Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Wallerman

Alphaone frågor

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis bultat på mitt alphaone-drev efter ett impellerbyte.Jag upptäckte vid provkörning på land med spolmuff och utan propeller att det kommer lite vatten ur hålrummet i drevet där propelleraxeln går in.Är detta normalt? (Jag har avgas och kylvattenutsläpp genom akterspegeln,inte genom drevet).

Jag tänkte också passa på att fråga om det är normalt med ett vinande ljud från drevet som följer motorvarvet,är det något att oroa sig för?

Vore tacksam för svar.

Wallerman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att det är vatten inne i drevet (ej i oljan) är normalt.

Angående vinande ljudet vet jag ej. Har inte lagt märke till något sådant ljud på mitt drev.

 

Kan ju vara imprellen som viner men jag vet inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Som du säger,det vinande ljudet kan ju vara impellern eftersom den är precis ny.Jag ska provköra lite lugnt och kolla om det försvinner efter hand.

Ha de´

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!
Jag tror inte det vinande ljudet kommer från impellern. Har samma drev som du och har aldrig hört något vinande efter impellerbyte.
Att det viner tyder mer på hårt gods som gnids mot varandra. Det BEHÖVER ju inte vara farligt, men jag skulle nog vara försiktig med båtåkandet.
 
Det var kanske inte så positivt svar, men så ser jag på det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man hör ibland när man åker bakom andra båtar att det viner om drevet.. Om allt är 100% rätt inshimsat i drevet och alla lager och lagerförspänningar är ok så ska det vara tyst.. Oftast kommer det vinande ljudet ifrån överhuset, men behöver inte vara nåt akut problem om man vet att oljenivån är korrekt.. Sen får man kanske ha lite öra för när/om det börjar låta värre och värre... Då är så klart nåt på gång att ge upp.. Så en översyn under vintern skulle kanske rekommenderas om du vill vara på säkra sidan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lyssnat efter lite noggrannare på det där vinande ljudet,och ni har rätt.Det låter mer som ett metalliskt vinande,som om kugghjulen i drevet skulle ligga an för hårt emot varandra.Oljan är kollad,och den är ok.Ljudet hörs tydligt inifrån båten när jag provade på land.Jag har haft drevet på genomgång för några år sedan hos en fackman,och de hade kollat o shimsat alla spel som det skulle vara.Men jag gillar verkligen inte det där ljudet.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...