Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Ballad_kopian

Min Johnsson 35hk 78a´ ´ försvinner gnistan på när den blir varm?

Rekommendera Poster

Hej.

 

är ny här :)

 

 

Det är såhär att  jag har satt  ihop en kidmaster en pytte liten sportbåt ca 3m lång  och 1.3 m bred.

 

som motor  har jag satt på en johnsson  35hk kortrigg  årsmodell 78a´ ´

 

den starta  hyffsat ok och går bra på tomgång.  så jag o tjejen tänkte att vi  ta en pikninck  på premiär turen.  så vi packa  in oss i den lilla båten och  jag värmde  upp  motorn  försiktigt i hamnen på,låga varv för att sedan dra  på  upp till planing. men  efter  nån minut  så  tvär dör den och vägrar  gå igång.

 

man paddlar in till bryggan igen 20min ca. och efter 10 till så kan man fåigång den igen???   och då  gör den samma  förfarande  fast  då går det lite  snabbare.

 

detta  fölopp går att göra om om igen   jag har bytt  cdi boxen efter ett tips från båt motor meckare lokalt  företag.  MEN  ingen skillnad  efter sjösättning igen så gör den samma procedur.

 

jag råd gör med kunniga mekar kompisar samt  andra experter. och är det inte cdi  boxen så är det  troligen triggern (puls avkännaren)  den som känner av pulserna  och talar om när  cdi boxen skall tända. sagt o gjort jag beställer  en sådan   och efter  1vecka  så monterar jag den (sitter på tändplattan) 

 

och nu är jag förväntas full  alla var så säkra  på den eftersom  gnistan  dör på bägge  cyl.  då  tyckte  alla att det kan omöjligt vara  tändspolarna  som bägge  dör samtidigt. 

 

som sagt jag  sjösätter igen  och startar  jag noterar att den startar lättare  än  vanligt  och verkar vara stabilare  tomgång m.m. 

 

jag  varm kör den lite  innan jag drar på,  jag  drar på och upp i planing och   den går inågra sekunder  kanske  halv min max sen dör den exakt samma procedur som vanligt.

 

det verkar som om jag varmkör den längre  så dör den lite  fortare  när jag drar på. och  drar  jag på  snabbare  så kan jag köra mkt längre.

 

men NU  så finns  det inte mer att byta än TÄNDSPOLARNA  i el systemet. då  de är dom ända  jag ej har bytt .  så det verkar vara det  otroliga  som har hänt.  BÄGGE  DÖR SAMTIDIGT  när dom blir varma.??

 

dså nu har jag beställt  2 st tändspolar  580kr st.  en  till varje cyl.

 

om det inte är  detta felet  eldar jag upp motorn.

 

motorn har inga  temp givare  eller nåt annat som kan fått fnatt och  bryter gnistan.

 

och impellern  är nybytt  och  skvaller strålen  blir  varm ljummen. och motorn i överigt  är helt okej.

 

motorn är elstartad.

 

tänkte  höra med er om ni har något  förslag?

 

jag tycker det är konstigt att bägge  tänspolarna  tvär dör  samtidigt.

 

kan tillägas  att  en gång så   funka  motorn kanon hela  kvällen fast  ibland  när man drog av på gasen  så  gick den på 1 cyl  bara  för att sedan komma igång på bägge  igen .  men detta  har enbart  hänt

1  gång  av  10  sjösättningar.

 

 

i det fallet så kan det vara  tändspolarna  fast 1 är sämre   än den andra. fast  bägge pajar  samtidigt nu hmm.

 

mvh Johannes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på tändspolarna - det är ett standardfel när motorer går bra kalla, men dåligt när dom blir varma. Om du inte redan har gjort det - byt även bränslefilter.

Återkom med hur det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar för svaret.. att jag inte fråga här med engång felet uppdagades. tack ännu en gång . ocj jag hör skriver här efter provtur nästa vecka. mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om någon har testat att köra runt motorn med tändkablarna lossade (med eller utan stift i) utan att slå av dödmansgreppet eller koppla bort matningen till spolarna så knäcker man dom snabbt. Istället för gnista på stiften så får man överslag inuti spolarna, vilket skadar lindningarna. Det är kanske det som har drabbat dig.

Lycka till!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej . du menar om man tagit bort jordningen typ. ex ta loss tändkablarna utan stift eller  tar loss  stiftet  och ej jordar det mot  godset.hade inte en aning om att det var känsligt. tack  för tipset

 

och  det lär kanske hänt nångång  under  motorns  snart  30åriga  liv. :)

 

mvh Johanens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen .  jag har nu fått låna ett par fungerande tändspolar och  monterat  o sjösatt  och  provat.

 

 

MOTORN GÖR SAMMA  PROCEDUR...  den tvär  dör  och  gnistan är väck på bägge  stiften efter man gett fullt i nån  minut.

 

 

nu är allt utbytt i tändsystemet.  och den har samma fel.?

 

 

nun börjar jag fundera  på 2st  alternativ.

 

 

1.  den lilla  strömspolen  som ger enbart ström till cdi boxen  flippar  ur vid höga  varv eller  vid  värme  och  orkar  inte  ge  ström till cdi boxen  = gnistan dör  på bägge cyl  samtidigt.

 

 

2. ett slags  varvstopp.  eftersom  båten är  gryymt lätt  och exterm liten så kanske  motorn över varvar  och  därför  känner  cdi . boxen av att  pulsgivaren  ger  för många pulser= för höga varv,  och  total

bryter  i ca  15 min.

 

 

 

hur somhelst   så  märkte  jag  att om jag  körde  på halvgas  eller  aldrig  gav riktigt  fullt  så gick det att  köra  hur länge somhelst. men så  provade jag att ge  fullt en kort  stund   typ  5-10sek max  då  dog den  tvärt  igen  .

 

 

 

jag skall  ut och  mäta  o se vad  den lilla  matar  spolen  som sitter i tändplattan  ger för  volt  och jämnföra  med den stora  ladd spolen  och  så kanske jag förhoppningvis  kan   koppla  så  cdi boxen får sin  stöm  från batterit  och  laddspolen.  den stora.

 

 

vad  tror  ni.??

 

 

 

detta  är  ju sjukt.  den vill inte  gå  normalt verkar det som.

 

 

nu går jagh ut och mäter . och provkör  igen .. återkommer  sent ikväll om resultat.

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


allt gick  skit ikväll.  flickvännen  ville  ut  till sin kompis en bra bit att åka. men jag tänkte det finns  väl  sjösättnings  ramp i närheten.. efter  lämnat henne och jag åker  runt och letar  efter ramp. till slut  hittar jag en skit  ramp  som var jätte brant  och  smal samt när  kärran hjul  nudda vattnet  så ver det som ett stup  under vattnet.  hela  skiten bara  smällde ner. 

 

iaf  så putte jag ut båten  hoppa i  och  sänkte ner motorn  och  skullle starta..  men  efter allt malande  på starten  timmarna innan så  var batterit  slut.  så det var bara att  dra upp skiten igen och åka hem.

 

så  nu är jag lite  bitter.

 

 

inte  nog med det så håller jag på och bygger om min Möre 30  (segelbåt)  och bygger ny inredning. då jag har kommit  till köket(pentryt) nu och   håller på med kylboxen  som jag isolerar.  och så börjde det regna  så hade jag glömt att  täta  några  hål efter jag tagit loss skot skenan.  så det hade regnat in i den halvfärdiga kyl boxen och halft  vatten fyllt den , KUL .

 

 

jag  fortsätter imon med nytt försök  och redovisar.

 

mvh Johannes  .

 

not.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja du Ballad_kopian, det var allt ett knepigt problem du hade med motorn. Men man får beundra dig för det arbete du hittills lagt ner på felsökning, många hade nog kastat in handuken vid det här laget.

 

Har du bytt tändkablar och tändhattar (det börjar bli tunnsått med saker du kan testa/byta ut nu...)?

 

Jag undrar vid vilket varvtal det s k övervarvningsskyddet skall hoppa in och dra ner varvet till ca 2000 på en sån motor du har?

Har du nån varvräknare?

Tror inte det är övervarvningsskydddet för de brukar inte döda motorn helt utan dra ner varvet till ca 2000 varv/min.

 

När den stannat nu vid senaste testet går den omedelbart att starta då eller hur länge måste du vänta innan den går att starta?

 

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 12 augusti 2007 | 01:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej tackar :)

 

Ja man kan ju inte ge upp när det igentligen är en väldigt simpel  konstruktion med få komponenter. men när jag bytte  tändspolar så ingick det fräsha  tändhattar  och tändkablar.  så det är  fräsht.

 

 

jag tror  på  mitt alternativ 1.

 

 

den lilla  strömspolen som sitter på tändplattan  som muppar sej.  och  bryter  strömmen helt  till cdi boxen. jag har laddad batteriet på båten nu som för överigt oxå är nytt. så nu skall jag ge mej ut igen och prova  att  mäta  hur många volt  den lilla  ström spolen ger  till cdi boxen och mäta  den efter  motorn är död  efter   fullgas körning , är det helt  dött  ingen ström från den när man drar på starten   så är ju där felet är. 

 

  sen skall jag mäta  den stora  laddnings  spolen och  jämnföra  volt   med den lilla. men  ger en lilla  spolen runt 12 volt så kopplar jag om så att cdi boxen får sin ström från  överiga  el sytemet  allstå batterit.  jag kopplar  helt bort den lilla ström spolen.

 

 

 

detta  är förmiddagens  tester  går ut på.

 

sen blir dett att  åka  ut  till  segelbåten och  fortsätta med kylboxen.

 

jag hör av mej här om min teori  stämmer.

 

 

och   motorn  går  möjligvis  att starta  efter  15 min efter den har  dött.   så är det alltid.  och nu med  efter jag bytt  tändspolar m.m

 

mvh Johannes

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte en kondensator i tändsystemet? Jag skulle tippa att det är den som det blir överslag och kortslutning i när den blir belastad, den sortens fel har jag själv råkat ut för.

Som någon nämde här ovan så är det riktigt att ALLTID koppla en kabel mellan stiftens gängade del och godset i motorn när man har loss stiften för prov, så att strömmen har någonstans att ta vägen, annars blir det överslag och hål i isoleringen inuti spolen så en del av spolens lindning blir kortsluten och kvarvarande effekt blir för liten för att ge gnista vid belastning.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


nej ingen kondensator. eller  brytar  spetsar m.m

 

pulsavkännare  liten strömspole----------- cdi box får sin ström från strömspole vet när den skall ge ström pulser till var sin tändspole eftersom pulsgivaren talar om var motorn är i tändcyklen.  tändspolarna gö sitt jobb med order från cdi boxen. .

 

 

men det är bara  2 st kablar  ut från varje tändsspole.   en signal orange i detta  fall har jag för mej,  där cdi boxen kopplas in och en svart  som är jord  som man sätter i ena  fästet till tändspolen.

 

mvh Johannes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fy vilken otur du har!! men, det sitter väl spolar under svänghjulet? typ laddspole och spole för tändningsström. om man kunde mäta upp dom vid varm/kall och se skillnaden. om det är avbrott i någon när motorn är varm blir det stopp!! lycka till!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp  det  är nu gjort (mange)     det går ut  2st  trådar från den lilla strömspolen som går till cdi boxen.  och bägge ger ca 40volt på tomgång vadera.   när jag gasade  upp  till  lite högre  varv   typ dryg planings fart. så visade   multimetern ca 65volt.

 

kort sagt, jag drog  ut och pröva att inte köra  fullt nånting bara  så den höll sej planande. MEN det spelade  tydligen inte  nåt som helst roll idag. den dog på samma sätt fastän jag inte prövat att ge fullt än eller focerat  till stopp i tron på varvstopp.

 

under tiden jag guppa  ute på det stora havet med en båt som typ tar in vatten  när man lutar sej bak mot  motorn  så försökte jag  iaf  mäta

 

den visade nu  12.3volt  på vadera tråd  från den lilla  strömspolen.  jag malde lite  till för att vara säker  och kollade  ladd spolen  där  var det  3 st  gula  kablar som  visade 3*7volt    vid malande på starten.

 

jag prövade att  mäta  på den lilla spolen igen och  så malde jag på starten:  den visade samma  12.3- 12.5     men helt plötsligt så visade  multe metern 36 volt  och  så tände  skiten igång  och motorn starta.

 

jag passa på att mäta  den stora  ladd spolen  den visade  3 * 9volt  och alla  3 st  sladdar  gick in i en vad jag tror är likriktare eller nåt  för  ut från den komm enbart en röd  sladd som visade   12.9 volt. denna  röda  tråd  går sen till hela  el sytemet allstå  laddningen till batterit.

 

jag körde hem och  tog upp båten. så nu skall jag beställa en ström matnings spole på måndag.

 

 

nåt som gjorde mej  fundersam.  det var att när jag mätte  volt på  laddnings spolen så  höll jag den röda multimeter spetsen på den gula kabeln som kom direkt  från spolen, och den svarta  multimeter  spetsen  mot godset. då visade det ok.

 

men när jag gjorde samma sak med den lilla ström spolen så  visade den -40volt ex  så jag fick  sätta  den svarta spetsen på den kabeln som kom direkt från lilla spolen och  den RÖDA multimeter spetsen mot jord,

 

då  fick jag fram 40volt  utan minus tecken  på muktimetern???

 

vad är detta ?  hur kommer detta sej?

 

motor godset är ju minus ??

 

 

mvh Johannes

 

och tackar  för hjälpen hitills  verkar vara ett kanon forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var nog lite  otydlig.  jag skall beställa den lilla  ström matnings spolen till cdi boxen. den visar  40 volt med med omvänd polaritet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen grabbar och tjejar.

 

jag hämta  ut den lilla  ström spolen till cdi boxen som jag beställt igår.  och montera i morse. nu har jag ju bytt HELA  elsystemet (tändsystemet) på motorn  FÖRUTOM laddnings spolen då den verkar okej

 

kablar är kollade och genomgångna m.m  glad i hågen så tar jag men mej flickvännen och  kör ut med båten till en sjösättnings ramp nära stenungsund  då  vi tänkte  kolla på tjörn runt  och samtidigt  åka  runt lite med båten.

 

iaf  så slänger jag i skiten och den gör EXAKT samma  procedur som vanligt.=    tvär dör efter några minuter.  så det var bara  att åka hem igen och sura.  det  hela resulutera i ett litet  gräl mellan mej o  flickvännen  då hon börjar  tröttna på det här.

 

 

behöver verkligen expert hjälp nu grabbar  då jag har kört fast  :(   vet ni nån som är duktig  på äldre utombordare  nån som har förslag  eller vet nåt  skit bra  företag  som är duktiga  eller liknande.

 

 

ALL  hjälp    är   värt  guld.

 

 

Mvh Johannes  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har sannerligen haft otur.

 

Jag undrar lite om du har kläm på hur en CDI-tändning funkar. Om inte så rekommenderar jag att du söker på forumet.

 

Här är några ytterliggare felsökningstips:

 

Laddspolen till CDI skall lämna 200 - 300 V. Detta är en viktig förutsättning för att tändsystemet skall funka. För att mäta denna spänning så behövs ett högimpedivt mätinstrument > 10 MOhm och, det måste kunna visa toppvärde. Detta kan inte vanliga multimetrar. Så avancerade instrument brukar vara dyra. De gånger jag haft anledning att mäta så har jag använt ett oscilloskop.

 

Det är toppen på spänningskurvan från laddningspolen som bestämmer vilken spänning kondensatorerna i CDI:n laddas till.

 

Hur som helst, den mätning du gjort indikerar att laddspänningen till CDI:n sjunker då felet uppstår. En möjlig anledning till detta skulle kunna vara att den påverkas av laddningskretsen till batterier. 

Laddningen till CDI:n och batteriladdning inte är elektriskt ihopkopplade, men de lever på samma magnetfält och kan därför sägas att vara magnetiskt ihopkopplade under svängjulet. Kortsluter man laddningspolen till batteriladdningen (rekommenderas inte men sannolikt tål den detta), så kommer motorn antagligen att stanna.

 

Felet kan alltså ligga i batteriladdningskretasen t.ex. pga att en av dioderna i likriktaren sagt upp sig. Sådana fel kan vara tempberoende. Prova med att koppla ur batteriladdningspolen vid likriktaren. Detta är ingen bilgenerator, så inget går sönder av detta.

 

Man kan också tänka sig att avstängningskretsen påverkar. Koppla vid CDI:n ur den ledning som går mellan startnyckel - CDI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


läst ovanstående och vill tillägga mät ohm talet på spolarna innan start och efteråt när den lagt av, har själv haft liknade fel startar ibland lade av ibland gick perfekt ibland, alla mätresultat perfekta inget lågiskt fel men en orginalskarv i systemet på gamla murclan var löd och lindad med gamal hedferig tygisolerings tejp vilket när det var fuktigt ute eller efter en tids körning började den ge krypström och överslag, så koppla bort dödarfunktionen redan vid cdi så kringår du denna möjliga felkälla. Sen det här med laddningen som kan ställa till det jag har en varvräknare som har konstant belysning, ibland finns fortfarande tendenser till svårstart men utan lampan i startar den mycket lättare eller om man drar ur mätaren helt så du kan ha något övrig strömförbrukare som ställer till det.

 

På murclorna sitter en kvicksilverbrytare har du en sån så koppla bort den med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson har helt rätt i sitt inlägg och jag kan tillägga lite mätvärden för CDI systemet.

Matarspolen skall ge minimum 230 Volt helst mer. Resistansen skall vara 575 Ohm plus/minus 75 Ohm.

Sensorspolen skall ge 0,3 Volt och resistansen i den 40 Ohm plus/minus 10 Ohm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

shit  pommesfritz  ... här fanns  resurser  :)    vilken kunskap  som dolde sej under  ytan här. vad  glad jag blir och  oerhöret tacksam, fick lust  igen att  gå ut o mäta  och  göra  som ni sagt.

 

hade inte en aning  om det ni  säger. har ej pillat med utombordare, enbart  bil motorer. så om en diod  på likriktraren är paj så sabbar även det för  laddnings spolen  men ÄVEN för den lilla ström spolen som matar  ström till cdi boxen, eftersom dom är magnetikst sammanbkopplade under samma svänghjul.

 

så  det jag skall göra är alltså att koppla  ur  dödaren som går ut från cdi boxen och sen koppla  ur  laddningspolens  alla 3 kablar  som sitter på likriktaren,   och detta för att  ta bort ev felkällor??

 

 

hoppas jag fattat rätt.   skall  greja med detta i veckan. och mäta m.m

 

 

jag återkommer om hur det går.   nu skall jag skriva ut denna   tråd  då den innehöll mkt  detaljerad  info .

 

 

åter igen tack

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

föresten vad är ``murclorna´ ´   

 

 

det är nånting  som är urkopplat på motorn ser ut o vara  nåt slags  stag  som går ner underkant på motorn där riggen börjar och in i motorn som trycker på en avstängnings knapp  som ej verkar inkopplad. jag skall ta kort på den o visa  iveckan.

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fattat rätt.

 

Vanligen är konstruktionen på avstägningen sådan, att det finns en anslutning på CDI-boxen som stoppar motorn om den jordas.

 

Till denna anslutning kopplas startnyckel och dödmansgrepp, men man kan även tänka sig andra brytare som stoppar motorn t.ex. en kvicksilverbrytare som stoppar motorn om den fälls upp. För att eliminera alla dessa felkällor så är det viktigt att urkopplingen sker vid CDI-boxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

 

intressant tråd!

 

jag ville bara göra en liten kommentar, då många problem inte är så komplicerade som man tror... Kanske har du redan löst problemet med ovanstående, men ändå...

 

det är inte så att det är din stift som är själva problemet? Eller rättare sagt att de helt enkelt blir kortslutna efter pådrag på grund av för fet bränsleblandning?

 

Hoppas du lyckas lösa problemet!

 

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja  intressant  är den, då man lär sej mkt nytt om krångliga  utombordare.dom senaste  inläggen är ju  riktigt  avancerande. kul med sånt  kunnigt  folk.

 

stiften är  sprillans  nya.  och  gnistan uteblir på bägge.

 

men  jag kör med  4% olje blandning    för jag visste  inte vad  den skall ha  så jag  tog  mkt  för att vara  på säkra sidan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

torka du bort soten såkanske gnistan kommer tillbaka och kör sen med max 2%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fast  gnistan försvinner  tvärt  på bägge  cyl  efter ca  2-5min körning.

och stiften är inte nämnvärt sotiga. iaf inte  så mkt så den skulle  ej kunna gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaha  .. då är jag tebax  igen.

 

har  provat nu att göra som ni sa

 

kopplat ur dödaren så nära  cdi boxen som möjligt så den ej kan vara fel källan. jag tejpa  ändan så den ej kunde komma när  nånting i motorn.

 

 

steg 2 var att jag koppla  ur laddnings spolen från likriktaren.  och även dessa 3 kabel ändar  tejpa jag.

 

sen  sjösättning och provtur.  skiten starta  allmänt lite segt. precis  som det är för mkt  för tändning. den liksom hugger till m.m  men till slut  går den igång.

 

jag hämtar  min tändinställnings lampa (stroboskåpet)och  kollar  tändinställningen. jag har  fått  göra egna ÖD markeringar  på svänhjulet  då  svänghjulets  markeringar  är helt fel. stämmer inte  med markeringen som sitter på motorn.  en utombordar  tekninker sa att svänghjulet var bytt. jag  har fått göra en egen gradering  och öd som s sagt.  och enligt strobelampan så  visa den ca 5 grader  på tomgång  och ca 30 grader  på halvgas och uppåt. och det står  32grader på ett klister märke på motorn. så tändinställningen verkar  okej.

 

jag mäter på den lilla strömspolen som ger ström  till enbart cdi boxen. och på dom vita visar  min multimeter  130volt på dom bägge vita

och på dom bägge bruna  visar multimetern  ca 60volt  på bägge. dessa  4 trådar  är  samtliga  från  den lilla  strömspolen.

 

jag hade ställt in multimetern på  växel ström.

 

 

sedan ger jag mej ut   kör lite  lungt innne i hamnen  för värma  upp den til hyffsad  drift temp.  sedan ger jag fullt. och den lilla kidmastern flyger iväg.  upp i planing och när den går över planings tröskeln så  skuter det på duktigt  .. så jag fick dra av lite.   men den gör SAMMA  procedur som vanligt.  den sten dör.

 

jag mäter dom 4 kablarna  från den lilla  ström spolen och nu visar  den m ca 25 volt på alla  4 trådarna. detta  är på malande start som är ungefär som tomgång.

 

så felet är som vanligt   ungefär. även med urkopplad  laddningsspole och dödaren.

 

 

så vad gör jag nu.??    motorn  kommer knäcka mej ..

 

hur mäter man laddnings spolen . jag försökte ställa  in multi metern på ohm men den visar  olika på trådarna från laddningsspolen  ca 1.2 ohm och o.5 på nån annan . men jag vet ej om det är så man mäter. jag har ju en röd o svart på multimeter. var  sätter jag dom?? 

 

 

mvh Johannes. 

 

  Väldigt  TACKSAM  för hjälpen hittills. hoppas  ni orkar med  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hoppade in och läste lite om dina bekymmer. När min Yamaha från 70-talet betedde sig på samma sätt förra året så var det bensinpumpen som var dålig. Är du säker på att det är tändningen det är fel på? Låter konstigt om det inte funkar när du bytt ut allting.

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mm  jag har plockat isär den o kollat membranet  o kanaler o m fjädrar m.m. och den verkar okej. mebranet helt  och inget skit i filtret som sitter där.   jag tänkte ifs beställa ett nytt mebran men enligt  rodins marine  så måste man enbart  köpa  hela  pumpen, som kostar 1000kr ungefär.moch om det är pumpen så borde man väl  kunna pumpa på blåsan och få igång den en stund  direkt igen eller??

 

jag har kollat gnistan på bägge  cylindrana  när den lägger av  men den är väck .

 

och  jag har kommit fram till att  den lilla  högvolt spolen som sitter på tändplattan ger ifrån sej  alldels  för lågt  ström  när  felet  uppkommer.i  jämnförelse  med kontroll mätningar  med motorn på tomgång när den funkar.

 

och den lilla högvolt strömspolen ger ju ström till cdi boxen.  så det  förklarar  varför den lägger av på bägge  cylindrana  samtidigt.

 

MEN  VARFÖR:

 

 

inte är det  laddnings  regulatorn  iaf.

 

nu  ikväll skall jag ta bort laddningsspolen från tändplattan så finns det ingen som helst risk  att den kan störa  den lilla  spolen.

 

 

jag åtekommer.  och tack  för eran hjälp hitills.

 

 

hittar  jag inte  felet när jag  tagit bort  laddnings spolen .. så  är ju  motorn  fötrollad.

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...