Daniel_B 0 Postad 11 Augusti , 2007 Har en 70 hk Johsson som går kanonfint även i över 30 knop under längre perioder.. men så fort man belastar den lite, t ex med en tube så går den varm efter ett tag. Hade tänkt köpa wakeboard men undrar nu om jag måste köpa större motor först.. fast det tycker jag inte borde behövas? Vad kan vara felet.. för liten motor eller något som är paj på den? Har fin skvallerstråle i alla lägen så kylningen verkar funka.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 11 Augusti , 2007 Det är ju klart att en motor blir varmare om man belastar den lite, men frågan är om den blir för varm. I så fall borde ju överhettningsskyddet träda i kraft. Hur märker du att den blir varm? Är det inte bara så att den blir lite varmar än vad du är van vid och att det hela bara är normalt tro? Försök att beskriv värmen och var/hur du har kollat den när du säger att den blir varm. Och vad är det för båt förresten? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Augusti , 2007 Jo, Johnsson reglaget har ett pip-larm som man nästan blir döv av när motorn blir varm... Det har bara gått igång när jag har dragit en tube och en gång när vi var 7 personer i båten. Båten är en liten dc på 4,80m.. du ser kanske bilden till vänster.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 11 Augusti , 2007 Okay...motorn är nog rätt för båten. Felet var att ni var 7 personer i en båt som inte är konstruerad för det. Se till att inte vara mer än max 5 personer i båten om du är rädd om motorn och om du drar tub eller liknande så kanske det är bättre att ni är max 3-4 ombord. Har du sett till att vårda motorn ordentligt? Exempelvis så ska man vara noga med att byta impeller på den med ganska regelbundna mellanrum. Minst vart annat år. Den kanske är lite utsliten och kanske inte ger full effekt. Om den havererar så havererar nog hela motorn, så se till att byta den. Växelhus oljan ska man byta varje år på hösten. Tändstiften bör också bytas minst vart annat år. Vinterkonservera gör du väl hoppas jag. I annat fall riskerar du frysskador där hela motorn bara blir skrot om du inte förvarar den inomhus förståss. Men det här vara bara några tips för att du ska kunna ha motorn i bra skick även i fortsättningen. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Augusti , 2007 7 personer har vi bara varit en gång... Och när vi drog tub var vi 3 i båten.. det tycker inte jag borde ha varit något problem när dessutom den som åkte i tuben var en liten grabb. Motorn har jag köpt denna säsong.. och den var nyservad. Men man kan ju aldrig veta hur det är förrens man själv har plockat ner motorn förstås. Byta olja, impeller och vinterkonserverat har jag alltid gjort på mina tidigare motorer men har inte hunnit det med denna eftersom jag inte har haft den sen i våras.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Augusti , 2007 Kanske får ta och riva ner motorn och kolla impeller och kylkanaler m.m. Men eftersom den bara går varm vid belastning av ovannämda slag, kanske man kan vänta tills vi tar upp den i höst.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser