Lamon 1 Postad 12 Augusti , 2007 Hur många gånger har ni dragit upp ankarlinan o fått med er grannens lina eller ankare upp ??? Själv har det bara hänt en gång i sommar o det gick bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 12 Augusti , 2007 Det har aldrig någonsin hänt mig och kommer troligen att aldrig hända. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 12 Augusti , 2007 Nix, jag har klarat mig, men jag ligger sällan där det är särskilt trångt. Däremot har det hänt mig en två, tre gånger att jag dragit upp kvarlämnade ankare med lina o allt. Så jag har en liten samling här hemma. G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 12 Augusti , 2007 Nej samma här. Har inte råkat ut för det. Men jag råkade fastna i ett rep en gång med ett drag när jag fiskade från båt. Fick in repet och i andra änden på repet satt en 5 kilos dragg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 12 Augusti , 2007 Jag har 2 upplevelser när det gäller ankare som etsat sig fast i huvudet. Första gången var när jag hade köpt min första snipa för 20 år sedan och grabben och jag skall fiska strömming i Oxelösunds hamn. Ankaret satt fast och jag drog utav bara helvete och fick upp försvarets magnetslinga till minorna i hamnen. Det tog inte lång tid innan lotsarna kom ut och sa att kontrollbordet hade fått flipperspel inne i Strängnäs. Den andra gången så låg vi en hoper båtar när mister tjock och dum kom in och la sin ankarlina tvärs över alla. När jag skulle åka så släppte han på ankarspelet och jag lyfte hans lina över min båt. Det var då som han skrattande spände upp ankarspelet med ankarlinan mitt över min veteranbåt. Hade inte min fru tittat så arg på mig så hade jag kört upp min båt på hans akterdäck. Nu tog jag istället en kniv och skar av linan. Båtlivet innerhåller allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 12 Augusti , 2007 Har aldrig hänt mig.. har bara fått upp sjögräs och blålera.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsjoh51 0 Postad 13 Augusti , 2007 Det har hänt att min ankarlina har fastnat i grannens. Man hjälps åt så fixar det sig. Det är värre att fastna i annat som finns på botten. Jag har fastnat i enwire som tog mycket möda och tid att lirka sig ur. Nu i sommar fastnade jag i en kätting i Furusund. Jag hade lagt ankare för att det inte fanns någon boj på den delen av bryggan som var ledig. När jag skulle åka gick ankarspelet väldigt tungt. Det kom upp med en myckst kraftig kätting som antagligen bojarna var fästa i. Jag kämpade för att komma loss och hade nästan bestämt mig för att lossa ankaret och låte det försvinna då jag gjorde ett sista försök. Man kastar inte 2000 kr i sjön om man slipper. Jag tog i så jag hade ont i ryggen en hel vecka men jag kom loss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 Augusti , 2007 Mjo, jag har lyckats få med mig lite krafs upp nu i sommar. Mest för att jag inte tänkt mig för. T ex ankrat bredvid en prick och fått med mig dess kätting upp. Och en vajer från botten i Stockholms hamn. Men det har gått bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 13 Augusti , 2007 JO, med lilla styrpulpetaren och en dragg för en ca 10 år sedan fick jag upp en sommarvattenledning i Mälaren, bara att haka av och släppa åter men det var tungt......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 Augusti , 2007 Ankrade i Skatfjärdens västra del natten mellan söndag/måndag i enliten skyddad vik.Skulle dra upp ankaret och det var fruktansvärt tungt. En sten större än ett vitkålshuvud hade kilat in sig mellan flyna, Bruce typ.Jag hade inget val än att dra upp det för det satt för hårt fast och man vill inte banka sönder båtsidan.Adrig hänt nåt liknande. Bara tonvis med blålera och sjögräs och sånt som vanligt. Aldrig en annan lina heller.Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 15 Augusti , 2007 Jag har fått upp en vajer till en gammal linfärja som för länge sen är merlagd. Men vajern låg visst kvar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Augusti , 2007 Hur tänker du när du säger:kommer troligen aldrig att hända? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 15 Augusti , 2007 Har aldrig hänt mig..men jag ligger i princip aldrig så att förutsättningarna finns. Men har dock suttit fast i både undervattenskabel och rörledning som med mycken möda (fytt-i-sjuttan vad tunga dom är) vinchats upp och lossats från ankaret. Kablarna (c.a. Lat:57.0520, Long:11.4049, Öckerö/Björkö/Kalvsund) hände typ 15 år sen, och berodde på att avgas-grenröret sköt loss vid 1:a provkörningen efter motor-renovering. Grundorsaken var att under/efter återmontering av motorn hade vi gått och trampat på grenröret, inga durkar men grenröret var en platt yta vid rätt/fel plats att sätta foten på när man gick i båten..resulterade till slut i material-utmattning i bultinfästningarna..dom håll sen i typ 30 minuter vid 1:a körning, sen gick dom av och både avgaser och kylvatten forsade in i båten...det blåser ~12 m/s väst..stäng av fort som f-n och kasta i vad ankare som finns...mitt i ankring förbjuden, kabel..jodå, nog var där kabel alltid. Rörledningen (c.a. Lat:58.052, Long:11.3168, sunnahålme tång, strax norr om skärhamn) fastnade jag i när jag draggade en tidig morgon. Var lungt och fint på kvällen innan så la la mig på södersidan, sen blåste det upp under natten och det blåste som attan från *fel* (väst) håll, och jag ankrade om tvärs över viken i lä och gick och la mig igen..vaknade typ 200 meter från där jag ankrade..såg ju bra ut *ibland har man tur* men när ankaret skulle upp så insåg man att nåt är fel, fytt-i-sjuttan vad tungt det va..tänkte ett tag att här får man nog offra ankaret me gick till slut Bissart nog är området där jag la mig angivet som lämplig ankarplats Senast ändrad av Gunnar_ | 15 augusti 2007 | 20:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 15 Augusti , 2007 Han har nog ingen båt att ankra upp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 15 Augusti , 2007 Roddarns Sjöbod säger: Mina båtar Roddarn har inte lagt till några båtar ännu ingen båt = troligen inga problem med ankring OBS, avsaknaden av egen ägd båt betyder dock INTE per automatik att man därmed saknar stor kunskap om båtar och problemen kring båtinnehav, exempelvis har många varvsjobbare ingen egen båt (dom hinner inte, och behöver ingen egen båt, dom får nog av båtkörande *i tjänsten* så att säga Senast ändrad av Gunnar_ | 15 augusti 2007 | 21:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 15 Augusti , 2007 Visst du har rätt !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 16 Augusti , 2007 Har aldrig hänt, då ja ytterst sällan ankrar nära andra båtar. Men en gång har ja fastnat i en bautagrov kätting som förtöjde en stor flytbrygga. Efter denna beta fäster ja en tunn lina (se bild) i ankarets bakre hörn om ja misstänker skrot på botten eller ankrar på stenbotten. Bild: Dybotten där ankaret låg -Sankt Annas ytterskärgård -var totalt syrerfi och det är svavelvätet som frätt ankaret ner till rena stålet, inget att ta miste på då ankaret stank som av ruttet ägg! Är östersjön på väg att dö?! Vad gör DU för att motverka detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsjoh51 0 Postad 16 Augusti , 2007 Har funderat på detta med en tunn lina för att backa ankaret men undrar hur man drar den tunna linan. Hela vägen upp till båten, tille en liten boj eller något annat sätt? Beskriv gärna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Augusti , 2007 Jag har funderat själv, men inte kommit till skott. Har läst/fått beskrivet 2 varianter: a) 4-5 m lina till en liten separat boj. Oftast är det inte djupare än så där man ankrar. Och i värsta fall kan man dyka ner de extra metrarna längs den sträckta ankarlinan och få tag i bojen. 4-5 m lina fäst på ankarlinan så den följer med och lindas upp samtidigt. Samma resonemang där; oftast är det inte djupare än så. Och annars kan man dyka ner, följa ankarlinan och få tag i extralinan. Problemet är att undvika trassel med en extralina vid VARJE ankring. Finns det andra kreativa ideer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad 16 Augusti , 2007 Med bruceankaret kan man göra så här om man fastnat i nåntimg: lägg en kättingstump runt ankarlinan fäst i en tillräckligt lång lina, ro ut med jolle eller annan båt och dra kättingbiten utmed ankarlinan till ankaret och dra sedan ankaret bakåt så lossnar det snällt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 16 Augusti , 2007 Ett utmärkt förslag, med kättingen! Då slipper man ju strulet med en trasslande extralina. Tack för den! Det enklaste är ofta det svåraste att komma på! Bild: Lite svalka för den som lider av sommarvärmen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 16 Augusti , 2007 Jag har lyckat att dra upp grannens ankaren en ggr, gamal farbror som låg och sov.. Hela Napoleonviken tittade på och undrade hur jag skulle lösa det,,, han fick en kall öl från Lidl! Första kalla ölen för en ensamseglare på 2 veckor, vilket glädjetjut! Tänk att göra en person lycklig för 1,98 kr :-) Men nu skall ni få höra! I lördags låg frugan och jag på svaj i Napoleonviken (vi bor nära), när vi skulle åka hem till Tyresö Strand så drog jag i ankarlinan och med upp följde en illaluktande lina (dy och blålera) spontan reaktion, vems lina är detta.... ??? Nåväl jag drog i linan och fick efter ca 15 meter upp en ände, jag drog åt andra hållet och fick totalt upp 35 m 16 mm lina och en rostfri kätting med tillhörande rostfritt ankare på 10 kg!!! Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 17 Augusti , 2007 Vad smart Snoy!Det förutsätter förståss att det inte blåser, att du har en extra kätting och en ring och att du har en jolle och att någon är kvar ombord medan du ror runt. Passar inte mig för jag har inget av detta och är ensam ombord. Men varför int pröva det enklaste? Om man har motor alltså. Dra upp linan så hårt det går och lägg i backen och kör på utav f..n i baklänges ankringsriktning så släpper det? Orris 27Grattis. Du vet att sjöfynd tillhör staten? Lämna in den och begär hittelön! Skämtar, behåll den.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser