knutte07 0 Postad 10 Augusti , 2007 Hej Har en askeladden 505 med en 60hk Mercury fyrtakt men jag tycker den är lite slö när vi är månge i båten. Propellen som sitter på i dag är 11,6x12 och båten gör ca 27 knop med tre vuxene vid 5000 varv.Jag undrar på om det är någon ide att byta propell,jag har kollad på dom med lösa blad men jag blir inte klok på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 10 Augusti , 2007 Hej! Skippa propellrar med lösa blad (Propulse och liknande). Hur fort går båten med enbart dig i och vad varvar motorn då? Antar att du har provat att trimma ut motorn maximalt (tills det att propellern släpper eller börjar kavitera) och att du har uteslutit vatten i skrovet eller beväxtning på skrovet? Finns det några skador på propellern? Båten bör göra ca 35 knop med enbart förare om den varvar ur (vilken den ju tycks göra). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knutte07 0 Postad 10 Augusti , 2007 Har inte provad med bare mig i båten,men det finns inget vatten i skrovet och den är ren under. Får prova nu helgen och får återkomma med resultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 10 Augusti , 2007 För det första: Har du någon varvräknare i båten? För det andra: om det är en 505 Freestyle du har så är 60 hk på tok för underdimmensionerat för den båten och i sådana fall är det inte så konstigt att den blir lite seg då båten blir lite belastad! Minst 80 hk bör den ha, men allra helst 100 hk som den också har som max tillåtna. Börja med att kolla i motorns instruktionsbok hur mycket max rekommenderade varvtal är. Sedan ser du till att du har en normalviktig person som passagerare och drar upp båten i max fart. Se också till att du tiltar ut motorn ordentligt. I det här läget läser du av vad varvtalsmätaren visar. Den ska helst visa samma varvtal som det max rekommenderade varvtalet i motorns instruktionsbok. Då ligger du rätt med ditt val av propeller och i så fall är det inte så mycket mer du kan göra annat än att välja en stigning som ger mer kraft men mindre fart. Men det är en annan historia som vi kan återkomma till beroende på vilket resultat du får i ditt test. Ut och åk med dig nu och berätta vilket resultat du får fram! Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 10 Augusti , 2007 Lyssna med dessa http://www.propellertrim.se de är oerhört kunniga inom det området! Senast ändrad av Ebzet | 10 augusti 2007 | 22:39 Senast ändrad av Ebzet | 10 augusti 2007 | 22:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knutte07 0 Postad 11 Augusti , 2007 Ja har nu varit ute och provkörd frugan och jag. Motorns max varv skal ligga mellan 5500 till 6000 enligt instruktionsboken.Min ligger på ca 5000 till 5200 med full gas och 27 knop enligt gps. skal man byta propell eller skal man köpa i en 90hk undrav vad man kan få för min motor den är en 2003 med få gångtimmar. Knutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser