Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
BMoon

Powertrim och trimplan - Vad gör vad?

Rekommendera Poster

Någon som kan förklara sambandet/skillnaden/användandet för mig, har aldrig riktigt fattat?

Vad gör man med powertrimen och vad med trimplanen? Fattar grunden men det jag hängt upp mig på är om man använder det ena ihop med det andra och isf hur? Är det olika  lösnigar på samma problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Inge expert jag är (citerat Yoda) Med powertrimmen så ändrar man vinkelen på drevet för att få bättre grepp med propellern, när man trimat rätt så bör fart och varv ökat lite. Trimplanen är för att hålla båten rak så man slipper sitta snet.

www.osterblom.nu/coronet

post-25766-1394235182,357_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å så kommer du snabbare upp i planing om man vinklar ned bägge trimplanen innan man drar på. Man kan även med många båtar köra i lite lägre fart utan att rasa igenom planingströskeln med trimplanen vinklade lite nedåt.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom är det väl så att inombordare har ingen powertrim, eller? Där hjälper trimplan till att rätta till båten.

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inombordare med drev har trim i regel (kanske inte väldigt gamla drev).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Powertrim finns även på inombordare med drev.

Vet inte hur mycket man kan trimma på en inombordare, det är inte mitt område.

När du drar på fullgas på din båt och sedan trimmar upp motorn lite så får du några knop till.

På min motor sitter det dubbla trimkolvar, så jag kan hålla inne trimmknappen på fullgas utan att motorn går ända upp.

På min förra motor en 50hk så fanns det bara en kolv och den kunde jag hissa tills motorn gick över vattenytan på fullgas.

Håll koll på trimmätaren bara.

Men med en motor med fullt upptrim och en kraftig gir så kommer motorn med all sanolikhet suga luft, alltså trimma ner om du ska gira.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...