta i botten och sedan mellan 60-80 mm skummatta beroende på vad som fick plats. Det blev en otrolig skillnad. viktigt att få så tätt som möjligt i alla genomföringar så att det inte läcker. Får man inte tätt så är det ogort arbete. PBÄ hade en artikel om detta för något år sedan. Jag köpte från karnag i täby.

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3M,s nya thinsulate e de absolut bästa på marknaden nu

funkar kanon de e de enda som jag kan rekomendera

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag limmade fast ganska kraftiga silikontätningar på motorluckan. Det blev stor skillnad.
Men det gäller ju bara luftburet oväsen. Lågfrekvent ljud som fortplantar sig i skrov och genomföringar är nog lite svårare att dämpa, det är nog där blymattor och dyligt kommer in i bilden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja...för att få bukt med ljud som fortplantar sig i väggar, golv, tak eller t.ex. båtskrov så räcker inte blymattor särskilt långt. Då är det sk. flytande upphängning av motorn som gäller för att det ska bli någorlunda effektivt. Det brukar man i regel göra via särskilda gummibussningar som motorn sedan vilar på. I praktiken så innebär det att ingen del av motorn ska ha någon kontakt med någon del av båten. Det här är en del båttillverkare som har redan från fabrik har jag hört, men oftast är det extra som man kan välja till. Men det är ett rätt omfattande arbete med att montera in dessa i efternahd och kostar i regel därför mer än det smakar.

 

Tänk också på att bara en liten volymsänkning i decibel räknat ger väldigt stor effekt för örat. 10 db minskning är ungefär en halvering i upplevd volym! Om man då kan dämpa bort t.ex. 5 db inom det mest störande frekvensområdet som oftast ligger runt 3000-7000 hz på de flesta motorer i planingsfart så har man alltså gjort oerhört mycket med den upplevda ljudvolymen! Tom en sänkning med 2,5 db är mycket. Vet man bara vilket material man ska använda och det ska monteras och exakt var så går det att minska ljudvolymen i en båt väldigt drastiskt. I synnerhet på inombordare. Är själv oerhört förvånad hur illa de flesta båttillverkare har hanterat detta vid nyinstallationen från fabrik. Det är oftast en urusel isolering eller ingen alls även på dagens nya båtar har jag sett. Men det är som sagt lätt att göra själv. Däremot är blymattor effektiva för låga frekvenser precis som du säger.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Senast ändrad av Roddarn | 13 augusti 2007 | 20:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad menar du med att det är det extra man kan välja till.

 

Ingen leverantör idag levererar väl båtar med motorer direkt fast monterade i skrovet. Alla har gummi eller fjädrar som upphängning och ljudisolering som standard.

Såvida du inte menar ett sk dubbel elastiskt montage där man sätter upp motorn på en tung extra bädd på sina vanliga element av gummi eller fjäder och sen moterar bädden med ytterliggare ljudisolerande element mellan bädd och skrov. Detta är ett ganska avancerat sätt att montera motorer på eftersom bädden för att vara effektiv skall väga lika mycket som själva motorn. Används tex på ubåtar.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

nmop det finns en bra artikel i ett gammalt nr av båtnytt som berättar i detalj hur du skall gå tillväga.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis så menar jag en konstruktion som är rimlig och som står i propotion till vad det är för båt och kostnaden för detta. Flytande upphängningar kan man uppnå på flera olika sätt och det finns särkskilda bussningar för detta som är anpassade för fritidsbåtar som ger ett gott resultat. Kruxet är oavsett vilken sorts lösning man nu än väljer att hela motorn behöver lyftas ut. Bussningarna som sådana är rent kostnadsmässigt rimliga. Är man bara beredd på att göra jobbet med att riva ut motorn och tillbaka med den igen så varsågod....men i de flesta fall så räcker det med att isolera i motorrummet och luckan om man inte har synnerliga problem med fortplantningen. Ja, fortplantningen av ljudet alltså! 2.gif\ 

Näe....några U-båts konstruktioner är det nog inte frågan om här he he...

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad du pratar om. Vilken tidsålder lever du i, motor upphängningar i form av gummibussningar har använts de senaste 20-30 åren som standard på de flesta båtar med inombordsmotorer. Så det är normalt inget som kommer till hos de flesta leverantörer som du påstår.

 

Det är riktigt att man skall ha det om det inte finns men pratar vi så gamla båtar just nu ?? Det man måste kolla är om de är hela för ibland går dom sönder, mest av tidspåverkan.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Roddarn!
Eftersom du verkar så kunnig på alla områden är det bättre att bemöta kritiken med annat än ett suck när frågan är seriöst ställd.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En seriös fråga skall bemötas med ett seriöst svar. Thinsulate är ett isolermaterial som är patenterat 3M. Materialet har mycket speciella egenskaper både som Ljudabsorbent och värme/kyla isolering. Materialet är väl känt för alla biltillverkare i världen som använder detta material dagligen i produktion för att kontrollera ljudgenomsläpp m.m. Flygplansindustrin har använt det i flygplanskroppen vilket kvalitetsmässigt ger en bild av egenskaperna Thinsulate har. Vi lanserade detta material för Svenska marknaden på Svenska Mässan 2007 och kan nu sälja detta till båtägare i Sverige. Thinsulate:

Extremt ljudisolerande

Hydrofobiskt (drar endast åt sig 1 vikt% fukt)

Extremt lätt (man får inga viktförändringar vid vinterisolering av båt)

Helt formbart (liknande en filt/täckjacka)

Aluminiserad (riktig aluminium-ingen plast)

1,5 m bredd och vi skär från jumborulle

Materialet finns ofta med som en värmeisolering i extremplagg m.m.

Hälsningar Thomas Rydén - Lackman      (info kan skickas)

 

 

 

Senast ändrad av lackman | 23 augusti 2007 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har tidigare hört talas om materialet - men inte sett det i handeln. Vad kostar löpmetern inkl frakt till Stockholm.

Mvh NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...