Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Movinhead

Båtköp fundring kring timmar slitage CE

Rekommendera Poster

Hej

 

Liten undran om man kan lita på timmätarna som sitter i båtarna från usa.

 

Är det normalt att man kan få byta splains axeln ut från motor vid 135timmar? Motor mercruiser 5.7 efi.

 

En båt som gått via tyskland från USA och sen hamnat i sverige.

Och då fått sin CE märkning i tyskland. Är det helt OK eller?

 

/Mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte, men var väldigt noga med att kolla upp så att CE-märkningen är en äkta märkning och inte en förfalskad sådan! Fuskmärkta båtar är inte helt ovanligt och om du då i praktiken sitter på en omärkt båt så kan du få en del trassel på lite längre sikt eftersom det är olagligt med båtar som inte är CE-märkta. Svensk instruktionsbok ska t.ex. också ingå om allt ska vara helt efter regelsystemet.

 

Sjöfartsverket vet mycket om CE-märkning så det kan vara klokt att kolla med dem om vad som gäller. De har säkert bra tips för övrigt också när det gäller importbåtar, men din specifika fråga kan de absolut svara på så att du får rätt information. Lycka till med båtköpet!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej motoren skal være oplinet korrekt (justeret så at motoren står præcis ret ift. drevet) - ellers slites splinesène væk på få timer - så at splines er slidt op kan bero på at motoren ikke er uplined korrekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...