jois 0 Postad 11 Augusti , 2007 Hej vänner! Smällde emot en sten när jag var ute med båten idag och upptäckte att ett av bladen på propelern till min utombordare hade gått av! Jag blev lite undrandes om det är farligt att köra med motorn efter detta! Tänkte i sånna fall byta propeller efter säsong om det inte är så farligt, blir väl ändock endast några småturer kvar av sommaren! Någon som vet? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 11 Augusti , 2007 Du ska absolut inte köra en enda meter till med din båt innan du har bytt tiii en ny propeller!! Du måste köpa dig en ny, för skadan verkar vara alldeles för stor för att kunna laga. Om du kör med din skadade propeller så kommer du att få skador på din motor som kommer att kosta dig åtskilliga tusenlappar att laga! Betydligt dyrare än vad en ny propeller kostar alltså. Orsaken till att dessa skador uppstår är att du med en skadad propeller (av en sådan sort som du har nu) får obalans i lager och annat. Motorn tar snabbt stryk om man kör med en sådan kraftig obalans som du nu har fått, så det enda rätta är att byta propeller omedelbart eller alternativt inte köra någonting mer med båten denna säsong. Beroende på hur du har kört båten och hur pass mycket, så kan du redan nu ha fått vissa skador eller i varje fall förslitningar som på längre sikt kan resultera i skada. Det är inte säkert att du har fått det, men risken finns alltså. Frågan är: Hur mycket har du kört båten och i vilka hastigheter? Vad är det för motor och hur gammal är den? Vad är det för båt? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bejoh 0 Postad 11 Augusti , 2007 Jag svarar men är inte säker att jag vet, men efter att ha läst en massa foruminägg kan jag ana att du inte ska köra med den proppen, borde bli vibrationer och det sliter på lager och så vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jois 0 Postad 11 Augusti , 2007 Aj aj då, det var inte roligt att höra men ändå bra att veta! Tack! Efter jag smällt på körde jag väl kanske runt tio minuter tillbaks till kaj och förtöjde körde väl kanske ändå i 10 - 15 knop tillbaka! Båten jag har är en crescent 432 med en 40 hp mercury 4 cylinders allt från -92? Är dessa proppelrar med utbytbara blad bra att använda till denna tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 11 Augusti , 2007 Byt propeller direkt och köp då en aluminium. Inte någon plastsmeck-propeller Plast mattas ut och bladen går av. Dessutom är det ingen ekonomi att byta blad, dom är på tok för dyra. Senast ändrad av BoatBruce | 11 augusti 2007 | 21:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 11 Augusti , 2007 Det som talar för att du förhoppningsvis har klarat dig från några skador eller alltför stora förslitningar är att du bara körde i 10 minuter och inte i full fart och att du har en lätt båt. Det som talar mot är att du körde snabbare än trollingfart, (3-5 knop)och att motorn är gammal. Troligen har du nog klarat dig, så endast en ny propeller är nog vad som väntar här näst. Dessa propellrar med utbytbara blad är faktiskt riktigt bra på vissa typer av båtar/motorer, men på en del andra är de helt värdelösa. De brukar fungera otroligt bra på små båtar upp till max 50-60 hk motorer, men sedan börjar det fungera mycket sämre och då kan de istället vara helt värdelösa på sådana ekipage. På din båt tror jag att en Propulse-propeller som de heter skulle kunna fungera jättebra. En ny sådan kostar väl runt 1900 kr gissar jag och ett nytt löst blad kanske 300-400 kr. Du får titta på www.watski.se.för där står även priserna med. Vad du inte ska satsa på är en stålpropeller för det blir på tok för dyrt och ger alldeles för lite effekt i ditt fall. Det vore bara att elda för kråkorna! Alternativet står alltså mellan en propeller av komposit och med utbytbara blad som t.ex. Propulse, eller en vanlig hederlig aluminium-propeller. Men tänk på att dagens moderna aluminium-propellrar är betydligt bättre än den som du hade sönder! Aluminium-propellrarna idag är så mycket starkare och bättre än för bara 10-15 år sedan. Oavsett vad för slags propeller du än skaffar dig så är det väldigt viktigt att du får rätt stigning och storlek på den. Helst ska man använda sig av en varvräknare när man kontrollerar om man har rätt propeller. En del båtverkstäder har sådana som är handburna, så om du lämnar in hela båten till en verkstad så kan de säkert mäta upp det hela så att du får den ultimata propellern. Med denna mätning ska ske då båten ligger i sjön och under belastning medan man kör. Du kanske kan få låna eller hyra mätaren och göra mätningen själv. Det är lätt. I annat fall kan du lämna in din skadade propeller så att verkstaden/butiken ser vad du har idag så kan du köpa dig samma storlek/stigning igen. Kanske det står instansat på propellern ett par nummer? I sådana fall så räcker det med dessa nummer. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jois 0 Postad 11 Augusti , 2007 Stort tack till dig Roddarn och även ni andra! Nu kanske jag slipper de stora kostnaderna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser