Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
KaiserII

Mercruiser V8 - Startar men lägger av!

Rekommendera Poster

Har en MCG 5,7l med alpha one gen II drev från 2000 och har fått problem.

Motorn startar helt OK men lägger av efter 2-3 sekunder om jag har för låg gas. Om jag drar upp gasen så startar och går motorn men när jag drar ner gasen lägger den av obönhörligt. Har inte försökt att lägga in växel. 

Sista gången vi var ute märkte vi även att motorvarvet svajade när vi låg på halv gas, dock gick det då att gå ner på lägre gas och lägga till vid bryggan (dagen efter var problemen enligt ovan). Har bytt bränslefiltret (bensinen i filtret var skitig och hade lite vattenblandning) men detta avhjälpte inte problemet. Har även gjort ren flamskyddet och spjället men utan resultat.

Några frågor som jag hoppas kunna få svar på från någon:

Kan skitig bensin orsaka ovanstående problem?

Borde det inte ha blivit lite bättre direkt efter filterbytet om det var problem med bensinen?

Kan bensintanken bli så gammal eler smutsig att den behövas bytas ut (den är 20 år, som båten)?

Någon sade att det även kunde vara bensinpumpen som inte klarar jämn ström vid lägre varv - kan det stämma?

Någon som har något annat uppslag?

Tacksam för snabba svar eftersom semestern är påväg att ta slut!

Senast ändrad av KaiserII | 10 augusti 2007 | 10:00

Senast ändrad av KaiserII | 10 augusti 2007 | 10:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igensatt tomgångsmunstycke i förgasaren är min gissning (eller har du insprutning måntro...).

Testa att slå i tillsatsmedel i bensinen som gör rent bränslesystemet och slå även i ett par flaskor K-sprit i tanken för att få bort ev ytterligare vatten. Om det inte hjälper behöver förgasaren tas isär och rengöras.

Jag tror inte att du behöver vara orolig för tanken - om båten har gått bra resten av säsongen så är det mer troligt att du har fått bottenskrapet från en dålig tank på en båtmack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar Patrik.

Pratade med servicekillen som jag brukar använda och han trodde att det var vatten i förgasaren? Låter det troligt?

Rådde oss inte att använda något som kunde köpas på bensinmack?! dock Red Line för att få bort vatten i bensinen. Har testat detta men ingen skillnad idag. Skall kolla i bensinfiltret igen imorgon och om det är skitigt igen så skall jag tömma bensinen.

Hur gör man det på säkraste sättet? Vågar men använda typ en oljepump eller liknande eller bör man göra det med en manuell pump typ länspump?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om han har provision på att sälja tillsatsmedel...

Köp du vanlig K-sprit på macken och häll i. Komplettera med STP bränslesystemsrengöring (ett par flaskor beroende på tankrymd och mängd besnisn i tanken) och testa om det hjälper.

Om du hela tiden får in vatten och grumlig bensin i filtret så behöver du tömma tanken. En oljepump bör fungera, men använd en längre slang så att pumpen är utanför båten med tanke på ev bensinångor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en elektrisk bränslepump till motorn så kanske det är möjligt att skarva på en bränsleslang till ett fat utanför båten och låta den bränslepumpen tömma tanken (om det nu visar sig att du behöver tömma tanken)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...