Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Owe69

Drev flyger upp vid back

Rekommendera Poster


Hej, har ett vp 280 drev som började krångla förra helgen. När jag lägger i backen flyger drevet upp och jag kan således inte backa. Har testat flera gånger, även tiltat upp och ner, men det är fortfarande likadant.



Båten är ny för mig denna säsong men backen har funkat. Dock tycker jag att det har smällt rätt ordentligt när jag lagt i backen. Detta är vanligt och inget fel eftersom växeln åker ut på plats var beskedet från en serviceverkstad jag pratade med innan köpet.



Har dykt under för att kolla efter skador och försöka förstå funktionen bättre. Ser inga synliga skador förutom några färgavskavningar på backhake och bygeln som rör sig när man lägger i fram resp back.



Det jag funderar på (och skulle vilja ha er hjälp med att förstå):


1. När jag lägger i framväxel ställer sig låsbygeln mitt över klacken på backhaken (se bild 2) och vid back drar den sig akterut som för att frigöra backhaken (se bild 3). Jag undrar om det är riktigt eller om det egentligen skulle vara tvärtom? Går detta att styra/reglera?



2. När back läggs i så dras regels akterut som jag sa - men det är inte så mycket att den går helt fri från klacken på backhaken vad jag kan bedöma (se bild 3). Hur långt skall bygeln gå vid backiläggning?

 

Bild 1 - drev upplyft

http://m24.freewebsites.com/modules/gallery/view.php?a=1&image=070810075008_3.JPG

 

Bild 2 - fram ilagd

http://m24.freewebsites.com/modules/gallery/view.php?a=1&image=070810075008_1.JPG

 

Bild 3 - back ilagd

http://m24.freewebsites.com/modules/gallery/view.php?a=1&image=070810075008_2.JPG

 



Tacksam för all hjälp jag kan få!

/Owe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Fjädrarna som håller backspärren, som du ser på dina bilder brukar bli slitna. De orkar då inte trycka i backspärren vilket resulterar i att drevet dras upp när proppelern börjar dra.

 

Jag har samma sak på mitt gamla drev.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall du tittar på bild nr 1, ser du att spärrhakarna inte är i samma position. Den på bb sida har inte gripit.

 

Gör rent och se till att hakarna rör sig. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Daddycool, menar du de två yttre fjädrarna eller den ensamma mitt i backhaken? När jag funderat på hur backspärren funkar trodde jag att de två yttre skall fjädra om man kör framåt och råkar köra på nåt? Och fjädern mitt i drar upp och ser till att hakarna griper?

/Owe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Hade samma problem med mitt 270 Drev i våras. Mitt problem var att hakarna var slitna så de orkade inte att hålla kvar och greppa drevet när jag la i backen. En kompis till mig svetsade på och slipade hakarna så att de fick bättre greppeffekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma bekymmer på min förra båt. I det fallet var det bara snäckor som bestämmt sig för att växa just i mekanismen. borstade bort med stålborse så gick det finfint sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra förslag. Skall ta upp båten på land och undersöka närmare. Är omöjligt att se några detaljer / åtgärda när man ligger i vattnet i en guppig marina. Återkommer när jag tittat närmare ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kontrollera att backspärren är riktigt justerad enl anvisningen.

 

/Björn

post-16310-1394235184,7236_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere till båten ikväll. Hade en känsla av att tomgången stått högt (ung 2000 varv) då drevet farit upp. Jodå, mycket riktigt. När tomgången bara var runt 1000 varv gick backen i som den skulle utan att drevet for upp! Dock reser sig drevet litet även vid 1000 varv för att sedan gå tillbaka.

 

Okej, nåt vajsing måste det väl vara för det skall ju gå att göra nödstopp vid icke-planingsfart (ca 7-10 knop?)enl handbok. Kanske tar upp för att göra rent / kolla slitage iallafall ...

 

Problemet verkar nu alltså vara att tomgången verkar gå högt ibland. Kan konstatera att gasreglaget ej går tillbaka helt mot tomgångsskruvarna som de skall. Skall fjädrar dra tillbaka spjället till tomgångsläget eller är det så att säga reglaget som skjuter tillbaka när man lägger i neutralen och därför kanske en smörjning som behövs nånstans?

 

Senast ändrad av Owe69 | 15 augusti 2007 | 23:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ha förväxlat ordningen på bilderna ...

 

När man lägger i backen så dras hävarmen (som sitter under drevkåpan) föröver och då trycker backspärrsstången på bygel så klackarna åker föröver.

Vilket alltså syns på bild nr 2

http://m24.freewebsites.com/modules/gallery/view.php?a=1&image=070810075008_1.JPG

 

När man lägger i fram (eller neutral) åker bygeln tillbaka och då står klackarna enl bild 3

http://m24.freewebsites.com/modules/gallery/view.php?a=1&image=070810075008_2.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt fel är att hylsan uppe vid drevlyften är sliten och kärvar så att backspärren aldrig hakar i.

 

/ plarsa

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

 

Jag har haft samma problem och höll på att bli vansinnig.

Men i år har jag äntligen hittat problemet.

Jag har gjort så här.

Plocka isär backspärren d.v.s fjädrarna och se till att byglarna glider lätt utan fjäder belastning. när detta är färdigt kontrollera att inga skador finns på byglarna byt vid behov byt även fjädrar och nylockmuttrar.

Montera ihop backspärr och kontrollera friläggningsstaget att detta går lätt och inte kärvar vilket det kan göra uppe i drevarmen.Som jag ser har du fått en beskrivning hur du justerar back spärren använd denna. Det går en axel från växelreglaget under kåpan genom drevet och puttar på bygeln på backspärrens backsida denna ska låsa så att ej byglarna kan flytta sig då man lägger i back. (När allt detta är gjort förutsätter jag att båten står på land). Kontrollera då att backspärren låser då drevet står rakt. Kontrollera sedan att drevet låser då du girar barbord och sedan när du girar styrbord. Mitt problem var att när jag girade styrbord tog pinnen som frilägger drevet vid lyft i avgasbälgen vilket gjorde att jag aldrig kunde låsa det när jag girade styrbord. Hoppas att du blev något klokare annars hör av dig. // Sjöbbe.

P.S motor varv vid iläggning av växel ska vara tomgång ca 800-950rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en fråga angående ovanstående bekymmer. Mitt drev (VP280DP) åker visseligen inte upp vid backning, men jag upplever att det gradvis har blivit trögare att få i backen. Därför undrar jag om en trög backspärr även kan påverka iläggningen av backväxeln?

Tack på förhand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ja det kan det göra. Om bygeln som låser vid back kärvar eller om änden på pinnen som trycker på den är deformerad. Eller att pinnen kärvar i hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...