Jocke-SeaRay 13 Postad 13 Augusti , 2007 Hallå jag vill köpa en gummibåt till mina ungar (14 och 12) ..men dom har ingen egen sjövana , tänkte att det kunde börja på denna nivå . MEN ... va tusan ska jag köpa , och hur många HP trtor Ni att dom klarar av ?? Krav och önskemål.. * lätt att ta med hem ,ska inte ligga vid bryggan. * det ska finnas möjlighet att ta med den på min båt , släpa eller ställa på badbryggan ... * Slippa en lös tank till motorn , alltså inbyggd på motorn . Frågorna är säkert fler .. kom med tips och egna erfarenheter . Tack på förhand //Jocke SeaRay Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Augusti , 2007 Utifrån mina erfarenheter så ska man kanske ändå inte ta minsta motorn... jag började så och det var bra tills de insåg att andra barn planade iväg och då blev de lite fartgalna! Omdöme sitter inte i att begränsa hästkrafter kanske? Dessutom har de större växel vilket är bra att träna på även om de minsta är kul att snurra runt med... Då har vi uteslutit de minsta, kvar har du 4-6 hkr med inbyggd tank. Observera att de skiljer en del i vikt, du ska lyfta en hel del! De har också ofta en slanganslutning så du kan ta tank med senare ( obs det finns ett senare då min första gummibåt är ute på 15:e året! Många lagningar och skölj ofta med sötvatten samt smörj in med talk inför vintern ) Ta heller inte för stor jolle, jag vet eftersom jag nu köpte en till, en större, att storlek gör bra grejor på sjövärdigheten. Men så fort ska dina barn inte köra i hög sjö... så en så lätt jolle som möjligt som ändå verkar vettig? Min gamla är 2,6 meter och med facit i hand så kunde kanske 2,4 m räckt - du får ändå sjö över dig om det blåser upp... Den viktigaste grejen är dock en elektrisk pump! Inte för att blåsa upp bara, ty två motiverade barn pumpar nog... men för att få ut luften så du kan vika ihop ordentligt. Och så ett brett spännband utanpå som du försiktigt drar åt till en fint paket...Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 13 Augusti , 2007 Det finns tydligen flera olika botten konstruktioner .. räcker det med en upp blåsbar , eller ska de vara någon typ av förstärkning ...? Någon kanske kan vara så konkret och föreslå ett märke och storlek och även ett bra motoralternativ ! tack igen då ... //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 13 Augusti , 2007 .... Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 14 augusti 2007 | 00:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 13 Augusti , 2007 Om du skall packa ner den ofta så är det nog bra om du försöker hitta en båt med uppblåsbar botten istället för trå eller aluminium botten, för dessa blir både tyngre och svårare att packa. Jag köpte en av lite udda märke men som fungerar bra med just den uppblåsbara botten. Den har också en uppblåsbar köl (liten sådan) men båten blir lite sidostabilare. Vilket är viktigt när du skall ro med båten. Vi är två vuxna och skall bara ta oss från båten in till land ibland men jag känner nog att 2,4 som min är, är i minsta laget. Tror nog mer på 2.6 elller 2.7. Men å andra sidan om det enbart är till barnen så räcker 2.4. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 13 Augusti , 2007 Här köpte jag och den är fin. Det heter tydligen högtrycksdurk när det är en uppblåsbar botten. www.importfabriken.se Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Augusti , 2007 Tror inte det spelar så stor roll vilket märke du väljer, marknaden är rätt mogen och bara du tar ett ganska stort och välkänt märke borde det funka? I och för sig så kan du ju notera att min Zodiac Cadet är nu över 15 år och ska nog hålla ett tag till... den funkade för mig. Den har trädurk som jag renoverat och målat om en gång, upplåsbar köl. Tips, jag upptäckte att det läckte lite från ventil ( där du blåser upp den i olika sektioner ) första året. Då tipsade verkstad att lägga lite fett i gängorna så går plastskruven smidigare att hantera samt håller helt tätt... som sagt, 15 år \ and still counting... \ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahla77 0 Postad 14 Augusti , 2007 Vi hade en liten Zodiac när jag växte upp. Den var perfekt för mig och min bror. Minns ej storleken, men vi hade 4hk på och den planade i lagom fart. Dock vet jag vänner som hade en lite större modell och 8hk och det är tur att deras föräldrar inte såg dem ibland. Livsfarligt är bara förnamnet. Dock anser jag att man bör välja en med trädurk, eftersom de är mycket stabilare att stå i när man skall i och ur båten. Det kanske finns med uppblåsbar som är stabila, men det här säger jag bara av erfarenhet av de som jag själv använt. Dessutom kanske du vill lägga ut en extra dragg någon gång och då är det bra med träbotten som du kan lägga ankaret på utan att behöva vara orolig för att någonting skall brista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser