Bryggan46 0 Postad 10 Augusti , 2007 Jag tycker att gamla DC har en tilltalande design. Tyvärr är ju motorerna och dreven ofta c:a 25 år gamla. Min fråga är hur kostsamt är det att byta ut dessa komponenter och finns det en fungerande begmarknad där man kan få renoveringsgarantier. Vad blir det för komplikationer om man byter från 4:a till 6:a och kan man byta från bensinare till diesel???? Senast ändrad av Bryggan46 | 10 augusti 2007 | 12:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 10 Augusti , 2007 Ska man kosta på ett motorbyte så skulle i alla fall jag inte chansa på en begagnad motor. Jämför man bensin och diesel så är merkostnaden för motsvarande diesel 100 000 kr (beroende på motorstorlek) och andrahandsvärdet ökar inte alls i motsvarande grad. Det innebär att det är i princip omöjligt att köra tillbaka skillnaden i inköpspris. Du får ett utbytesdrev för ca 25 000 kr och en servicemotor (utan limpor, knän, förgasare m.m.) för ca 30 000 kr. Arbete för att lyfta ur och i motorn och montera drevet är ca 10 000 kr hos en mek. Ny förgasare, nya limpor och knän, generator m.m., ca 15 000 kr. En helt ny drivlina med en V6:a eller V8:a landar alltså på ca 70 000 kr. Dock - det finns många båtar som är 20-25 år gamla som redan har utbytta eller renoverade motorer och drev eller rent av är välskötta och går bra med orginalgrejorna. Att byta från en 4:a till en 6:a (eller rent av en V8) är helt möjligt men beror naturligtvis på om utrymmet i båten räcker till - förbrukningen behöver inte stiga nämnvärt i o m att 6:an kanske inte behöver slita lika hårt som 4:an, klarar högre stigning på propellern (= lägre varv) m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bryggan46 0 Postad 10 Augusti , 2007 Tack för tips och synpunkter. Min motor och drev för tillfället är: Motor Volvo Penta AQ 120 B Drev Volvo Penta 270 Med tanke på att båten kostar c:a 100 föll därmed dieselalternativet!!! Vad jag vill ha är en trygghet i båtkörandet men till ett så ekonomiskt sätt som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser