Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Tititu

Surrig kompass

Rekommendera Poster

Köpte en kompass till vår lilla ht, men till någon nytta verkar den inte vara. Den snurrar och vrider sig precis som den själv vill. Jag uppskattar att den visar upp till ca 30 grader fel då man kör rakt och svänger man blir den helt snurrig. Jag jämförde det som kompassen visade med det som sjökortet visade då vi körde i ett långt, rakt smalt sund. Jag har fäst den på det ställe som jag antar att är ämnat för kompassen. Replacing good luck - är kompassfirmans slogan, men jag behöver nog lite good luck om jag ska kunna lita på den kompassen.
Är det någon som vet vad jag gjort för fel eller har goda råd/lösning på problemet? 

post-28568-1394235182,9157_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat, t ex genom att hålla kompassen på ett annat ställe i båten, att du inte får störningar av elkablarna? Ett mycket vanligt fel. Jag tycker att kompassen sitter rätt nära konsollen med alla instrument.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan jag fick den fastskruvad satt jag med den i handen på passagerarsidan (precis bredvid den metallstång som angränsar till liggutrymmet i fören). Där lade jag inte märke till att den skulle visat fel, men det var ju svårt att se om jag höll den rakt... Det som finns intill kompassen nu är varvmätare och trimplans-uh-indikator-eller-vad-det-nu-heter. Satte den där för där fanns redan ett gammalt skruvhål. Försökte att fästa den med silikon på passagerarsidan men den lossnade så fort jag puttade till den. Kan man isolera mot störningar på nåt vis så den kan vara kvar på sin nuvarande plats? Det verkar inte finnas nån smart plats för kompass i denhär lilla båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt min erfarenhet är det svårt att isolera bort sådana fel, om det nu är det som orsakar det. Det bildas ju alltid magnetfält kring elektriska ledningar o apparater, även om vissa båtkonstruktörer inte verka ha förstått det. Märker du någon skillnad i hur den visar när all el är avslagen? Det skulle ju vara ett sätt att kolla om det är det som gör det.

Vissa kompasser går ju att justera för deviationen med små,inbyggda magneter, men det är ett j-vla skitgöra tycker jag. O jag är tveksam till om det går att justera bort störningar från elektriska ledningar o apparater, strömmen är ju knappast konstant. Man kan möjligen minska magnet fältet från ledningarna, åtminstone lite, genom att sno plus o minuskabeln runt varandra, vet inte om det skulle räcka. Men det påverkar ju inte det magnetfält som instrumenten ger.

Jag skulle i varje fall prova att sätta kompassen någon annanstans, åtminstone tillfälligt, för att se om det gör någon skillnad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PS
Söt bild med katten som ligger o sover på kapellet.
DS 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack - hans viktigaste uppgift i livet, nu för tiden, är att hitta en skön sovplats för de närmaste timmarna. Lite svårt att få bort katthåret från kapellet dock...
Flyttade runt kompassen - mellan ratten o gashandtaget visade den 150¤, på monterad plats 170¤ (knäppte på strömmen o satte på lantärnor o vindrutetorkare men det gav ingen störning, hade inte igång motorn), intill brandsläckaren 270¤....

Flyttar den nu till vänstra sidan till det hembyggda kartbordet, där höll den sig ganska konstant oberoende av läge. Trodde metallstången skulle ha inverkan. Måste få den en bit ovanför bordet för det är exakt samma storlek som sjökortet. Ska försöka hitta någon U-formad grej (i plast) att montera fast kompassen i bordet med så den inte stjäl bordsyta. Men den är ju ändå ivägen då jag vänder o vrider på sjökortet, jäklar att en liten struntsak kan vara komplicerad. Argh!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag får gissa så är den metallstång du nämner gjord av antingen rostfritt stål eller aluminiumm dvs omagnetisk material. Att brandsläckaren stör är ju inte så konstigt, en himla massa stål helt enkelt.

Att hitta en färdig bygel i plast kan vara marigt, o säljs den i en båtaffär kostar den säkert en halv förmögenhet. Borde vara lätt att bocka till en av en bit aluminium, lättbockat, omagnetiskt o rostar inte.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får intrycket av att du har ett rufftak alldeles ovanför ratten och hela styrpulpeten? Det säkraste sättet för att minska risken för störningar är att montera kompassen i taket. För att man ska vara helt säker på att inte få störningar så bör man ha ett minimiavstånd på minst 50 cm tiill all elektronik, brandsläckare, motor osv. Sedan finns det sådana kompasser som har inbyggt störningsskydd också. Störningsskyddet stoppar inte för alla störningar, men en helt del i alla fall.

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en kompass monterad så i en HT jag hade en gång i tiden. Det funkade väl men nackdelen var att det bara gick att se den när man satt ner, o jag stod oftast upp o körde. Så jag skaffade ett extra fäste o satte på utsidan av rufftaket så jag kunde flytta den beroende på hur jag ville köra.

I en annan HT-båt (inte min) satt den oxå monterad så, problemet där var att så fort man satte på vindrutetorkaren så flippade kompassen ut. Men där satt vindrutetorkaren i överkant av rutan.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte fel sorts kompass om man vill ha takmontering - o det finns en taklampa på insidan o lanterna på taket. Stör inte de också? Mina blickar har nog gått i taket några gånger då jag sökt lämplig plats, men denna modell är som sagt helt fel till det. Tvekade mellan takkompass och denna, takmodellen kändes för överdimensionerad så denna vann p.g.a. storleken.
Metallröret ser ut att va rostfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pova med en magnet mot röret. Rostfritt stål är i stort sett inte magnetiskt (bra för kompassen).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 12 augusti 2007 | 23:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bo hann före, men gör som han föreslog att testa med magnet. Utformningen på din kompass är ju så att den nog skulle kunna monteras på den.

Och jo....lampan i taket liksom elkablar kan också ge störningar.

Men ju färre el-produkter du har i kompassens närhet desto större chans är det att kompassen visar fel.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men ju färre el-produkter du har i kompassens närhet desto större chans är det att kompassen visar fel.

Roddarn: Hmm, där vart det väl ändå fel... 

Tititu: Jag vet inte hur ditt navbord eller ditt kompassfäste ser ut, men en enkel aluminiumbygel som på skissen kanske skulle funka? Frågan är väl bara hur bra du kan se kompassen o vilken riktning den pekar i om den sitter en bit vid sidan om dig när du kör. På min nuvarande motorbåt var jag tvungen att sätta kompassen på ett skott akter om styrplatsen, men det är en klassisk modell med nål så den går att se på ändå.

G. 

post-3623-1394235183,3439_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj då! Det blev visst liiiiite fel där tror jag! 7.gif\

Så här ska det vara. Tror jag. Antagligen. Kanske:

Ju färre el-produkter du har i kompassens närhet desto större chans är det att kompassen visar rätt!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Phu...så skönt då! Inte vill väl jag få stryk av dig heller!! 2.gif\

Tack för påminnelsen förresten...

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, jag har slutat att ge folk stryk, jag börjar bli så gammal att de slår tillbaks...

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du slutat med det? Jag har inte ens börjat he he!

Nä...det är härligt med lugnt folk!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompasser är lite kluriga - men de ska inte ha eget liv, rulla runt och inte ge bra värden! Just för små båtar är det extra klurigt för där har du små snabba rörelser som det är svårt att få bort. Kraven där är kanske högre än för en större båt? Var din kompass dyr? Ehh, tänker dyr = bättre...

Att kompensera en kompass med magneter lite grovt för deviationen är ganska lätt faktiskt, om det finns inbyggt i kompassen är det superlätt. Men att rosen rör sig när du kör är en annan sak. Du har två problem alltså?

När det gäller att kompassen visar fel så borde det ju bero på att du har nåt som påverkar i instrumentbrädan? Men flyttar du kompassen och den visar fel igen så... ytterst sällan en kompass har tillverkningsfel men jag har råkat ut för det! Kolla igen!

Sedan vill jag bara avliva en liten myt att tex brandsläckare påverkar pga att de kan vara \magnetiska\ - det säljs faktist svindyra sk omagnetiska sådana...

Nej, det beror mest på att magnetfältet böjer av runt en sluten kropp av metall. Prova med en ölburk ( garanterat omagnetisk ) så förstår du vad jag menar. Det är också detta som gör att instrument i form av snygga runda cylindrar i formen kan påverka så mycket.
Så din kompass SKA slå ut minst 20 grader nära brandsläckaren... Så att hitta en bra plats i en liten båt är faktiskt inte så enkelt... Lycka till!

Senast ändrad av Funkis | 13 augusti 2007 | 09:35

Senast ändrad av Funkis | 15 augusti 2007 | 10:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...