ML320 0 Postad 10 Augusti , 2007 Har en HR 510 från 2005, ca 50 timmar upptäckte till min fasa att det finns gelcoatsprickor bredvid pulpeten på båda sidor på durken bredvid teak laminatet ca 1 m långa 3-4 st per sida. Har kontaktat HR men inte fått svar ännu men har någon annan liknande erfarenheter på HR båtar ?? vad är åtgärden ?? utbyte av botten eller reaparation ?? har fortfarande garanti så det är ju bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 10 Augusti , 2007 Kontakta återförsäljaren i första hand. Det brukar inte vara något problem med att få denna typ av skador åtgärdade. Jag har själv aldrig stött på något hinder när det gäller garantiåtgärder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ML320 0 Postad 10 Augusti , 2007 Problemet är att återförsäljaren säljer inte båtar längre utan motorsågar och han hänvisade direkt till HR. Pratade även med Bosses Marin in Karlstad som säljer HR och han var måttligt intresserad eftersom att han inte sålt båten. Skall jag ställa på Bosse och är det han som ändå är ansvarig att lösa detta ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 10 Augusti , 2007 Du ska vända dig till den butik som har sålt båten till dig. Att de har slutat att sälja båtar eller HR är ointressant. Enligt lagen så är de skyldiga att hålla med service i flera år efter det att de har sålt båten. Exakt hur många år de har denna skyldighet minns jag inte men det rör sig om fler år än vad du har garanti på båten om jag inte minns helt fel. Om du vill kontakta HR direkt så ska du ringa till dem och tala med Tomas. Det är han som är Mr. HR och som äger firman och det är han som har ritat HR 510. Du når honom på 0585 - 270 36. De håller på att flytta hela sin verksamhet och har nog knappast möjlighet att hinna svara på mail just nu. Hoppas att allting löser sig för dig så att du blir nöjd. Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ML320 0 Postad 10 Augusti , 2007 tack för snabba svar bra forum detta Har pratat med Thomas och han var väldigt tillmötesgående, har mailat bilder så vi får se vad som händer. Enligt honom dock skall jag inte vara orolig för att vatten skall gå ner och orsaka sprickor !!! har lite underligt dock. Han skulle återkomma under nästa vecka, dom skulle ha personal fest i nya lokaler idag....blir nog bra Återkommer ämnet Trevlig helg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HRJocke 0 Postad 11 Augusti , 2007 Hej! Jag hade motsvarande problem med min HR510 -06 förra året, gelcoatsprickor runt hela durken. Dessa upptäckte jag dock innan köpet var avslutat. Både Tomas på HR och Återförsäljaren var tillmötesgående. Åtgärden var att båten byttes ut, överflyttning av motor skötte de också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ML320 0 Postad 11 Augusti , 2007 Mycket intressant. Va ute på sjön idag (23 grader i vattnet 27 grader i luften vilken dag.....)och upptäckte att en del verka vara mer än 2 m långa. Fråga är hur det ser ut under teak durken där man inte ser, kanske massor av sprickor. Skall prata med Tomas på måndag och se vad som händer. Hoppas att han tar sitt ansvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ML320 0 Postad 12 Augusti , 2007 Ville bara poängtera efter en helt fantastisk båthelg att min HR 510 går som en dröm. Vi körde idag både skidor och tub på den spegelblanka Fryken och man slås av vad stabil båten är samt hur mjukt den skär vågorna utan nämnvärda slag. Med 3 pers i båten och bara 60 HK drar man ändå lätt upp en skidåkare, visst en måste alltid sitta längst fram men ändå. Hade jag vetat att vi skulle använda den till så mkt vatten aktiviteter skulle jag givetvis valt en minst 90 Hp, men det blir nästa båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 Augusti , 2007 Har du pratat med Tomas ännu och vad sa han i sådana fall? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ML320 0 Postad 16 Augusti , 2007 japp har pratat med Tomas. Han var väldigt tillmötesgående och jag skall köra ner båten till Laxå under Sep månad för en genomgång och plan vad som skall göras, reaparation. Det var inte så bråttom eftersom att man flyttat in i nya lokaler och behövde tid att komma på plats. Passar mig bra då hinner jag unyttja säsongen lite till.....om det är nåt kvar Så det låter bra, får väl återkomma i ärendet när jag fått svar på vad som hänt och vad som skall åtgärdas. Hälsn ML320 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 16 Augusti , 2007 Jaha, det låter ju bra så här långt. Hoppas att du kan köra ner båten till Tomaas först efter det att du har tagit upp båten inför vintern så du slipper att bli drabbad alltför mycket. Och att du inte har alltför många mil att köra till honom. Det kanske bara är bra för er båda om ni tar det lite senare. Ser fram mot att höra vad ni kommer fram till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ML320 0 Postad 16 Augusti , 2007 Roddarn !! Har du själv en HR 510 ?? Minns att jag läste nåt tidigare och du verkade veta mkt om båten ?? Ja säsongen verkar bli kort ändå....här är det grått och regnar. Känns höst redan....känns väldigt neg!!...just nu, hoppas på helgen att kunna ta med spöna och åka en sväng ML320 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ML320 0 Postad 21 Oktober , 2007 Japp då var det dags att hämta min nya båt 2008 Min med sprickor löstes in under garantin mot ett mindre tilläg, så dom flyttar nu över motorn till den nya -08 Uppgraderad med alla nyheter som instrument och hydraulstyrning HR tog således sitt ansvar så jag är jättenöjd med Thomas agerande, kan varmt rekommendera hans produkter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 21 Oktober , 2007 Då är det bara att gratulera till att du säkerligen har gjort en mycket bra deal och att du har haft ordentlig tur att HR Boat`s hanterar den här sortens garantiärenden på det absolut bästa sätt en tillverkare överhuvudtaget kan göra! Det är det sanneligen inte alla tillverkare som gör kan man väl säga.... Jag vet inte om du vill nämna någonting om hur mycket du fick betala emellan, men beroende på hur mycket den summan var så kan du ha gjort en bättre deal än vad du ens själv vet om! Men det beror som sagt på summan som du har fått betala. Lycka till med din nya båt! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ML320 0 Postad 22 Oktober , 2007 jorå det kan jag berätta, 10.000 SEK fick jag lägga upp och det tycker jag var rimligt ändå med tanke på uppgradering med styrning, instrument samt en hel del detaljer som skiljer från min båt samt 3 års garanti igen och överflyttning av motor mm Visst jag kunde nog varit tuffare och försökte allt men jag ville få problemet ur världen och gå vidare, viss nu drömmer man ju om större motor osv men då blev det genast stora pengar att lägga i mellan Som sagt att verkar lösa sig till slut, tyvärr blir det väl inte mycket åka till veckan, det är ju snarare förvaring som gäller, men en lite test tur skall det väl bli Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ML320 0 Postad 22 Oktober , 2007 jorå det kan jag berätta, 10.000 SEK fick jag lägga upp och det tycker jag var rimligt ändå med tanke på uppgradering med styrning, instrument samt en hel del detaljer som skiljer från min båt samt 3 års garanti igen och överflyttning av motor mm Visst jag kunde nog varit tuffare och försökte allt men jag ville få problemet ur världen och gå vidare, viss nu drömmer man ju om större motor osv men då blev det genast stora pengar att lägga i mellan Som sagt att verkar lösa sig till slut, tyvärr blir det väl inte mycket åka till veckan, det är ju snarare förvaring som gäller, men en lite test tur skall det väl bli Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 22 Oktober , 2007 10.000 kr är i sammanhanget ingenting om man ser till vad du får, så du har definitivt gjort ett bra klipp!! Di får trots allt en helt fabriksny båt, 3 års garanti, den nya face-lift modellen, hydraulstyrning (som enbart den kostar någonstans runt 5000-8000 kr) överflyttning av motorn (som normalt brukar kosta 2000-3000 kr), men du får även ett betydligt högra andranahandsvärde på båten den dagen du ska sälja den och det är här den största vinsten görs! Nackdelen med andrahandsvärdet på just ditt ekipage är att motorn är underdimmensionerad för båten. Om du hade haft 90 hk hade du fått ett ännu bättre andrahandsvärde på helheten, men båtens värde är ju maximal ändå oavsett vilken motorn du har. Enbart på begagnatvärdet tjänar du betydligt mer än vad du har fått betala, så du kan känna dig mer nöjd än de flesta andra får göra i liknande situationer! En riktigt bra deal med andra ord, så det var tur att du tog kontakt direkt med Tomas istället för att gå omvägen via någon handlare! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ML320 0 Postad 3 November , 2007 Halle da...... ja va å kolla kompisens nyinköpta fabriksnya Sea Ray 170 i solen idag som han köpte i veckan för 189.000 !! (sänkt me 50 papper) ja ni läste rätt vilken skönhet Vilken båt och vilka detaljer,,,,här sitter jag med min HR 510 från 2008 med felmonterad hydraulstyrning, slangar å kablar som inte är monterade rätt, apelsin våfflad gelcoat mm och ingen lyx, snacka om blåst...igen Han har all lyx man kan tänka sig, bowrider, dynor, säten, mattor i snygg färgsättning, Mercruiser 3.0 med Alpha one drev, gelcoat ytan är OTROLIGT slät och fin...ja helt enkelt en snygg båt som verkar väldigt väl ihopmonterad och välutrustad sen skäller alla på Amerikansk kvalite.....fattar inget. Detta var nåt riktigt vackert och välbyggt utöver Yamarin och Utterns DC båtar som enligt mig inte ens är i närheten för dessa pengar, ja jag vet jag får säkert massor med nya kompisar nu men det tar jag, men jag säger bara kolla in 2007 års Glastron eller Sea Ray som är på superrea just nu pga den sjukt låga dållaren....vilket kap Blir nog ett byte framöver Ha en trevlig helg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser