Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Millan_II

Nostalgitripp - Yamaha 2hk

Rekommendera Poster

Hittade en gammal tvåhästars utombordare på jobbet häromdagen. Den låg fortfarande i sin orginalkartong. Modellen är en Yamaha 2-takt med den typiskt 80-talsblå färgen. Förvånansvärt fräsch också...

 

Jag frågade runt lite på jobbet, och det visade sig att dom köpte den för längesen, men den är i stort sett bara uppstartad och har gått max 10 minuter. Jaha, tänkte jag, då är den säkert skadad pga utebliven motion.

 

Jag tog upp den ur kartongen och skruvade dän alla plastkåpor. Under kåporna var den hur fräsch som helst. Nålen på förgasaren var lite seg, men ändå infettad. Det var bränsle i tanken, men inget hade läckt ut. Allt under huven såg helt nytt ut, inte ens dammigt. Jag plockade ur tändstiftet som såg kanonfint ut.

 

Ivrig som jag var så tog jag fram en hink vatten och ställde under riggen, och drog sedan i startsnöret. På fjärde draget tände den, och lät precis som en tvåtaktare ska göra. Helt obeskrivlig känsla!

 

Jag analyserade motorplåten lite, och efter en stunds forskning kom jag fram till att den är av 1983 års modell.

 

Tänk om det hade varit en lite effektfullare snurra, då hade den kunnat vara värd lite pengar. Inte ens en ny tvåhästare kostar speciellt mycket pengar, så det finns ju inget direkt värde i den här. Men till nästa år ska den nog få jobba lite, då vi även har en gammal Uttern 275 på jobbet, som ska få lite vax och kärlek.

 

Ville bara dela med mig lite av min glädje över gamla prylar. Imorrn slänger jag nog upp en bild på den om jag hinner putsa upp den lite, det var lite smuts på utsidan av kåporna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min första båtmotor var en vit yamaha 2 hästare det kan ha varit en 72 74 årsmodell.man fick linda upp startsnöret på svänghjulet när man skulle starta den.den startade alltid när jag vart äldre o skulle ut till stugan o fiska knät jag fast den på pakethållaren på cykeln o cycklade dom 2 milen till stugan.har kvar den än men det är lite småfel på den nu.vilka fiske turer den tog mig ut på.fick den av min morfar när vi båtade runt överallt sfter östkusten o mälaren o hade den på en liten jolle som jag använde helt själv.en gång tog den mig vilse o jag åkte in på en nudiststrand av misstag ja jävlar vilka minnen,fridenzzz rillezzz från det allmänt soliga jämtland14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nostalgi? 13.gif\ 

Ni snackar ju nya motorer.. 2.gif\

 

 

Min första båtmotor var en 3 hk Evinrude Yachtwin från 1964.

 

Och ja, den finns kvar än idag...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen tänk på att din motor har 50% mer power, så det är ju ingen liten motor du har... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första motor var också en gammal vit 2 hk Yamaha. Den hade jag på min Lilltriss. Det kuliga är att jag har den kvar, den har stått oanvänd i säkert 25-30 år, såvitt jag kunde minnas så fungerade den då...men tyvärr inte när jag testade den för några veckor sedan :-((( Hade varit perfekt som reservmotor om man ger sig långt ut...men var stendöd. Efter lite felsökning och borttagande av svänghjul visade det sig att tändspolen var död... kostar 1200 spänn som reservdel, och det känns inte motiverat för en så gammal motor, som jag dessutom aldrig eller sällan kommer att använda. Tänkte tanken att strippa spolen och linda om den med fräsch tråd i svarven, men den är ju en dubbelspole med både lågspäning och högspänning så jag antar att jag skulle ge mig in i ett jobbigt project om jag gav mig på det. Någon som gjort något liknande? Kan man få reda på hur många varv det skall vara, eller måste man räkna ???? Antar att vi pratar tusentals varv för högspänningsdelen... Vad är det för specialmassa spolen är ingjuten i? Kan man ta valigt silikon till exempel, eller vad skall man i så fall använda?

 

 

Senast ändrad av quarc | 10 augusti 2007 | 23:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej fra Danmark

 

Jeg hittade en 1957 Johnson 3 hk i nyskick for3 år siden og köpte den - mycket fin motor

 

Jeg har också hittat en 15 hk Evinrude 1991 års model - i katon - helt ny - den köpte jeg också.

 

Båda motorene skal anvendas på sjön Sommen når jeg engang finder en passende båt til dom.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det den tvåcylindriga med vit kåpa på en sån köpte nämligen min far ny när han var 18 år o den går än idag.används ganska mycket oxå faktiskt.tappade proppelern på den på en fiskeresa till norska havet en gång o det tog fyra år innan min farbror hittade en ny åt oss på en skrot i stockholm.monterade den o drog 2 ggr i startsnöret o den tuffade igång efter att ha stått i fyra år.tror inte min suzuki 140 fyrtaktare är så pigg efter nästan 35 års användning.fridenz rillezzzzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det er JW modellen fra 1957 den er röd (maroon red) och vit - mycket fin - det går endnu at hitta delar til den på fx. e-bay

 

Motoren jeg har er vist på dette billede: http://www.mnfishingmuseum.com/images/motors/montgomery_ward_champion_1951.jpg

 

Det er den rød/hvide johnson

 

 

 

Senast ändrad av enn858 | 11 augusti 2007 | 11:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den min far hade var helt vit sp jag skulle tro den var några år nyare sea horse stod det på den fridenz rillezzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JW modellen fra Johnson kom i 1952 og var grön ifrån 1956 blev de maroonröda och i 1957 var de maroonröda med enkelte hvide detalier i 1959 blev alle johnson hvide så din fars er nyere end den jeg har.

 

Modellen hedder JW och en JW 10 er en 1952 årsmodel en JW 15 er en 1957 årsmodel osv.

 

JW modellen blev produceret til 1968 hvor den blev til den kendte 4 hk model

 

Prøv at kigge på den side: http://www.old-omc.de/

 

Senast ändrad av enn858 | 11 augusti 2007 | 17:43

 

Senast ändrad av enn858 | 11 augusti 2007 | 17:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilka minnen de bilderna framkallade, hade en exakt likadan Yamaha 2hk på min första egna båt. Den satt på en Pioner 8, det blev ganska många små fisketurer med den smiley-laughing.gif\.

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Pioner 235 som förstabåt. På den satt en tvåhästare, minns inte vilket märke det var. Det jag minns var att gasreglaget var horisontellt på motorn, Yamahas är vertikal som man ser på bilden.

 

Första året vi hade jollen med tvåhästarn vågade vi inte gasa fullt för det gick så fort, och då var vi ändå 3 barn i båten.

 

Några år senare var den så slö så vi bytte till en femhästare istället... Ojojoj vad det gick undan. Minst 14 knop. Båten var förresten bara godkänd för 4hk. Men en Suzuki femhästare gjorde susen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade min tvåhästare på vad jag tror var en pionner. den var grön o vi använde den till släpjolle efter morfars båt fanns dom gröna har i efterhand funderat på vad det kunde vara för nån båt o i efterhand så har jag tänkt det måste vara en pioner 235 som jag kuskade runt i fridenz rillezzzzzzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett Pioner 235 både som röd och vit. Så grön är väl inte helt omöjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den motorn fast några år nyare, med ett annan Yamaha emblem på har jag till min gummibåt. funkar alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...