Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Ballad_kopian

Min Johnsson 35hk 78a´ ´ försvinner gnistan på när den blir varm?

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Testa med att knacka på CDI-enheten när motorn går på tomgång.

Du kan ha glappkontakt inuti CDI.n .Då brukar den hacka när den går på tomgång och man samtidigt knackar på den med baksidan på en stor skruvmejsel typ.Jag hade nästan samma fel på en Yamaha, en lödning innuti hade blivit glapp.Då funkar dom så länge den är kall eller inte belastas så hårt.Sen bryter nån jävla grunka tändningen när den märker att strömmen inte går som den skall, min tvärdog också på båda cylindrarna.

Efter operation och omlöding inga problem.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt tips. Skaffa kylspray och spraya när den har stannat igen, det är vanligt att elektronikkretsar uppför sig så. Kylspray finns i elektronikaffärer, t.ex ELFA, eller någon elfirma där du bor har sån.

Alternativ 2 går det att koppla bort elektronikboxen o köra på gamla vanliga viset? då eliminerar man mycket. Bara en vild tanke.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


grejen är att allt är nytt. 

 

 

1. cdi-boxen 

 

2. tändspolararna

 

3. lilla högvolts spole(ger ström till cdi boxen)

 

 

dessa  grejer är bytta för några  veckor sen. iomed det  kan jag utesluta  många  problem med dessa grejer. och  att den beteede sej exakt likadant med dom gamla grejorna  så var ej felet  i nån av dessa gamla grejer.  så  dom 3 på listan, tänd grejer jag bytt  var i onödan mer eller mindre.

 

men jag vet iaf  att  det inte än något fel  varken på dom nya  eller gamla grejorna.

 

 

det jag inte bytt i elktronikväg är.

 

1. laddninsspole

 

2. likriktaren

 

3. startrelä

 

 

 

likrikaren har jag provat  koppla ur men det hälpte inte   så  den kan jag utesluta.

 

allstå  endast 2 grejer kvar att byta..  hmmm

 

startrelät  som ger stöm  till startmotorn.. tror jag ej är problemet  då det  funkar förträffligt. och dess  ström  kommer enbart   från batterit  och har ej kontakt med tänd delen på motorn.  sen ser den ny bytt ut oxå.

 

 

 

allstå  kan jag bara  se  en sak som kan vara  fel ..

 

 

      LADDNINGSSPOLEN.

 

 

den skall  inte bara  kopplas  ur eftersom det hjälpte inte..

 

UTAN DEN SKALL BORT  FRÅN TÄNDPLATTAN  och den magnetiska  ihoppkopplingen  under svänghjulet.

 

 

 

hann inte meka med  den idag  utan det får bli imon kväll istället.

 

gonatt.

 

 

 

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om du inte gjort det så, byt kablarna som går från tändplattan (puls och laddspolen) til CDI:n.

Tändplattan vrids ju för att ställa om förtändningen vid olika varvtal och kablarna böjs därmed, vilket kan leda till avbrott

/överslag mot godset (jord).

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det verkar som att du inte bytt sensorspolen, den som talar om när CDI boxen skall laddaur till tändspolarna. Det är den lilla vita som sitter under svänghjulet. Den skall ge 0,3 volt och ha 40 plus/minus 10ohm i resistans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är nya kablar  på det som är nybytt. allstå  allt  i tändkretsen eller tändsystemet.

 

men ej i ladddnings kretsen så är det fortfarande gamla  grejer.

 

 

jag går nu ut och  tar bort laddningsspolen från tändplattan.  blir nog ingen test tur idag men till helgen .

 

mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja  nu kan jag men glädje  avsluta denna tråd :)

 

 

jag povade båten ..  utan laddningsspole.

 

och den dog igen som vanligt  efter några  minuter.   MEN  den dog och kunde startas igen och den tände o gick igång  och dog  efter några sek .

 

den gick ojämnt när den väl gick. men den gick att starta om och om igen .. på så sätt kom jag iland.   och för varje gång jag starta om  den så  kunde jag köra längre o längre.  den verka  gå jämnare  med.  men den klara inte att gå upp i planing.

 

 okej. när jag till slut var vid  bryggan kunde motorn gå av sej själv.  och jämnare o jämnare.

 

jag tar loss kåpan  o funderar. ser att det är lite blött vid tändspolarna  samt några  viktiga  kontakter m.m

 

jag ser ett  hål i motorn  där det  suttit nånting en gång i tiden., troligvis  då den var handstartad.  men där sprutar  det upp vatten.  rätt  på viktiga  grejer.

 

jag har sett att  det  sprutar rakt uppåt  på undersidan av motorn när jag kört och inte tänkt att det kunde komma in o störa så lätt.

 

iaf jag klipper ur en bit som passar  för den hålet av bilens gummi mattor

 

och tätar  det tillfälligt.  ger mejn ut igen..  och kör i en HALVTIMME i sträck  utan det härnder nånting  den fungerar  KANON.

 

 

så felet var nog laddningsspolen .. kanske..  men även att det skvätte in vatten på känsliga el kontakter.

 

jag skäms lite över att säga det men detta borde varit det första  jag skulle gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till att du hittade felet själv! Du måste nog medge att det lärt dej mycket! Bra att du inte gav upp, kunnandet är det ingen som kan ta ifrån dej.Ha en fin eftersäsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill iaf jag veta hur en Kidmaste går i vattnet med en sån stor motor och jag vall veta hur fort den går! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar grabbar..  och tack för all hjälp o tips.

 

ja lite mer inblick  fick man ju i hur en två taktare  funkar med cdi system. m.m  kan ju säga  att denna motor har skapat  lite bråk o trassel hemma.tanten hemma  gillar inte att jag lagt  ut pengar på detta  när  det imte funkar.

 

 

tja  hur den går.

 

 många  sa  att den skulle bli livsfarlig med en 35hk

 

MEN nej ack nej..  den beter sej hur stabilt som helst  och har inga  fuffens för sej. enligt  vad jag hört läst m.m så gör en kidmaster ca  35-37knop  med en fräch 25hk.

 

jag vet inte  hur många knop min gör i dags läget. men iaf 30knop men jag skall mäta  upp det snarast.

 

mkt spelar roll  för att nå  hög fart.rätt  propeller kanske en stålis  med kuppade blad  för bättre   grepp  då kan man hissa motorn  och man har mindre  i vattnet som stör. 

 

som den är nu  så är det aldels  för mkt  motor  i vattnet.  den sitter lägst  på akterspegeln  och propellern är kanppast  gjord för en kidmaster. så det går nog att  plocka  en del knop.  men det  får jag ta  nästa år. :)

 

men den  går rätt  bra  och den är  helt  sjukt  rolig  om det blåser lite  och lite små våger.. då är det  som att  köra gokart  på en äng eller nåt. den  flyger fram, och drar man fullt ur en våg så lyfter den nästan ..  det är  riktigt kul.  känslan att man sitter typ på vattnet är hel  skön.  det jag kan jämnföra med är gokart som har samma känsla. men kidmastern är mkt roligare  när det är lite  våger. (mindre  varianten då)

 

och jag vet inte om motorn utveckar  35hk nuförtiden.  jag hade nog räknat med mer drag faktiskt.   det är nästan så att man börjar  tvivla  ibland om det verkligen är en 35a ´ ´   kanske är en 25a´ ´ ??  men jag vet att motorn är samma block o rigg m.m på  25 - som 35hk på johnsson. iaf  på den årsmodellen jag har.  men det står på typ skylten att det är 35 hk . så jag får lita på det.

 

och motorn  kommer jag renovera  i framtiden  så den lär få tebax  några hästar i stallet  antar ja.

 

 

jag är så  grymt glad.

 

tack  åter igen för eran hjälp allihopa.

 

Mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter intressant, är själv lite intresserad av en sån båt... Men jag har tillgång till racer-båtar med go-cart-känsla som gör upp mot 45 knop så igentligen är det nog ganska döfött att kosta på sig. Men dom ser förjävla roliga och coola ut att köra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja  den är  typ gjord för att leka  o vara  stabil i snäva svängar m.m.

 

och  går förvånansvärt  bra i lite sjö o på toppfart. den är ju så GRYMT liten.

 

jag har ju förstäkt min rejält  och med  några extra skott i dinyvicell samt  att akterspegeln är  MKT  tjock.

 

även däcket  förstärkte jag med  ram och plasta, samt plasta  fast  förstäkningar i dinvycell.

 

så båten väger  mer är en std  kidmaster. skall väga den nån dag.

 

jag tänker satsa på max 40knop  nästa  år med kidmaster. fortare än så vill jag nog inte åka  i den lille   :)  

men nästa år blir det hissning och stålis på.

 

nackdelen med kidmaster är att dess bärighet  är dålig.  tycker  den var mkt  trög att få upp i planing med  flickvännen med. (hennes vikt 50kg min ca 78kg)  det  EXTREMT  djupa  V-botten skrov  gör väl också  sitt.

 

men nåt roligare  att köra  i lite små våger  har jag aldrig kört änsålänge . och då har jag kört seedoo 130hk vattenskotrar. vattenskotrarna  går ju helt sjukt  bra dom kan ju köra 8 or   runt min kidmaster. men man sitter  mkt högre  i en vattenskoter samt att den suger sej fast på vattnet  så den rycker  skit  konstigt  i lite våger. sen så  lägger ju svängningen av när man släpper gasen i svängar samt att det vobblar  duktigt  i höga farter. men accet är ju grymt  mäktigt samt lekfaktorn på banor m.m  sen farten är riktigt sjuk.

 

men så har jag lagt  16 tusen kr för min kidmaster totalt med kärra  o nya  el detaljer till motorn som nämns  i denna tråd.  då byggde jag allt själv. det ennda jag inte gjorde var att plasta  själva  däcket och skrov. men dessa  förstärkte  jag ändå rätt rejält. båten är byggd för att tåla  stryk med stor maskin.  kärran köpte jag på jula en halvfärdig  ATV kärra som jag svetsa om med rullar o vinsh anordning m.m,  skräddarsytt  för den lille. det  jobbigaste   under  bygget  (förutom  felsökningen på motorn) var  all  plastning av  förstärkningar m.m.   sen var det  lite  pill  att få plats med  styrning  i motor rummet eller  motor  sittbrunn eller vad det heter.  styr stången tog ju  i andra  sidan så jag fick  såga ut  1.5dm för styrstången  och plasta  en kåpa under samt  borra en dränerinng  till motor  sittbrunn,

 

en drygt en veckas jobb med  plastning m.m  samt  2dar  till svetsning av kärra. men det är  bara ett trevligt  jobb i jämnförelse  med  resten.

 

motorn kosta  5000kr

 

däck o skrov ca  6000kr

 

styrning  totalt 1800kr

 

gas reglage totalt med vajrar nipplar m,m  1500kr  (köpt genom jobbet)

 

dyvika, knapar,tank  ca 400kr

 

batteri, kablar kopplingar, 300kr

 

plast,matta (600g) dinvycell, topcoat, ca 10kg plast 1.5liter topcoat. 300kr  (köpt genom jobbet)

 

kärra jula,  vinsh biltema, rullar clas olsson,  1800kr.

 

list runt 350kr

 

 

hmm ser nu att detta  går på 17,450kr    sen med nytt elsystem  till motorn (onödigt köp) så blir  total summan ca 19.015kr för allt.

 

 

sen med bensin ugifter  fram o tebax till rodinmarine och där jag byggde båten .. m.m  så stiger nog slut summan  en bit uppåt kanske 20.000kr totalt om man räknar  med ALLT.

 

 

en vatten skoter ligger på ca  55.000kr -uppåt  men då har man hyffsat  ny o fräch  samt slipper en MASSA JOBB o slit m.m

 

 

men kunskap   som en tidigare kille sa här i tråden , kan ingen ta ifrån,

 

sen att jag har en båt jag byggt själv. och känslan att köra den efter slitet  är minst sakt  tillfredställande. typ samma  som att TOTAL renoverat en en en bil motor  o  startar  för första  gången efter renoveringen  som man gjort själv. den känslan är svår att få om man lejer bort problem m.m

 

oops  nu blev det en  lång inlägg på denna tråd igen. men jag tänke att det kunde vara intressant att se vad grejer kostar  igentligen fastän man gör allt  själv.

 

tillomed jag blev lite överraskad av total summan. hehe

 

mvh Johannes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju värkligen coolt, ska nog se över min ekonomi framöver :D.

 

Släng gärna upp en bild på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skall fixa bilder ikväll kanske..  men jag har ej monterat  relingslist ännu  därför har jag ej tagit  några kort ännu..  men jag plåtar lite ikväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...