Iden 0 Postad 12 Augusti , 2007 Hej Jag är en traditionell husvagnscampare som funderar på att köpa segelbåt. Dels skulle jag vilja ha tips om bra familjebåt för 2 vuxna och 4 barn. Sedan undrar jag vad är det för kostnader som tillkommer. Bryggplats vad kostar sådant? Vinterförvaring kostar? Är det något mer man bör tänka på som kostar? Jag vill veta så mycket som möjligt. Mvh Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Preciousss 0 Postad 12 Augusti , 2007 Själv nybliven båtägare har vi just luskat ut de flesta kostnader som är förenade med båtägande. Båtplats vid brygga vinteruppläggning båtklubb kostar för oss ungefär 4000kr. Båtvagga eller stöttor kostar ganska mycket, mellan 5 och 8 tusen får du nog räkna med (om du tycker att det är okay med begagnat).Därefter tillkommer en hel del förbättringar/säkerhetsdetaljer och så. Vi landar på ca 10.000 för dessa detaljer. Man vill ju dessutom alltid göra båten till sin. Men samtidigt, det finns en anledning till vår båts namn My Preciousss. Hon är vår pärla och passion som samtidigt kostar så mycket...Lycka till med båtköpet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Augusti , 2007 Bryggplats och vinterförvaring kan variera oerhört mycket beroende på var i landet man bor och i vilken klubb man har för avsikt att ha båten i. Även inom sitt landskap eller tom. kommun kan priserna skilja sig åt väldigt mycket. 10.000 kr för en vinterplats och lika mycket för en bryggplats kan förekomma! Men självklart finns det betydligt billigare än så. Mycket bestäms även om det är en marina eller om det är en båtklubb, om det finns bevakning på stället osv. Det behöver alltså inte vara tok-dyrt att vara segelbåtsägare men det kan vara det om jag säger så. Båtens storlek påverkar också prisbliden för både brygga och land. Ett av det största problemen är att det oftast är kö på bryggplatser! På vissa håll kan man få en plats ganska så omgående, men på andra håll kan det vara 10 års kö-tid! Frågan är: Var i landen bor ni? Har ni redan nu önskemål om var ni vill ha båten någonstans? Vet ni redan nu ungefär vilken storlek av båt ni vill ha? När är ett eventuellt båtköp aktuellt? De som kan det här får lättare att svara om du ger svar på ovanstående. Lycka till!! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser