chrille-jessi 0 Postad 11 Augusti , 2007 Hej! Funderar på att stärka upp batterierna m. en solcellspanel av ngt. slag, har 2st 120A förbrukning ett 70A start o laddning via en VP MD21b, (i en Polar 29 snipa) -vad rekommenderas , fabrikat? storlekar? krångliga installationer o underhåll?? tillbehör o kostnader??, Tacksam för all tänkbar hjälp, tankar o ideer!MVH/Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 13 Augusti , 2007 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=95918 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 13 Augusti , 2007 Välj fabrikat och storlek efter vad du har plats med på båten. Jag föredrar fast monterade (jag limmade på rufftaket med Sika) som iofs får lite sämre verkningsgrad då de inte vinklas mot solen men de sitter å andra sidan där även när jag inte är i båten. Det gör att jag får lite laddning hela tiden. Räkna dock med att det bara är ett litet stöd med paneler. Man bör välja strömsnåla kylskåp och köra värmaren lite. Dessa är ofta de största förbrukarna i en fritidsbåt. Jag är dock mycket nöjd med mina två 35-wattare! PS Glöm inte att montera en batteriregulator också. Den ser bla till så att spänningen inte blir för hög mot batterierna och att strömmen inte vandrar baklänges och drar ur batterierna när det är mörkt. Senast ändrad av ChristerN | 13 augusti 2007 | 18:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser