Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Krippa

Adec 530-behövs propellerbyte vid byte från MB10 till MD7A?

Rekommendera Poster

Hej, för att slippa undan bensinångor i en liten båt med kapell (Adec 530 Mellanbleka) så har jag fått fatt i en MD7A 13HK diesel (som ju även har riktig startmotor och vxl-strömsgenerator)att byta ut mot den MB10 som nu sitter i. Jag har forskat runt och funnit ut att det inte skall innebära några större besvär eller ingrepp för att kunna genomföra motorbytet nu i vinter. Det jag gått bet på är frågan om den propeller som nu samverkar med MB10:an kommer att stämma överens med MD7:ans motorkaraktär? Jag skall behålla backslaget som är Penta MS. Båten var orginal utrustad med en diesel (troligen MD1 med RB backslag) och propellern kan ju möjligen vara den som satt då. Vet någon vilka parametrar som är viktigast att tänka på vid beräkning av lämplig propellerstorlek etc.? Jag vore mkt tacksam för svar.

 

/K.Berg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bytte själv propeller på min md17c med MSB. Har en trebladig penta bronspropeller. Infon om diameter, stigning finns på den lilla ytan där muttern som håller proppellern på plats sitter. Tog hjälp av http://www.riwall.se/propellerkonsult/ för att hitta rätt. Han vill veta din propelleraxeldiameter som brukar vara antingen 25 eller 30 mm. Ligger båten i sjön så kan du mäta där axeln går ut ur skrovet. Han har även listor med information om vad penta rekomenderar för diameter/stigning för varje motortyp. Man kan säga att för varje storlek på propellern ändrar du farten med ca 0,5 knop. För att lossa den gamla propellern behövs det oftast en rejäl avdragare samt varluftspistol eller gasolbrännare för att vidga propellern med, knacka lätt på avdragarens axel. För att få plats med avdragaren var jag tvungen att demontera rodret. Jag tog lite fett på kilen och kontaktytorna innan jag drog dit den nya propellern. Jag är inget proffs på detta men hoppas ändå att du fick något matnyttigt med dessa rader och lycka till.

 

Mvh Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas! Jag ska ta och lämna uppgifter för beräkning. Det blir propellerbyte trots allt då det verkar vara mer än väl fördelaktigt med en rätt dimensionerad propeller. Dina tips kommer hjälpa till vid bytet och spara läropengar!

 

Hälsn. Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...