Zer0 3 Postad 12 Augusti , 2007 nån som bor i närheten av tranås ligger i jönköpings läno som kan plasta? min är skadad på kölen om det stavas så,.. skulle behöva plasta om under o sen kanske sätta en metal skena,, där.ska renovera båten men vill helst ha det gjort först,, // jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Augusti , 2007 Var på kölen sitter skadan? Hur stor är skadan? Har du någon bild på den? Att sätta på en metallskena på kölen...sk. köljärn....bör du nog fundera både en och två gånger innan du verkligen bestämmer dig för att göra! Personligen är jag av den åsikten att man i det längsta bör undvika att borra under vattenlinjen så länge man absolut inte måste. Särskilt om båten är gammal. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 12 Augusti , 2007 njae kanske inte behövs men måste nog plasta iaf då de ruttnat o när vi idag drog upp den rev en sak på trailern upp lite under... väldigt mjukt där,, har ingen bild ännu där skadan är kan ta forum bilden o ringa in så länge så vet ni ungefär... så fixar ja bättre sen syns dåligt,, men där om ni sr ringen är det,, fixar en bild på skadan imorn regnar här nu,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 12 Augusti , 2007 syns visst väldigt dålig men det är precis vid sista trailer hjulet som båten ligger på de går inte rakt igenom men man kan trycka upp fingret en bit,, antar att de hamnar i luft saken där mellan, kanske inte så jätte bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Augusti , 2007 Nej det där syns inte alls! Vad jag menar med bild är en rejäl detaljbild. Poängen är att man måste kunna se väldigt noga hur det ser ut. Men när du säger att det är väldigt mjukt där så verkar du ha fuktskador också. I sådana fall måste du se till att få bort all fukt innan du gör någonting annat. Annars gör du det hela bara ännu värre! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 12 Augusti , 2007 ok hur får ja bort all fukt?, o även var kan man hitta plastare som inte kostar skjortan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 12 Augusti , 2007 Plasta kan du göra själv, det är inte svårt om man bara är lite noggrann. Gäller bara att ta bort all gammal, lös plast o sedan låta det torka ut ordentligt först. G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 12 Augusti , 2007 hehe jag plasta?! ja skulle ju förstöra hela båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 12 Augusti , 2007 Äsch, det är inte så märkvärdigt. Det är kladdigt, kletigt o luktar illa, o man kladdar ner allting omkring sig, inklusive sig själv, men det är inte särskilt svårt. G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 12 Augusti , 2007 måste ju bli som de va förut om jag gör det kommer de ju buckta ut eller så under,, kommer inte bli rakt, låter svårt iaf vart kan man köpa plast eller de?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 12 Augusti , 2007 ledsen om ja e tjatig men till nästa sommar ska båten va som ny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 12 Augusti , 2007 Det blir aldrig riktigt jämnt när man plastar, det sista finliret fixar man med slipning o spackel. Polyester o väv köper du på vilken båtaffär som helst. Eller på Biltema. Vill du ha det riktigt bra så använder du epoxi istället för polyester, dyrare men lite bättre. G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 12 Augusti , 2007 aha de måste ja kolla upp kostar inte jätte mkt eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 12 Augusti , 2007 epoxykitt, marin det eller? måste man smällta de eller hur funkar det?.. ska kolla film tack för hjälpen,, kollar sen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 12 Augusti , 2007 Jag vet inte på rak arm vad polyestern kostar, kanske en hundrig per kg, det är säkert nån annan här som vet, men en bra marinepoxi (om det sen står NM, West eller Epiglass på burken har mindre betydelse, jag kör mest med NM) kostar väl en 2-300 kr/kg. Kör du epoxi måste du ha en speciell väv till den, det funkar inte så bra med samma väv eller matta som man kör till polyester. http://www.batepoxi.se/SV/ G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 12 Augusti , 2007 läste lite på länken du gav mig lät svårt,, har då aldrig gjort nått sånt här förut,, kanske kan gå om ja hittar lite hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 12 Augusti , 2007 Nejdå, det är inte särskilt svårt. Kladdigt, geggigt o illaluktande, ja, men inte svårt. Det svåraste brukar vara att bestämma om man ska ha polyester eller epoxi... G http://web.telia.com/~u84408370/komposit/reparation.htm http://fiber.get.to/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Augusti , 2007 Jag ser att du bor i Jönköpings Län. Kanske rent av i Jönköping? Hur som helst så borde det finnas någon (eller flera)firma i din närhet som sysslar med plastning av liknande slag. Försök att besöka en sådan firma där du kan titta på några miuter hur dem gör. När någon har visat dig så kanske du törs ge dig på jobbet själv på din egen båt om du inte vågar det just nu. Eller om du gör det tillsammans med någon kompis. Ta reda på lite hur man gör först så ska det nog gå bra. Se bara till att ge båten lite tid att torka ut först så att du inte har för bråttom med att bli klar med jobbet. Ta allting steg för steg och rådfråga någon (kanske GostaU här) inför varje steg så kommer det nog att gå bra. Du kan nog mer än vad du tror! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 13 Augusti , 2007 tackar alla för snabba svar fast det hade kvittat men tack för all hjälp // jonte //bor i Tranås Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 13 Augusti , 2007 Åk till Huges och fråga vad dom tar för jobbet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 13 Augusti , 2007 oj oj huges lär vara svin dyra,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser