Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
ulfa

Yamarin 58 BR

Rekommendera Poster


 

Hej Bossee och andra ägare av Yamarin 58 BR.

Jag kollar nu på en bowrider som ev framtida båt.

Några frågor om den här båtmodellen.

 

1.

Räcker 5,43 meter för kustfärder? Äker inomskärs hyfsat skyddat men ibland ändå inte... ibland öppen sjö västerifrån... smiley-smile.gif\

 

2.

Hur är den standardutrustad?

Tittade på Yamarins hemsida men stämmer allt detta verkligen? http://www.yamarin.com/sv/Hem/Modelserie/Modellserie/BowRider/58BowRider/58BowRiderstandardutrustning/tabid/1839/Default.aspx

 

3.

Det är ju fiffigt med sittplatserna i fören vid fiske etc men fungerar det praktiskt vid färd? Exempelvis med 3 personer i soffan, 1 1 i stolarna och 2 personer i fören. Kommer båten upp i en ekonomisk planing? Fart? Bränsleåtgång/sjömil i detta fall med en 115hk 4-takt ex Yamaha?

 

4.)

vad är era synpunkter/erfarenheter av båten och vilka är de närmaste alternativen inom bowrider-konceptet?
 
5.
Kan inte den här båt-typen ta in mycket sjö i den främre delen? Sedan rinner/forsar det väl under? dörren och bak till självlänsen eller? Tänker närmast på Yamarin 59 DC som är täckt föröver...

 

//Ulf

 

Senast ändrad av ulfa | 10 augusti 2007 | 20:42

 

Senast ändrad av ulfa | 10 augusti 2007 | 20:43

 

Senast ändrad av ulfa | 10 augusti 2007 | 20:45

 

Senast ändrad av ulfa | 10 augusti 2007 | 20:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

1.

Yamarin 58BR är 5,73 cm.

Kust? Vilken kust pratar vi om? Västkusten?

Kan ju säga så här: Jag håller till i Vänern med min Yamarin 5820/58BR och om det blåser mer än 5 m/sek är det ingen idé att ge sig ut på öppna vatten där vågorna har fritt spelrum för i regel är då Vänerns vågor ganska branta och det blir hopp och duns mellan vågorna. Om jag är ensam i båten kan jag stå ut då men passagerare blir livrädda för såna turer om man försöker forsera vågorna i planingsfart. Försökte häromdan men en hundvalp (6 mån) som var med i båten blev ganska rädd när det börja dunsa till i skrovet när vi träffa vågorna i planingsfart - det vara bara att dra av. Jag har visserligen gasdämpade stolstativ (ej orginal Yamarin) men det blir ändå ganska skumpigt, speciellt för de som sitter på akterbänken (i fören vill ingen sitta i såna vågor).

Har båten i Karlstad så när det blåser mer än 5 m/sek håller jag mig norr om Hammaröns sydspets, ingen idé att ge sig ut söder därom för där är då vågorna inte så inbjudande.

Brukar kolla lite på vindmätaren på Klackens fyr hur det blåser innan jag drar ut.

http://www.energi.hammaro.se/

 

2.

Standardutrustningen är som så här:

 

http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/yamarin/58BR.jsp?view=features

 

Den sidan du länkade till är för en annan båt (Yamarin har länkat fel på sin hemsida, svenska delen).

Kolla på den engelska så blir det rätt:

http://www.yamarin.com/en/Home/TheModelRange/TheModelRange/BowRider/58BowRider/58BowRiderstandardequipment/tabid/1643/Default.aspx

http://www.yamarin.com/en/Home/TheModelRange/TheModelRange/BowRider/58BowRider/58BowRideroptionalaccessories/tabid/1644/Default.aspx

 

Extra tillbehören är det en del man kan vara utan som teakdurk (snyggt men dyrt), köljärn, hydralstyrning (om man nöjer sig med 115 hk, väljer man 150 hk bör man ha hydralstyrning), solbädd och skiva.

Bra att ha är ju ett huvudkapell eller hamnkapell. Kapell över fören är ej nödvändigt såvida man inte har teak på durken och vill skydda det lite mot sol, regn osv.

Bord med bordsben behövs inte tycker jag, det räcker med de uppfällbara klaffborden i så fall.

Transportpressening är inget nödvändigt heller, funkar men en Monarflex 6 meters pressening också. Trimplan tycker jag inte behövs men har sin fördel när man kör sakta och kan vinkla ner dem för stabilare gång i sidled (båten ålar sig en del i lågfart) förutom att de är bra om man vill räta upp båten lite vid sidvind eller snedbelastning. (De har skrivit trimjärn där på hemsidan fast det är trimplan de menar).

Vattenskidstång kan ju vara kul att ha om man sysslar med det.

Jag har alla extra tillbehör till min utom köljärn, hydralstyrning, trimplan.

 

3.

Jo, det är inga problem att två personer sitter i fören under gång.

Väl uppe i planing får du hyfsat lyft på stäven. Men börjar vågorna gå och det stänker in lite i fören så kommer de snabbt bakom rutan...

Det är bäst att låta barn sitta där fram, de älskar det.

Har varit 7 personer (6 vuxna och 1 barn) i min 5820/58BR och den gjorde i alla fall 30 knop utan problem på plattvatten utan att jag ansträngde mig nåt speciellt med trimmen. Lite trögt upp i planing men motorn (115 hk i mitt fall) drar upp den i plan ganska snabbt.

Sen beror det ju på hur lång färd du pratar om, har de som sitter i fören jacka, keps och solglasögon (mot fartvinden) så kan man sitta länge där även när det är lite kallt frampå kvällningen.

Mest ekonomiska fart är 25 knop (har bränsleflödesmätare som visar nautisk mil/liter - kopplad till GPS:en så jag vet) och det går hyfsat att stå ut med när man sitter i fören då. Det är rätt kul att sitta i fören också (ett tag i alla fall - går ju att turas om).

Jag gjorde en lite längre tur i början på veckan du kan läsa om här:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=173683

 

4.

Sjöegenskaperna är bra tycker jag, vilka alla tester även visat.

Köper du en Yamarinbåt så får du bra köregenskaper så det behöver du ej oroa dig för.

Är inne på 5:e säsongen med min så lite erfarenhet av båten har jag.

Visst har det varit lite fel på båten, men det har rättats till på garantin. Plastarbetet, det yttre är mycket bra. I övrigt normal kvalitet enl min mening.

Den största nackdelen är att den inte har kapellgarage, men med hamnkapell har man i stort sett eliminerat den saken tycker jag.

Jag har huvudkapellet nedpackat och i kapellstrumpan vilande uppe på ryggstödet jämt. Har hittils aldrig behövt packa upp det för regn.

Bra stuvutrymmen - i pulpeterna inkl under sittbänkarna fram. Under akterbänken stort djupt fack i mitten och batterifack på ena sidan och förvaringsfack på andra sidan. Yamarin kunde gott ha gjort ett förvaringsfack i golvet mellan pulpeterna men tyvärr finns det inte.

 

5.

Då skall du allt vara ut i väldigt grov sjö, där du ändå inte bör vara.

Men i teorin kan det ju tänkas att du får en monstervåg insköljd i fören och då kommer den först att krossa dörren mellan pulpeterna och sen forsa bakåt mot akterbänken där självlänsen finns på golvet och sen är det bara att låta vattnet sjunka undan via det hålet.

Troligen ingen trevlig upplevelse. Men båten sägs vara osänkbar, det är i alla fall en herrans massa flytskum om man kikar in mellan ytter- och innerskrov.

Yamarin 59DC har en fördel här förstås. Men så har du bara 5 sittplatser i praktiken på den båten. Men kapellgarage som är ett stort plus.

 

Har lite tester på Yamarin 5820/58BR och 59DC du kan få och kolla på.

Tills vidare kan du kolla på några video på båtarna:

 

5820 med Yamaha 150 hk HPDI 2-takt direktinsprutning: film1

58BR med Yamaha F115 4-takt: film2

59DC med Yamaha F100 4-takt: film3

 

5820 och 58BR är exakt samma båt, Yamarin bytte namn förra året på sina båtar. 58BR har lite förbättringar både i inredningen och funktionellt som t ex bättre placering av tankpåfyllning, 90 liters plasttank mm.

 

Vill du provköra en 5820 är du välkommen till Karlstad.

 

Vill du vara säker på att klara lite grövre sjö bör du upp över 6 meter som tex Yamarin 61010/6420/64DC.

 

Video 6240: film4

Video 64DC: film5

 

Eller deras 62CC resp 62WA.

Video 62CC: film6

Video 62WA: film7

 

Sen finns det ju många andra bra båtar också...

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 12 augusti 2007 | 01:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo, och tack för dina otroligt uttömmande och kunniga svar, jag blir alltid lika imponerad. smiley-smile.gif\ Läste om din långtur över Vänern - vad härligt!

 

Vet du något om båten AMT 185 BR? http://www.amt-veneet.fi/index.php?l=se  Den är rätt mycket billigare men känner inte till den...

Den verkar dock ha en ganska omfattande standardutrustning om man ser videon och läser utrustningslistan.

 

Angående fråga 1 och 5, ja jag kör på Västkusten och hamnen jag ligger i nu är inte skyddad av någon skärgård utan öppna havet mot Danmark utanför. Oftast blåser det 6-8 m/s...smiley-yell.gif\ Därav undrar om den kan ta in sjö i främre delen om det sitter personer där som tynger ner.

 

Samtidigt vill jag inte ha en för stor/lång båt.....dilemma....

 

//Ulf

 

Senast ändrad av ulfa | 11 augusti 2007 | 22:02

 

Senast ändrad av ulfa | 11 augusti 2007 | 22:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AMT är gjord av fd. anställda på Yamarin. Den lär därför ha ganska starka kvalitetsdrag av Yamarin även om planlösningen kan skilja. Kvalitetsmässigt sett är nog AMT riktigt bra båtar kan man nog ana.

 

Själv var jag ute i öppet vatten med enbart horisont i sikte med en HR 510 tidigare i veckan. 3 vuxna och en Labrador plus 22 liter extra bränsle ombord. Knappt någon vind alls, men vågorna gick som mest ca. 1,5 m. Det gick utomordentligt bra och väldigt torrt för alla. 1 vuxen person och hunden satt i fören och i förtoften hade jag även 22 l extra bränsle.

Alla var torra även om något småstänk kunde antydas några få gånger.

Det gick alltså mycket bra även med 5.10, men skulle jag köra den turen varje dag så skulle jag vilja ha en större båt.

 

Med dina båtalternativ bör det gå bra eller tom väldigt bra, men för säkerhets skull så skulle jag personligen ha tittat på båtar som ligger på minst 6 m om jag vore du. Allra helst runt 6,5 m, men då blir prisbilden lite annan. Båtar runt 5.70-5,80 m  är alltså inget problem i de flesta hyfsat normala situationer. Men om du vill ha lite större marginaler i händelse av att det blåser upp eller att vågorna blir riktigt stora så är nog minst 6 m att föredra. Eller att som du...alltid har båten till havs.

 

Om du kör längre ut till havs så kan du få långa men höga vågor, och längre in mot land så är det lätt hänt att du får ganska besvärliga krabba vågor som visserligen inte behöver vara så jättestora men som ställer till obehag ändå just för att de är krabb. Korta vågor med vassa toppar och aom kommer från olika håll samtidigt. Om det dessutom är grundare vatten än ca. 10 m så blir de krabba vågorna ännu värre och stötigare att köra i!

 

För att klara krabba vågor vid kusten så att resan känns hyfsat mjuk och bekväm även efter 1 timma så behöver man en båtlängd på över 6 m och som då dessutom får lite mer tyngd för att kunna stå emot. Jag kör mycket hellre i riktiga havsvågor som är 1,5 m och som i regel kommer mest från ett håll än i t.ex. Vätterns vågor som är 0,75 m men antagligen är ganska krabb! Krabb sjö kan vara riktigt elendigt att köra i trots att de inte alltid är så höga! Och även om båten klarar av rätt mycket så vill man ju även ha en hyfsat bekväm tur. Det blir bra mycket bekvämare med minst 6 m än med t.ex. 5,70 m. Ynka 30 cm gör i regel väldigt mycket på en båt! Säkerheten ökar naturligtvis också och det är ju det viktigaste av allt. Att köra i 1,5 m höga havsvågor eller kraftigt krabb sjö funkar ju om man har lite vana och att man har en hyfsat bra båt, men vill du vara säker och att även eventuellt ovana passagerare ska må bra under resan så är båtar under 5,80 m ingenting för dig då du har båten där du nu har den. 

 

Sammanfattningsvis vill jag nog säga så här: Båtar runt 5,50 blir för litet. båtar runt 5,70 m - 5,80 m fungerar väl hyfsat, men båtar på 6 m eller större kommer att fungera i de flesta lägen. Med 6 m behöver du sällan ställa in en tur men ju mindre båten är desto oftare får du vara beredd att behöva göra det. Och om inte så blir det störigare gång ju mindre du väljer.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jo, lite vet jag om AMT 185BR.

 

Lite bakgrund:

AMT tillverkade båtar åt Yamarin förut så nog kan de bygga båtar. Men nu har de alltså startat tillverkning i egen regi.

 

Yamarin 5820/58BR och AMT 185BR har konstruerats av Aimo Mustonen.

 

AMT 185BR fick fina lovord i en test du kan läsa om här:

http://www.helping.no/bow.2.htm

Fart mm med Honda BF90 (den nya):

http://www.helping.no/bow.3.htm

 

AMT har även fått fin kritik när deras andra modeller testats.

Man får även hålla i minnet att AMT inte hunnit finslipa sina modeller än eftersom de är så nya på marknaden, men de lär bli bättre och bättre allteftersom.

 

Dock, sjöegenskaperna tror jag nog Yamarin 58BR är snäppet vassare på p g av sitt suveräna skrov, höga gångläge och större tyngd, längre skrov och lite mer V-form. Åtminstone i lite grövre sjö. På plattvatten lär det inte ha nån avgörande betydelse.

 

Man kan kanske säga att AMT 185BR är ett mellanting mellan Yamarin 53BR och 58BR.

 

Man kan ju jämföra lite på papperet mellan 58BR och 185BR:

 

Längd-Bredd:

58BR: 5,73 x 2,20

185BR: 5,50 x 2,24

 

Vikt (torrvikt):

58BR: 740 kg

185BR: 680 kg

 

Bottenvinkel:

58BR: 21 grader

185BR: 20 grader

 

Max motor:

58BR: 150 hk (ca 47 knop)

185BR: 115 hk (ca 40 knop?)

 

Maxlast (personer):

58BR: 7 pers

185BR: 7 pers

 

Tankvolym:

58BR: 90 liter

185BR: 90 liter

 

Hydralstyrning standard:

58BR: Nej

185BR: Ja

 

Kapellgarage:

58BR: Nej

185BR: Ja

 

Dörr till badplattform:

58BR: Ja

185BR: Nej

 

Huvudkapell standard:

58BR: Nej

185BR: Ja

 

Möjlighet att få vindrutetorkare (styrbord) fabriksmonterat:

58BR: Nej

185BR: Ja

 

Offshorestolar/komfortstolar med uppfällbar framdel standard:

58BR: Ja

185BR: Nej

 

Största  bow (sittplatserna i fören):

58BR: Längsgående sittbänk (bekväm att sitta i körriktningen med benen vilande uppe på sittdynan) som är större el längre än AMT 185BR.

185BR: Inte så rundade hörn på sittplatserna i fören framför pulpeterna, ingen möjlighet att ha benen längs med sittbänk som 58BR, man får sitta med vinklade knän om jag förstått rätt av bilderna/videon på 185BR.

 

Instrumentpanel förberedd för GPS navigator:

58BR: Inte direkt, hållare får skruvas till höger uppe på platta delen framför instrumenten.

185BR: Ja, förberedd plats rakt framför föraren mellan instrumenten.

 

Möjligt att få helvitt skrov från fabrik:

58BR: Nej

185BR: Ja

 

Förmonterade installeringsrör m.m. för motormärke (i Sverige):

58BR: Yamaha

185BR: Suzuki (Suzuki i Sverige har samarbete med AMT). Annars är det Honda och AMT.

 

Man kan väl säga att AMT helt klart har inspirerats av Yamarins båtar för de är väldigt lika utseendemässigt men har en del olikheter i inredningen.

Nån direkt Yamarinkopia är det väl inte men snubblande nära.

 

En AMT 185BR med Suzuki DF115 4-takt passar nog bra på båten och lär ge en toppfart strax över 40 knop med en optimal propeller.

Ger bra acceleration och klarar bättre mer last i båten än 90 hk som kanske annars vore naturligt att välja.

 

AMT 185BR är helt klart en intressant båt som har en del fördelar över 58BR, men som sagt jag tror nog 58BR har lite övertag ang sjöegenskaperna.

 

Västkusten:

Att jämföra 5 m/s på Vänern med samma vindstyrka på Västkusten tror jag inte ger samma resultat på vågor osv.

Gissningsvis kan man nog jämföra uppåt 10 m/s på Västkusten med 5 m/s el däromkring på Vänern? Eller vad säger andra om det?

 

Ev stänk in i sittplatserna i fören i lite grövre sjö:

Vet inte riktigt hur högt skrovet är på AMT 185BR men på Yamarin 58BR tycker jag det är ganska högt. Två vuxna (ca 70-75 kg) i fören upplever inte jag som nåt problem i alla fall.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 12 augusti 2007 | 00:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack Roddarn!

 

Förut hade jag en Örnvik 550 HT (5,38 m lång) med 40hk. Fick ställa in många båtturer.

 

Sedan 3 år tillbaka har jag en Albin 25 med 47hk turbodiesel (7.5m).

Mer tyngd mot vågorna.

 

Förvisso olika båtkoncept. 

 

Står och väger nu mellan bowrider (typ Yamarin 58 BR) och DC (typ Yamarin 6110 DC). Skiljer de sista decimeterna så pass i att ta sjön?

 

//U 

 

Senast ändrad av ulfa | 12 augusti 2007 | 23:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och tack Bosse för som vanligt ett otroligt uttömmande svar. Jag får ta en tur till handlarn och klämma lite på båda modellerna..smiley-smile.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Svårt val det här-

 

Är du ute efter fart och ett (kanske?) vassare skrov så hade jag valt 58Br

men nöjer du dig med 40 knop så hade jag valt 185 BR för att jag tycker den är snyggare och inte ser lika plastig ut som yamarin.

 

Försök provköra båda innan köp

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm....ja, jag tror allvarligt inte att jag kommer köra fortare än 30....är mer ute efter att med familjen ev kompis komma snabbt ut/hem. Pressade gamle Örnviken till 22-23 knop för några årssedan, h-e vad det gick (tyckte jag), fick sakta ner och kolla plottern/sjökortet var vi var någonstans...många holmar/öar....smiley-smile.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 20-30 cm gör väldigt mycket på en båt runt 5,5-6 m. Skillnaden mellan t.ex. 5,50 m och 5,80 är oftast väldigt markant även om det finns fler faktorer som påverkar gången i sjön. Tyngden t.ex. Men -längden ÄR väldigt viktig sa flickan! 20-30 cm hit eller dit på båtar som är t.ex. 10-12 m har inte alls samma påverkan som på båtar i just denna storleksnivå. Orsaken till att just längden har en så stor påverkan på båtar i just den här storleken har mycket med vågornas naturliga slaglängd att göra.

 

Om du har vågor där slaglängden på vågorna är t.ex. 4 m och du har en båt på 5,5 m så kommer du då att kunna ligga med både aktern och fören ovanpå vågtopparna hela tiden. Men om vågornas slaglängd ökar till 6 m så kommer fören att ligga i vågdalen då aktern är högst upp på vågtoppen. Båten är då för kort för att du ska kunna ligga på en plan yta, dvs. vågtopparna. Då går det i det här fallet att lösa situationen ändå genom att du kan öka farten, för då hinner du ikapp vågorna och klarar då av att ligga på topparna. Men om vågornas slaglängd ökar lite så måste du alltså åka ännu fortare för att få en bekväm körning i någorlunda fart. Då blir det stötigt om båten är för kort. Och för fort blir det i ett ganska tidigt skede så nu pratar vi inte alls om några direkt höga farter. Alternativet är att sänka farten så att du åker mjukt, men då går det väääldigt långsamt istället. Kanske runt 5 till 10-12 knop istället för 20-25.

 

Havsvågor brukar ofta ha en slaglängd på 6 m eller mer. Ju längre ut mot havet du kommer desto längre brukar också slaglängden bli. Även vågornas höjd blir högre, men t.ex. 2 m höga vågor (inte så vanligt iof) gör ingenting om det är riktigt lång slaglängd på dem. Tvärt om blir det bara behagligt ju längre slaglängden är. En tsunamivåg kan vara enormt hög men oftast så märks inte ens vågen ute till havs just pga. av sin enorma slaglängd och att det är ute på djupt vatten. Det är när vattnet blir grunt som man kan se de höga vågorna för det är på grunt vatten som vågorna blir större.

 

T.ex. krabb sjö blir alltså ännu värre om det är grunt. Eftersom det är så mycket grundare i insjöar så är det en förklaring till att det går krabb sjö istället för vågor med lång slaglängd. En annan faktor till krabb sjö är att det finns landytor (träd, berg osv.) som stör vinden. Vinden får inte jobba fritt. Landet gör att vinden ger ifrån sig kastvindar och annat tjafs som ställer till det för oss på sjön. För att det inte ska uppstå några kastvindar på just det sättet, så krävs det fria ytor och det på dessutom väldigt långa avstånd. Du har ju som jag förstår det Danmark alldeles i närheten. Det avståndet (till Danmnark) är egentligen för litet för att vinden ska jobba helt fritt. Men det är tillräckligt långt för att vinden ska kunna piska upp ganska rejäla vågor och med en slaglängd på minst 5-7 m.

 

Kontentan är:

1: Du har med all säkerhet en blandning av havsvågor och krabb sjö i ditt område där du har din båt. Havsvågor är mjuka och mer gungiga och krabb sjö är spetsiga och korta vågor som ger en hård och stötig åkning.

 

2: Vågornas slaglängd just där kan vara minst 5 m och även betydligt längre än så.

 

3: Du bör därför ha en båtlängd på minst 5,80, men för att kunna köra lite mindre stötigt så bör båtens längd överstiga 6 m. Idealet vore en båt på minst 7 m, men om man ser det till att försöka få till ett riktigt bra förhållande mellan pris & prestanda, så skulle jag personligen ha tittat på en båt runt 6.20.

 

Visst är 6.20 m dyrare än en båt på 5,80 m, men med 6.20 så får du en betydligt behagligare båt där även en ovan passagerare känner sig trygg i och att alla får en otroligt mycket mjukare färd. Marginalerna finns även om det snabbt blåser upp lite. Om det dessutom finns något krypin i båten och/eller att vindrutan är utdragen långt ut på sidorna så ökar man komforten ytterligare. Kolla om t.ex. WA-båtar skulle kunna vara ett alternativ. WA-båtar har ingen första prioritet på ruffens storlek. Istället prioriteras ytterutrymmet. Ruffen finns där mer för stuv och för att kunna sova över en natt eller en helg. Men det är en mycket bra och attraktiv lösning tycker jag personligen.

 

Frågan är:

Hur mycket är du beredd att lägga på en båt?

En båt som är någonstans runt 6.20 är ju dyrare, men prisskillnaden behöver inte vara så fasligt stor ändå. Om du däremot hoppar upp till 6,60 så händer det mycket även med prisbilden liksom med trailebarheten om den nu är viktig för dig.

 

Finnmaster 6600 WA är en kanonbåt i sjön med jättebra utrymmen att både vistas på att för förvaring och om man tittar på priset med en Yamaha F150 hk (max rekommenderade) så kostar en sådan runt 475.000 kr med teak runt om, dynor och kapell. Finnmaster 6600 WA Exclusive är 40.000 kr dyrare, men man får så pass mycket mer för pengarna än om man köper samma utrustning separat att merkostnaden faktiskt är klart värd det. En Exclusive med kapell, teak, dynor, targabåge och en massa annat ligger på ca. 510.000 kr. Trailer tillkommer men en sådan kan du nog få gratis om du prutar rejält! Det skulle i så fall inte ens motsvara 10 % rabatt.

 

Finnmaster 6500 Offshore och Finnmaster 6000 Offshore är inga BR, men riktigt rejäla styrpulpetbåtar. Bra prisbild också.

 

Yamarin 62 WA är också en kanonbra båt, men den har nackdelen att den inte har så långt utdragbar vindruta. Den ger alltså inte alls samma vindskydd på sidan som Finnmaster 6600 WA/Exclusive gör. 

 

Yamarin 62 Center Console är en styrpulpetbåt men mycket rejäl. 

 

Askeladden 615 BowRider och Askeladden 605 Explorer är ytterligare två alternativ.

AMT 200 DC.

Vad jag är ute efter är att du ska försöka att undvika att välja en underdimmensionerad båt. Det blir inte så kul då. Att hitta rätt balans med sitt båtval och storlek för just det vatten man i huvudsak ska åka i är rätt viktigt tycker jag. Hoppas att det här kanske kan vara till någon liten hjälp på vägen.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ser att du fått många uttömmande och kloka svar.

Har själv sen 3 år tillbaka en Yamarin 5820, som jag använder i roslagen, kör ofta i inner och mellanskärgården. Vissa gånger har det blåst rejält , styv kuling. Båten har aldrig gjort mig orolig att det är för hög sjö, den tar inte in vatten i den öppna fören.Den har inga tendenser till översköljning.

Har som mest varit 8 vuxna personer i båten (2-3 stittande i fören), och mött vågor från finlandsfärjor, det har inte varit några problem.

Bowrider är mycket skönt att ha vid stävtillägg då det är enkelt att gå i och ur båten, det är skönt att sitta i fören varma sommardagar, bra att kunna sitta skyddad bak när det blåser och är kallt.

Dörren mellan bakre och främre delen av båten är mycket bra att ha, jag tycker den är ett måste.

Båten är tillräckligt stor att transportera många, men även tillräckligt liten för att hantera den ensam.

Kvaliten är mycket god, har ej haft något fel varken på båt eller motor  (115 hk Yamaha).

Kan verkligen rekommendera båten.

Hälsningar

Lennart21.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju som jag förstår det Danmark alldeles i närheten. Det avståndet (till Danmnark) är egentligen för litet för att vinden ska jobba helt fritt. Men det är tillräckligt långt för att vinden ska kunna piska upp ganska rejäla vågor och med en slaglängd på minst 5-7 m.
 
Nja, jag kanske uttryckte mig otydligt, båten ligger vid västkusten i norra Halland. Det finns ingen direkt skärgård utan öppet hav utanför. Till Danmark är det väl 40-45 sjömil...
Ekonomiska smärtgränsen ligger runt 250 tkr.
Jag har kollat på begagnade Ryds 620 DC, Yamarin 6110 DC men börjat fundera på om man verkligen kommer att sova över. Därav att jag börjat snegla på Yamarin 58 BR. man kan ju då sitta och fiska även i fören, samt ta fler passagerare. Det verkar ju också smidigt att springa iland utan att ta vägen via rufftaket (i en DC).
 
Men jag får väl fundera vidare.
 
Yamarin 58 BR har ju en elegant lösning (tror jag) med griden till badbryggan. Men hindrar inte de nedfällda kapellbågarna denna öppning? Hmm... 
 
Suveränt att få ta del av era erfarenheter smiley-smile.gif\
 
Minst 115 hk bör man nog ha på ekipaget om jag förstått rätt, för att (med en 4-takt) slippa ligga på högvarv om man med 5-7 personer ska kunna köra 20-25 knop utan att ruinera sig och slita på motorn. 
Tyvärr har väldigt många av ovan båtar som säljs begagnade mindre motorer, 90-100hk eller 2-taktare. Jag har förut haft 2-taktare och det kunder vara skönt att färdas utan hörselkåpor smiley-smile.gif\ 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller motorstyrkan så håller jag med dig om att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man gör sitt val. Själv tycker jag att max tillåtna oftast är att rekommendera på båtar i den här storleken. Inte för fartens skull, utan mycket mer just för att man vill kunna slippa överanstränga motorn om det blåser på ordentligt och/eller om man har full last i båten. Hellre lite mer krut i burken som man kan plocka fram om/när det behövs än att stå underdimmensionerad då man skulle behöva det där lilla extra. 

 

Att det är så många som köper underdimmensionerat är ju ofta för att handlarna/tillverkarna skriver/säger att en viss båt går bra även med t.ex. 70 hk fast max rekommendation till båten kanske är 115 hk! Och så skriver/säger de för att kunden ska uppleva att man då får mycket båt/motor för pengarna! Ekipaget blir ju med en svag motor billig i inköp. Men de flesta båtar som har en max rekommendation på säg 115 hk bör nog åtminståne ha minst 90 hk om man ser till verkligheten. Undantag finns dock. Folk blir alltså lite lurade ibland vill jag nog påstå!

Men fråga de som har valt en 70 hk till en båt som är maxad för 115 hk om vad de tycker efter att ha kört båten ett tag. Nä....jag håller med dig...se till att ha rätt motor på från början.

 

När det gäller ljudvolymen så är det faktiskt ingen större volymskillnad mellan de moderna direktinsprutade 2-taktarna och en 4 taktare. I db räknat så skiljer det oftast knappt någonting, men däremot kan 4-taktaren upplevas som en aningen mjukare i själva ljdfrekvensen. Men skillnaden är alltså väldigt liten när man talar om planingsfart! Även på tomgång faktiskt. Den största ljudskillnaden finns under de sekunder det tar innan man kommer upp i plan. Före och efter är skillnaden liten. Satt själv i båten med avslagen motor förra veckan där en Yamaha F90 passerade mig på ca. 25 m avstånd och någon minut kom en Toahtsu 90 TLDI i samma fart på samma avstånd och Tohatsun lät hos mig faktiskt tystare! E-Tec har ungefär samma värden den också i praktiken. På papperet vet jag inte. Teoretiska värden när det gäller ljud ska man ta med en mycket stor nypa salt! Man ska uppleva ljudet i verkligheten på plats och inte stirra sig så blint på db-styrka och frekvenseromfång. Många tror t.ex. att 5.000 hz alltid låter lika, men det är så fel som det bara kan bli! (Det här med ljud skulle jag kunna utveckla väldigt omfattande men jag avstår från det just nu...)

 

Det finns för och nackdelar med båda motoralternativen. DI 2-takt väger oftast mindre än en 4-taktare och har snabbare acceleration men drar något mer bränsle och olja. Bränsle och oljeförbrukningen är dock bara försumbart högre. En aningen röklukt kan ibland finnas på DI 2-takt, men oljekbvaliteten påverkar också en del. Det går dock att leva med den lilla röklukten för de flesta då det trots allt är väldigt lite rök och inte hela tiden. DI 2-takt har sämre andrahandsvärde och är inte lika attraktiv för tjyvar. Billigare försäkringskostnad. Lika dyr i inköp som 4-taktare. Billigare årlig service-kostnad. Enklare att laga. Ungefär densamma ur miljösynpunkt.

 

4-taktaren är segare upp till planing men går en aningen lugnare och jämnare i alla farter men det är bara marginellt. Går däremot bättre i trollingfart och sotar inte igen lika lätt. Har ett högre andrahandsvärde men är å andra sidan mer stöldbegärlig. Dyrare försäkringskostnad än DI 2-takt. Väger oftast betydligt mer än DI 2-takt vilken kan vara både en för och nackdel beroende på vilken båt man ska ha den på.

 

Ja, som du ser så har båda motoralternativen sina för och nackdelar. Kontentan är nog att det antagligen bara är en smaksak vilken man väljer.

Åtminståne tycker jag så. Har kunnat testa både DI 2-takt och 4 takt på min egen båt men har kört båda sorterna även på anda båtar. Har en öppen syn för båda och gör att valet av motor inte alltid är så självklart alla gånger. Tycker att det beror lite på hur man vill använda båten (i huvudsak) och på vilken båt man ska ha motorn på.

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ulfa undrade:

Yamarin 58 BR har ju en elegant lösning (tror jag) med griden till badbryggan. Men hindrar inte de nedfällda kapellbågarna denna öppning?

 

Sant, men det beror hur man förvarar kapellbågarna med kapellet invirat med kapellstrumpan utanpå.

 

Alt 1: Som Yamarin tycker att det skall vara. Det är nedtryckt mellan sittdynan och ryggdynan. Främre kapellbågen hängs upp i en speciell hållare då. Problemet med den lösningen är att det bara delvis går att öppna akterbänken så du kommer ej åt packning, ankare och annat som du kan ha förvarat därunder. P g av detta övergav jag snabbt detta alternativ.

Dörren blockeras inte i detta fall.

Se bild 1 i detta inlägg.

 

Alt 2: Ställ upp kapellbågarna i ett upp och nervänt V. Fungerar ganska bra men sliter rätt hårt på kapellbågarnas infästning om man är ute i grov sjö med hopp och duns. Det rycker då hårt i infästningarna.

Blir lite att ducka när man förflyttar sig i båten i aktre delen men jag upplevde inte detta som nåt problem egentligen. Problemet är den tid det tar att vika ihop kapellet och sno två små spännband runt kapellet och bågarna så det hålls ihop och sen på med kapellstrumpan. Tar ca 10-15 min innan är klar med den manövern.

Dörren blockeras inte i detta fall heller.

Näst bästa lösningen tycker jag. Hade den lösningen i två säsonger innan jag tröttna att trassla med kapellet varje gång jag skulle ut och när jag åkt färdigt.

Se bild 2 i nästa inlägg.

 

Alt 3: Använda s k hamnkapell vid bryggan till vardags så att säga och ha huvudkapellet vikt i kapellstrumpan och detta vilande uppe på ryggstödet för aktre sittplaserna. Man använder då huvudkapellet bara vid behov om man överraskas av regn när man är ute på sjön. 

Det tar ett par minuter att knäppa av el knäppa på hamnkapell (och ev förkapell). Man sparar dessutom på huvudkapellet som kostar en hel del.

Inget måsskit på hamnkapellet då måsarna inte kan sitta där för det lutar över allt.

Jag modifierade främre kapellbågen så den fick en böj så det enkelt gick att fälla allt bakåt. Det här alternativet är det bästa enl min mening.

Kan räcka med hamnkapell bara och så struntar man att ha ett huvudkapell överhuvud taget (hur ofta är man ute i regnväder?)

Dörren ut till badplattformen gör ingen nytta i detta fallet men hur svårt är det att kliva över en 3 dm hög dörr?

Enligt min mening hade Yamarin 58BR varit perfekt om Yamarin istället gjort kapellgarage, som de gjorde på 53BR.

Dörren ut till badplattformen kan man leva utan, kapellgaraget ger så stor fördel att det helt klart väger över till dess fördel.

Se bild 3, 4 och 5.

Huvudkapellet uppe: bild 6 och 7.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 12 augusti 2007 | 18:50

post-1495-1394235182,5717_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild 2 (kapellbågarna stående som ett upp och nervänt V)

 

/Bo

post-1495-1394235182,5902_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild 3 (nedfällt huvudkapell i kapellstrumpan, vilande uppe på ryggstödet)

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 12 augusti 2007 | 18:24

post-1495-1394235182,6107_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild 4 (hamnkapellet på, även förkapellet)

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 12 augusti 2007 | 18:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild 5 (modifiering av främre kapellbåge så den fick en böj i nederdelen)

 

/Bo

post-1495-1394235182,703_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild 7 (huvudkapellet från en annan vinkel)

 

/Bo

post-1495-1394235182,785_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse, har mailat dig nu.  \Smile\

 

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ulf,

 

Jag har svarat på ditt mail nu.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olympic 580 BR kan jag rekommendera.
Kanonfin båt med i stort sett allt som standardutrustning.
Denna grekiska båt är även helt underbar i sjön...och kvalitèn är mycket fin..dom har 5 års garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att byta båt och 58BR verkar väldigt intressant måste jag säga, inte minst tackvare Bosses fina inlägg, tack för dom..

Ser dock inget hamnkapell i listan på extra utrustning, men kanske går att fixa nånstans?

Tycker du köl skena är vettigt? Om man vill kunna dra upp båten på stränder t.ex?

Hurdana är dynorna i tyg aktigt material, har alltid haft galon ??

Är dörren till badplattformen bara där om man väljer kapellet?



Senast ändrad av Mark77 | 07 december 2009 | 16:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  • Hamnkapell

    Hamnkapell finns som tillbehör. Förhandlar du bra så får du det på köpet (som jag).Cool  DU ser det även på Bosses bild nr 4 ovan i denna tråd.
  • Kölskena

    Vet ej. Drar aldrig upp den i sand etc. Bottenfärgen hade väl skavts av...
  • Dynor i tyg

    Mycket snygga. Tåligt tyg. Men jag plockar av dom när ungarna badar från aktern, saltvattnet skulle annars lämna fläckar. Blir inte brännheta i solen som galon...

    Tar bort dom när jag fiskar, vill slippa blod och makrillfjäll på dom...Förvånad

  • Badplattform

    Nej, dörren är standard på 58BR. Till skillnad från 53BR som har kapellgarage.

    Både och går ju inte att kombinera. Hade hellre haft kapellgarage.

 

//Ulf

 

 

Senast ändrad av ulfa | 07 december 2009 | 23:31

 

Senast ändrad av ulfa | 07 december 2009 | 23:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mark77,

Köljärn behövs egentligen bara om du skall dra upp den på steniga ställen. I normalfallet behövs det inte. Jag har i alla fall klarat mig sen 2003 utan det på min Yamarin 5820/58BR.

Tips: Yamarin har en 63BR på gång som är lite större och tar Yamaha F150 utan problem. Kika på den om du behöver lite större bowrider. Den har en hel del finesser som 58 BR saknar t ex kapellgarage. Trots sin storlek väger 63 BR bara 900 kg (torrvikt) så den är trailerbar på B-kort med många bilar. 63 BR snabbtestad t ex här med högsta betyg: http://www.klikk.no/motor/baat/article511266.ece

Men 58 BR har ett mycket bra skrov så där kommer du bli nöjd om du väljer den. Yamaha F115 passar bra för de flesta på 58 BR.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 09 december 2009 | 18:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...