Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Groenling

Hur monterar man grabbräcke/badstege på en styrpulpet?

Rekommendera Poster

Hej, jag har en styrpulpet med dubbelskrov, som de flesta styrpulpeter har antar jag. båten, en Galeon 475, är jag egentligen nöjd med. Men deras badstege är en katastrof. Nu kan man ju köpa en ny, jag hittar enpå SeaSea, som jag tycker är lämligt. Dessutom vill jag installera ytterligare två korta grabbräcken, så att man kan ta sig upp ur vattnet mycket lättare.Men jag undrar, hur man fästar både badstege och grabbräcken. Eftersom det är dubbelskrov, kan man ju inte använda genomgående bult. Finns det speciella skruv, som man kan skruva i plasten så att de håller?

Tack för era tips

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterspegeln kommer du väl åt på insidan åtminstone de övre skruvarna så du kan dra igenom genomgående skruv med bricka och låsmutter (syrafast rostfritt förstås och Sikaflex i hålen)? Eller hellre kupolmutter så du inte rispar dig på skruvens ände.

Skulle tro det kommer hålla även med självgängande skruv (med kullerförsänkt el cylindriskt huvud beroende på om skruven kan försänkas el ej) som är lite längre men som ej går igenom hela akterspegeln. Syrafast rostfria skruv och Sikaflex i skruvhålen och under fästytan mot skrovet.

Grabbräcken skulle jag tro det räcker med vanlig självgängande skruv också.

Alternativet är att du tar upp hål och sätter en liten inspektionslucka vid grabbräcket så du kan få in en hand och sätta på bricka och mutter så du kan använda genomgående skruv för grabbräcket.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 10 augusti 2007 | 17:10

post-1495-1394235180,8512_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Akterspegeln från utsidan.

Grabbräcken kan kanske sättas i sidan, uppe på eller den delen som är ca 45 graders lutning där vid insteget i aktern. Ett alternativ kan vara att sätta en s k hajfena uppe på den där platta delen så du får bättre stöd när du är på väg upp på bandstegen.

Se nästa bild hur en sån ser ut.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 10 augusti 2007 | 16:49

post-1495-1394235180,8789_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Bo. det ser ut som min båt :-)

Men hajfenan har jag nte sett. Du har väl ritat ditt korta grabbräcken, eller? placeringen är som jag har tänkt mig, ovanpå den korta biten bredvid motorn. Dessutom på babordssidan, direkt framför knappenn som sitter där.

Tack för dina värdefulla tips

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det var små grabbräcken jag ritade in.

Hajfenen skulle man kunna ha så här, se bilden.

Kanske grabbräcke till höger på den sluttande delen också?

/Bo

Senast ändrad av bossee | 10 augusti 2007 | 17:10

post-1495-1394235180,9943_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...