Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Eliminator

Aj aj - vatten i oljan, Ford 351W

Rekommendera Poster

Hej.

 

Se att det finns mycket kunningt folk här på forumet efter jag har sökt runt lite bland alla trådarna, kanske det finns någon med en förklaring till mitt problem.

 

Var ute och åkte som vanligt (hela dagen), solen skiner och allt är toppen! vi är påväg in till bryggan och står på sista 5 minuterna hem, ca 80% gas, allt går bra tills vi kommer till bryggan och saktar in, då börjar motorn tveka på tomgången, inga mekaniska ljud eller nått...

 

Lägger till båten och öppnar motorhuven, ser då att en brun sörja rinner runt förgasaren... rycker upp oljestickan och märker att den är till toppen fylld med ljusbrunt geggamojja.

 

Upp med båten, topplockspackningen måste ha gått tänker jag.

 

Demonterar insuget och ser detta.

 

http://www.geting.se/viewimage.php?image=56516-M1.jpg

 

Demonterar sedan topparna, ser inget fel på packningarna!

Cylindrar, kolvar, ventiler och lopp ser fina ut.

 

Hur fasiken kan vattnet komma in i oljan på det viset, hade en teori om att det kanske hade kommit in via insuget (kylvattnet fördelas till topparna via det på windsor) men packningen såg bra ut även där...

 

Har ni några teorier?

 

Hälsningar Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du drog inte av gasen snabbt,häckvågen kan i såfall ställa till det...

Limpor och knän,har du kollat dem?

 

Perra

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte inte att jag drog av snabbare än normalt på gasen, det är en vattenskidbåt så det blir en hel del start och stopp.

 

Hur kollar jag att limpor och knän är som dom ska?

Hur kan vattnet komma till oljan via avgaslimpan?

 

Jag har ingen kunskap av marina innombordare... har bara ägt båten i ca 1 månad. 

 

Senast ändrad av Eliminator | 12 augusti 2007 | 00:41

 

Senast ändrad av Eliminator | 12 augusti 2007 | 00:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limpor och knän har inte direkt kontakt med oljan. Läckage via avgassystemet kan fylla cylindrar, föstöra toppen och stanna motorn men att fylla oljan med så mycket vatten tvivlar jag på. Förutsätter att oljan är kollad med jämna mellarum och att detta hänt relativt plötsligt.

Satsar på att läckaget sitter direkt mella någon kylkanal och oljan i form av en spricka eller läckande packning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger att du köpte båten för ca. 1 månad sedan. Köpte du båten privat eller av en butik? Från butik har du minst 3 månaders garanti enligt lag.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan är kollad vid varje körtillfälle.

Båten är köpt privat, så det är inget garantiärende.

Ska gå ut nu och inspektera loppen på cylindrarna efter sprickor/skador.

 

Hälsningar

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu vart ute och skruvat ett par timmar.

 

Jag har synat alla cylinderloppen noga, inga sprickor eller andra skador.

Demonterade sedan vattenpumpen för att kontrollera packningen mellan den och motor, även den såg bra ut...

 

Kan jag ha en spricka i blocket längre ner än cylindrarna?

 

Tappade ur säkert 5 liter vatten ur motorn... någon som har bra tips hur jag ska bära mig åt för att rensa motorn på oljan som är blandad med vatten?

 

- Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


tjenare..

 

jag lider med dig... bilden var allt annat än kul..

MEN insugsplattan kan ha en spricka, om den te x har det på undersidan sprutar det ner på gallerian som du tog kort på, vilket blir detta resultatet..hur var insugspackningarna?

 

Men...(igen) det kan faktiskt komma in vatten i oljan via limporna, om cylindrarna (eller 1) blir fyllda med vatten så kan topplockspackningen gå, ELLER tex ventiltätningar släppa igenom vatten, men som du sa så var det VÄLDIGT mkt vatten, och då är läckaget stort och borde vara ganska lätt att hitta...

 

Kolla insuget!!!!!

 

// RC


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch... det såg inte kul ut. Antar att du har en oljekylare på motorn - börja med att kolla den. Om den har rostat sönder så kan stora mängder vatten komma in i oljan på kort tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har kollat packningarna på insuget nu, ser inte ut att vara några direkta skador på dessa, dock kan dem ha varit av en felaktig modell då det gick upp som en plopp i vattenkanalen, efter lite sökningar på internet ser jag att den ploppen sitter där om man har bilmodellen av motorn.

 

Jag har även synat undersidan av insuget, ska dock slänga in det i en tvätt för att få bort att klet och smet.

 

Funderar på att smälla ihop motorn med nya packningar och be en bön tll någon välvillig gud att problemet skall vara löst med nya packningar.

 

Kanske man skulle provtrycka topparna hos någon motorrenoveringsfirma innan?, kanske även insuget går att provtrycka?

 

Tack för era tips och funderingar, det är till stor hjälp när man kört fast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Glömde att skriva att jag inte hittar någon oljekylare till motorn, bara en till backslaget som sitter på ingående vattenledningen, oljan i backslaget är klar och fin dock.

 

Sittar det alltid oljekylare på innombordare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej alla inombordare har inte oljekylare. Inte min VP KAD43 iaf.

 

Du ha min sympati.

 

Hm. Extremt pessimistisk fundering; sjövattenkyld gammal motor med sönderrostade kylkanaler? Kan du se hur dom ser ut? Det värsta med det felet är att motorn väl att betrakta som skrot?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...nja.. sätt inte ihop den förrän du gjort ett komp. test (finns på biltema bl a under testinstrument - vet ej vilken kvalitet på testarna det är..) Om det är som föreg. var inne på att block ev. rostat så märker du troligtvis det med ett komp.prov.... på din motor TROR jag att kompet bör ligga mellan 8-12, ju högre desto bättre.

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är ju aldrig fel att kolla kompet men det finns ju ställen där olja och vatten kan läcka ihop utan att kompet blir dåligt. Och kompet kan ju vara kass utan att det kommer vatten i oljan. Så frågan är vad ett hypotetiskt dåligt svar från ett komptest säger i detta fall.

Men det är klart att om toppen är dålig blir kompet dåligt. I så fall skulle toppen kunna vara skadad av vatten från avgssystemet som runnit in i motorn. Vatten som om det fått stå i någon cylinder letat sig ned i oljan förbi kolvringarna. Låt oss hoppas att så inte är fallet.

 

Biltemas testinstrumet fungerar för övrigt helt ok. Med många cylindrar att mäta på kan det vara enklast om man är två när man testar. Då går det att pressa en gummianslutning mot tändstiftshålen istället för att skruva fast mätaren i varje hål. Instrumentet mäter en cylinder i taget.

 

 

Senast ändrad av Dea_F23 | 14 augusti 2007 | 21:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena..

 

som du säkert vet så kan,OM man har otur, det ena felet ge det andra, och att efter ha haft så mkt vatten i motorn och utan att lossa topparna bara smälla ihop och provköra, KAN ger förödande konsekvenser.. om det tex finns vatten i en enda cylinder har du krökta ventiler eller lyftare som ett brev på posten, och när man gör ett kompprov måste man ta ur tändstiften och dra runt motorn... så SER man om det sprutar ut vatten fr. cylindern, samt du ser på kompprovet om en topplockspackning har gått, den kanske t.o.m har förbindelse med vatten kylningskanalerna...vem vet??

 

Om kompet är BRA finns det ingen anledning till att riva topparna.

 

När du väl skall sätta ihop motorn igen är det viktigt att du blir av med allt vatten, byt olja och filter 3-4 ggr under första driftstimmen..

 

jag har också haft vatten i en maskin, det pga en bränd ventil, utslitet vetilsäte och ett knä som läckte in vatten i en cylinder..

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Har själv varit utsatt för samma sak på likadan motor.
Hittade inga fel på packningarna. Jag monterade tillbaks insuget igen med lite extra tätningsmassa på känsliga ställen. Detta efter jag gjort så rent jag kunnat och tappat ur vatten och olja och bytt filter. Nytt filter och ny olja. Sedan har det gått bra.
Mvh Jörgen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...