Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
MaCro

Vilken motor skall jag välja??

Rekommendera Poster

Hej

Går i tankarna att köpa en lite större båt där jag tänkt montera en 225-250 hk utombordare. Det är dock svårt att finna tester på dessa motorer. Tacksam för råd och tips på vilken motor som jag bör välja. 2 takt el 4-takt??

Följande motorer har jag fattat intresse för:

Honda 225 4-takt (finns tyvärr inte större)

Yamaha F250

Evinrude E-tec 225 alt 250 ´

Yamaha v-max 250

Någon som kan hjälpa till??

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det här e ju inget att spara på

Det är ju klart att du skall ha en V8 smiley-tongue-out.gif\

post-19779-1394235181,8176_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du över 200 hk till din Ryds 568 GT? Båten är godkänd för max 115 hk om jag tittar på dagens 568 GTI. Även om den tål och klarar starkare motorer än 115 hk så vore det rena vaninnet i så fall med styrkor på den nivån!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han skriver ju att han funderar på att skaffa en större båt.

Då ska han väl ha motorn på den.

Macro. Jag hade tagit Hondan.

Men huvudsaken är att du köper japanskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he...ber om ursäkt...jag råkar vara alldeles nyvaken efter en lite tupplur! Jag missade trots att jag hade all text rakt framför nosen på mig! 2.gif\ 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe

på med lite extra epoxi sen kanske det går på 568:an. Ne som sagt funderar på en lite större båt till nästa sommar och därmed lite större maskin.

//Mac

Senast ändrad av MaCro | 11 augusti 2007 | 22:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har faktiskt Hondan som favorit men har för mig att den är lite långsammare än ex yamaha. Tyvärr så gör inte honda några 250 hk motorer men 225 räcker nog gott.

Är det ingen som har någon länk till ett test på ex 225 hästars utombordare.

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig Macro.

Det är synd att inte Honda gör en 250 el. 300hk.

Men vem vet vad som kommer.....

Yamaha släppte ju en 350hk V8 utombordare, så nu ligger dom långt före.

Suzuki har ju 300hk som max, det är ju rena muskedundret.

Sen beror det på vad du ska ha för båt.

Vad hade du tänkt dig för skepp?

H/ Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tittat på en Nordkapp 650 Noblesse som jag tycker verkar fin. Lite i dyraste laget meen vilken finish!! Det trevliga med denna båt är att man kan ha upp till 250 hästar på akterspegeln :)

Jag har även kollat på en del båtar med inombordare så vi får se vad det blir tyvärr så har de flesta båtar i denna klass den gamla vanliga 4,3 liters sexan vilket gör att favoriten just nu är Nordkapp 650. Beslut tas efter båtmässan 2008

http://www.nordkapp-boats.no/baat_noblesse650.php

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grymt fin båt.

Den kommer du att bli nöjd med, men det är mycket pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du lär ju få en biligare försäkringskostnad med en inombordare. Misstänker att det kan skilja ganska så rejält i den här motorklassen. Okay....en inombordare blir visserligen dyrare i inköp, men undrar om inte försäkringskostnaden blir dyrare i längden om man väljer en utombordare. Men det är ju för och nackdelar med allt.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att försäkrigen kan vara lite dyr men det finns tydligen något avtal med ett försäkringsbolag som skulle göra premien billigare om man har alla lås och märkningar osv. Kommer inte ihåg namnet på bolaget men enl uppgift så skulle premien landa på mellan 6-7000.

Tyvärr så finns det ingen båt med inombordare som matchar mina krav under 500.000:-. Alla båtar i denna klass gör omkring 40 knop (max) och har ganska trista skrov. Skall man ha ex en nidelv 725, marex 270 eller en windy 25 så springer det iväg mot 8-900.000:- vilket är på tok för mycket för mig.

Har Ni tips på båt under 500.000 som gör 45-50 knop, har nordisk stil och som har ett effektivt och bränslesnålt skrov så tipsa mig gärna.

//Mac

Senast ändrad av MaCro | 12 augusti 2007 | 00:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nordkapp Noblesse 650 är ruggigt fin, enda nackdelen jag kan se på bilderna är att den saknar badplattform sidan om motorn.

Finns det någon test där man kan läsa mer om den?

Hur fort går den med 250hk?

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Menar du en extra badplattform som sitter vid sidan av motorn? Jag vet inte om jag sett någon båt med utombordare som har detta men det är helt klart en bra idé. Utfällbar hade varit ännu bättre.

Men den plattform som finns på 650 räcker för mig, det blir ju ändå inte som en båt med inombordare.

Angående fart så tror jag att den gör omkring 47-48 med en 225:a Honda och 50 med 250hk. (Noblesse 760 gör 44 knop med honda 225 och då är den 1 meter längre och 2-300kg tyngre) Skall provköra en 650:a så fort jag får en chans.

Jag har inte sett några tester ännu

Lite mer bilder: http://www.bakken-motor.no/_innhold_2007/vis_galleri.asp?ID=508

//Mac

Senast ändrad av MaCro | 12 augusti 2007 | 00:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur mycket en Yamarin 76 DC kan sjunka på ett år eller två (vet ej när du ev tänkte köpa ny båt) men en sån med Yamaha F250 kanske vore nåt? En splitterny spränger din budget men en begagnad om nåt år borde kunna hamna i trakterna vad du hade att spendera.

Har lite tester på 250 hk utombordare om du är intresserad. Hojta till i så fall.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nja jag menar snarare att de plattformar där är på den sitter högt upp, jämför exempelvis med Yamarin 64DC eller Bella 620/621.

Men jag har inte sett den live så jag kan ha helt fel, sen om det är något att bry sig om vet jag inte, var bara en grej som slog mig när jag såg bilderna.

Hade jag varit i dina skor och när det gäller så stora motorer hade jag helt klart inte valt en Honda, jag hade velat ha bästa tänkbara prestanda när man ändå skall maxa motorstyrkan och isåfall antagligen siktat på en E-tec eller Yamaha, har fått för mig att Honda är lite slöare.

Vad sitter som standard? På bilderna är det ju E-tec.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bossee

Yamarin 76 är riktigt fin med priset är idag för högt. Jag kommer byta båt till nästa år men frågan är om 76:an kommit ner till rätt nivå så tidigt. Vi får se.

Har du tester på 250 hk så vill jag gärna läsa dem. Länkar du upp eller kan du maila?

//Mac

Senast ändrad av MaCro | 12 augusti 2007 | 01:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha. jag fattar vad du menar men jag tror att plattformen ser synvlla ut att sitta högt pga. att relingslisten viker av neråt in mot motorn. Bortser du från listen så ser du att den inte är så låg men lite lägre kanske den kunde vara... 

Documents

//Mac

Senast ändrad av MaCro | 12 augusti 2007 | 01:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MaCro,

Jag har nu mailat dig testen (länk i mailet till testen).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Bossee!!

Skall läsa dem nu direkt.

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...