Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
maferl

Evinrude 70-tal stannar när varm

Rekommendera Poster

Hejsan,

Just joined som det heter, eller rättare sagt; har sökt genom en tidigare inlägg utan att hitta nåt som riktigt matchar.

Nåväl, följande är mitt problem:

Har sedan ett antal år en Evinrude 4hk, tvåcyl, tvåtaktare. Antagligen 70- eller tidig 80-talsmodell.

Under hela mitt ägarskap har maskinen startat lätt. MEN så snart den blir varm så vill den inte gå rent. Kör man tillräckligt länge (vilket i praktiken inte är mer än ca 5 min) stannar den.

 

Jag tror att kylningen inte funkar som den skall. Varför?

- Motorn blir vansinnigt varm - i eftermiddags trodde jag den nöp, kunde först inte dra runt den. Det löste sig när den svalnat av.

- Det fräser som tusan när jag stänker lite vatten på den.

- Ingen skvallerstråle (eller vad det nu kallas) om det nu skall finnas nån sån; det finns iaf ett hål som ser ut som ett sånt....

- kanalerna intill förbränningsrummet ser inte ut att ha lett vatten på länge...

 

OM fallet skulle vara att kylningen inte funkar; finns det nån som skulle kunna förklara för mig hur denna funkar?

Är detta ett standardfel?

Var sitter vattenpumpen?

 

Väldigt tacksam för varje typ av assistans.

mvh

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så bör du inte köra med din motor alls just nu, för något är fel på den av det slag som i så fall kan förvärra situationen....

 

Skvallerstråle från det hål som du nämner ska du ha. Det är mycket viktigt! Eftersom du inte har det så får motorn inte någon kylning och får den inte någon kylning så skär motorn helt enkelt sönder. Om det sker så är det bara skrotvärdet kvar för det lönar sig då inte att laga den eftersom den har några år på nacken. Om motorn har skurit, eller bara har fått allvarliga skador beror helt på hur mycket du har kört med motorn utan kylning. Om du så gott som inte har kört någonting alls så är det nog ingen omedelbar fara, men du ska alltså inte köra motorn mer än enbart för att ta reda på vad felet är och för att kontrollera eventuell åtgärd efter ett reparationsförsök.

 

Detta kan du göra själv: Ta en ståltråd och se om du kan rensa skvallerstrålens rör. Efter att du har rengjort röret så kanske den börjar kyla igen om du har lite tur. Starta motorn och kolla om det börjar rinna vatten från kvallerröret. Om det inte gör det inom 10-15 sekuner så stäng av motorn omedelbart!

 

En annan orsak kan kanske vara att impellern är trasig. Kan vara ganska sannolikt om du inte har bytt den på flera år. Den är lite svårare att byta själv om du har tummen mitt i handen. Om du har tummen på sidan så klarar du av även detta och en impeller är inte dyr.

 

Men min rekommendation är nog ändå att du ber någon som är kunnig på just utombordarmotorer att titta på den. Risken att du har ett allvarligt fel på motorn finns även om det inte behöver vara så. Dessutom kan det vara flera fel som hänger ihop. I varje fall så är inte jag så kunnig att jag kan säga så mycket mer som kan vara till någon större hjälp i sammanhanget. Hoppas att det löser sig, så jag ber dig lycka till!

 

 

Hälsningar:

Roddarn  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för assistans!

Var ute och demonterade lite ytterligare samt googlade på impeller och evinrude. Hittade en reservdelsimpeller som av det yttre att döma verkade passa i en kapslning på utgående axel, men så verkade inte vara fallet när jag hade demonterat.

 

Kan nån ge nån ge nån hint om var impellern borde sitta...?

 

mvh

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...