Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
mulle75

vattenpump, impeller tohatsu 8hk???

Rekommendera Poster

Hej jag ska byta impeller på min tohatsu 8hk från -04 Jag har aldrig gjort detta tidigare men har sökt i forumet och på nätet men hittar inget om tohatsun, särskilt inga bra förklaringar om hur man går till väga. som jag sett så sitter impellern ofta vid växelhuset men min fråga är, gör den alltid det? jag tycker det ser ut som att vattenpumpen sitter uppe vid motorn men kan ha fel, hittar ingen bra sprängskiss. Är det ngn som har ett bra svar på detta?

En fråga till, 8:an är ju tydligen samma som 9,8:an med ngn typ av strypning, vet ngn hur man tar bort denna begränsare :D

Mvh Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprängskisser (Parts list) till Tohatsu har du här:

http://www.maxrules.com/partscatalogmenu.html

(kan ta liten stund efter att du tryckt på en View länk innan manualen visar sig, PDF)

Ang att lyfta en 8 hk till 9,8 vet jag ej om det går på ett enkelt sätt (typ ta bort strypning i förgasaren, ta bort stopp på trottelarmens röresle el liknande).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, om den här motorn är strypt eller ej minns jag inte, men om den nu är det så är det troligast att den är strypt genom att själva gasreglaget har en sprärr påbyggt. Den spärren sitter på throttelarmen...alltså på gasreglagets metallarm som går in i motorn. Du ser det lättast vilken av armarna det gäller om du rör lite på gasreglaget. Följ sedan med ögat till änden av den är armen. Där ska det då sitta en metallbit som ska gå att skruva bort. Metallbiten gör att man inte kan ge full gas och när man tar bort den så kan man alltså ge ytterligare lite mer gas. Så enkel och fiffig är strypningen om den nu är strypt! Berätta gärna hur det har gått. Lycka till!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...